Byggahus.se

Brandklassning om man bygger ett cykelskjul mellan garage och hus?

1. K
    Medlem · Uppsala · 89 inlägg

kjb

Medlem
    Hej, någon vänlig kanske kan svara på denna fråga. Är det tillåtet att bygga ett cykelskjul i anslutning till garaget mellan garage och hus. Avståndet mellan huset och garaget (vägg till vägg) är strax över 5 meter (ca 540 cm om inte minnet sviker). Det finns oklassade fönster och vanliga ytterdörrar på väggarna som vetter mot varandra, både på hus och garage. Garaget har uppbyggnaden, panel, isolering (145+45) och osb+gips. I efterhand har behovet att ställa undan cyklar mm uppkommit och jag funderar nu på att bygga ett cykelskjul mellan dessa byggnader som illustreras på bilderna. Cykelskjulet kommer möjligen inte ha helt täckande väggar utan möjligen delvis öppna på ovandelen. Men det är inte helt bestämt ännu. Det finns en dörr på huset mitt emot där cykelskjulet hamnar.

Är detta tillåtet att bygga cykelskjulet? Behövs bygglov? Skall man göra anmälan? Blir det ändringar i brandklassningen?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    cykelskjul_1.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    cykelskjul_2.png

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Bygg du bara , det finns inga krav på det

3. K

kjb

Medlem
    Ok. Du menar att samma regler för brandklassningen gäller oavsett om det finns någon liten byggnad mellan garage och hus? Man tänker att säkerheten vid brand försämras då elden lättare borde kunna spridas vidare.

4. Zork
    Hobbyelektriker · Nacka · 62 inlägg

Zork

Hobbyelektriker
    För hus (flerfamiljshus) har jag för mig att det finns regler om min 8m mellan huskropparna. Om man ska minska avståndet behöver man sätta in brandklassat glas eller annat för att minska brandspridningsrisken mellan husen.
    Det finns säkert någon på forumet som vet om mer.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har aldrig hört eller sett något om att fixa ett cykelställ med tak skulle ha någon form tillståndsplikt med avstånd till annan byggnad
    Sätt upp ditt lilla hus för cyklarna

6. D
    Besserwisser · E · 17 911 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Att du inte har hört talas om det är ju inte samma sak som att reglerna inte finns. Men det stämmer nog att de flesta inte bryr dig om dem.

• Laddar…
  7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Var finns reglerna då eftersom du vet så mycket om det

8. D
    Besserwisser · E · 17 911 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    • Laddar…
  9. Zork

Zork

Hobbyelektriker

Hur tolkar du reglerna för cykelboden?
    Kan man få bygga en bod som sitter fast i garaget om den klarar A60 eller ska man fula sig och göra den fristående och hävda friggebod?

Hur som helst faller lite av grundtanken med reglerna vid en bodplacering enligt skissen.
    Om det börjar brinna i garaget så kommer nog även cykelboden fatta eld.
    Då är frågan hur stor spridningsrisken är till boningshuset?

Om man har struntat i reglerna kan nog försäkringsbolaget knorra en del, när de ska betala ett ersättningshus...

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du framför i skrift

Att du inte har hört talas om det är ju inte samma sak som att reglerna inte finns ,

Den texten tolkar jag som att du vet att det finns en regel för det , då ska du väl även tala om var den finns , och inte bara antyda om något , har läst din länk ,och där står om vissa byggnader , nu är det inte en byggnad utan ett skjul som ska göras och i öppen form , huset och garaget är utfört enligt de reglar som finns angående brandklass , så en öppen konstruktion som den för
    cyklar är att likställa med en altan med tak och där behöver inte avståndet beaktas
    Nog tjafsat om detta , TS kan nog bygga sitt skjul utan att ha dåligt samvete för någonting

11. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 653 inlägg

thomas33

Renoverare
    Är det inte enbart brandklassning mellan olika fastigheter och inte hus på den egna tomten?

12. Zork

Zork

Hobbyelektriker
    Om man ska raljera lite så är fastighet hela tomten med alla dess byggnader, LoL.
    Reglerna kom nog till för att reglera avstånd mellan olika bostadshus.

13. K

kjb

Medlem
    Ok, tack för alla svar, jag ska nämna att jag har läst länken ovan, men inte kunnat avgöra om det gäller om man bygger något mellan byggnaderna. När vi byggde huset så var husleverantören väldigt noga med att byggnaderna inte fick stå för tätt med tanke på brandklassningen.
    Hursomhelst så kanske vågar mig på att bygga cykelskjulet, men det är inte helt lätta att räkna ut vad som gäller.
    Om jag till exempel vill ha heltäckande väggar på cykelskjulet, gäller samma sak då?

14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Gör som du vill , med eller utan väggar , klart med väggar får du inte in snö

15. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Skydd mot brandspridning mellan småhus samt mellan småhus och
    komplementbyggnader*.
    Kombination av ytterväggar och skyddsavstånd
    Utförande av båda byggnadernas
    motstående ytterväggar
    Minsta inbördes avstånd
    EI 30 (inkl. dörrar) utan fönsteröppningar ----
    EI 30 (inkl. dörrar) med högst 1m² oklassad
    fönsterarea
    2 m
    EI 30 (inkl. dörrar) med högst 4 m² oklassad
    fönsterarea
    5 m
    EI 30 (inkl. dörrar) utan begränsningar av
    oklassad fönsterarea
    7 m
    * För komplementbyggnader räcker det att en av väggarna är utförd enligt ovan
    Ytterväggar i bostad enligt sektionsritningar håller brandklass REI 30.
    Brandskydd av vägg och tak i friliggande komplementbyggnad
    Vid avstånd mindre än tabell ovan mellan bostad och komplementbyggnad, där
    komplementbyggnad är större än 15m² eller där bostadsväggen innehåller dörr och
    fönsteröppning som inte är klassad som EI 30, utföres garage- /förrådsväggen med
    1x13mm gips normal på insidan samt 95 mm isolering i stommen. Innertaket utföres med
    2x13 gips normal och 145 mm isolering.
    Brandskydd av vägg och tak i sammanbyggd bostad – garage i samma plan
    Då bostad och garage är sammanbyggda i samma plan förses ytterväggen med 1x13 mm
    gips på utsidan stomme. Invändig gavelspets förses med 2x13 mm gips alternativ innertak
    förses med 2x13 mm gips och 145 mm isolering.
    Brandskydd av vägg och tak i sammanbyggd bostad – garage i olika plan
    Då bostad och garage är sammanbyggda i olika plan förses mellanbjälklag med 220 mm
    isolering samt 2x13 mm gips på undersidan. Vägg mellan bostad och garage utföres med
    1x13 mm gips på var sida om stommen. Då bostad och garage är i olika plan men
    förskjutna, förses de olika byggdelarna med samma brandskydd om nämns i stycket ovan.
    Brandskydd av fönster och dörr
    Om fönster i komplementbyggnad kommer närmre bostadshus än avstånd i tabell ovan och
    brandspridningsvinkeln i en sektor på 135° sett från det plana glaset träffar bostaden skall
    fönstret brandklassas till E 30 och får således samma brandmotstånd som väggen i
    komplementbyggnaden enligt ovan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.