1 451 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Fristående förrådsbyggnad i sten
Vi har köpt ett stenhus byggt 2016. Finns ett stort fristående förråd. Det är byggt med massiv lättbetong som är ”helisolerad” konstruktion. Bottenplattan är isolerad med cellplast. Yttertaket är också isolerat i hela konstruktionen. Detta är en tung stomme som ger ett utjämnat klimat. Betydligt bättre än ett förråd som byggts i trästomme. Allt detta enligt mäklaren. I förrådet finns en inluftsventil och en mekanisk frånluftsventilation.
Elementet i byggnaden är inställt 10 grader vilket inte garanterar några tio grader men däremot att byggnaden förblir frostfri. Förmodar att det är några grader över noll en riktigt kall vinter. Kan jag förvara kläder, skor och mattor i denna byggnad? Inte på golvet direkt förstås, utan på t ex lagerhyllor med ben av metall.
Elementet i byggnaden är inställt 10 grader vilket inte garanterar några tio grader men däremot att byggnaden förblir frostfri. Förmodar att det är några grader över noll en riktigt kall vinter. Kan jag förvara kläder, skor och mattor i denna byggnad? Inte på golvet direkt förstås, utan på t ex lagerhyllor med ben av metall.
Det beror väl egentligen på hur fuktigt det är där inne? Så länge det är torrt kan det ju vara rätt varierad temperatur, men jag hade nog personligen velat hålla typ 15 grader där jag förvarar kläder och dylikt.
Den mekaniska ventilationen ska vara mycket bra och hålla byggnaden torr. I vårt tidigare hus hade vi vinterförvaring av kläder, madrasser, julsaker i pappkartonger mm på vår vind. Vi hade aldrig några mögelangrepp. Inga kartonger säckade ihop. Jag misstänker att det ofta var minusgrader där uppe. Vi hade även kartonger i vår oisolerade förrådsbod. Där förvarade vi även dynor till våra trädgårdsmöbler t ex. Absolut minusgrader under kalla vintrar. Därför känns vårt nya förråd rätt säkert. Vill bara höra vad ni andra säger. Det kan ju inte betraktas som ett kallförråd. Vad är förresten ett sådant??
Klicka här för att svara