Byggahus.se
56x315 fungerar, inte 56x270.
 
J justusandersson skrev:
56x315 fungerar, inte 56x270.
En liten fundering som dök upp, hade det hjälpt och stötta upp nockbalken med en limträstolpe till 115x115 för och minska spännviden från 5400 till säg 4000-4500 eller balken blir fortfarande underdimesionerad trots minskad spännvidd?
 
Minskad spännvidd betyder väldigt mycket, men vill du använda din 42x225 balk borde den största spännvidden vara ca 3500. Om det inte är så att du har 115x115 stolpar på lager så räcker 90x90. Det går antagligen med 2 st skruvlimmade reglar av vanligt konstruktionsvirke också.
 
  • Gilla
Dann3
  • Laddar…
Okej bra och veta, får ut och mäta men 3500 blir nog svårt, misstänker att det kommer mitt för garageporten på långsidan 4000 kan tänkas gå men det räcker kanske inte då om jag vill behålla befintlig balk alltså :)
 
Alternativet hade ju såklart varit och sätta upp två stolpar till, för och få en spännvid som matchar garageporten så och säga och få en fri yta för den men då faller vitsen med limträbalken lite...
 
Redigerat:
Hej igen! Har efter mycket klurande kommit fram till att minst jobb är troligtvis och sätta upp två stolpar till så jag matchar spännvidden på garageporten. laddar upp en ny bild, det bruna/mörk röda är dom nya stolparna. Den nya spännvidden blir då 3400-3500 nånstans där, således bör det fungera med befintlig balk, korrekt?
 
  • Ritning av en garagets ombyggnad som visar dimensioner och placering av nya stolpar samt befintliga balkar och stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
56x315 fungerar, inte 56x270.
En ny funderare, klurar på om jag kan använda drag stänger för att växla lasten på balken mot stolparna istället, om det fungerar, som jag ser det kommer jag använda dragstängerna som tryckstänger. Behöver dock hjälp och räkna på hur grova dragstänger jag behöver ha samt hur jag bäst ankrar öronen i balk och stolpar samt om stolparna pallar den extra belastningen.

Är också osäker var jag bör placera öronen på stolparna samt om det funkar och placera öronen på balken enligt ritning?

Tar tacksamt i mot din hjälp om du har lust och möjlighet, säg till om du behöver fler bilder på byggnaden mått etc :)

Tack på förhand! Daniel
 
  • Schematisk ritning av balkstöd med dragstänger, stolpar och dimensioner med textbeskrivning.
Tryckta stänger måste det bli fråga om. Jag vet inte om det är så käckt att blanda in stål, det blir ju lite komplicerade infästningar. Med de korta längder som det är fråga om räcker det med ganska klena trädimensioner. Som framgår av nedanstående bild resulterar tvärkraften över vinkelstödet dels i en normalkraft i stödets längdriktning, dels i en vinkelrät kraft som drar stödet snett neråt inåt. Limträpelarna måste upptill vara stagade mot rörelser i sidled.

Jag vet inte vilka kunskaper du har i mekanik, men har du några så är de värdefulla i detta sammanhang. Med de uppgifter som jag har använt tidigare, 4,7 kN/m på 5,4 metersbalken, så får jag tvärkraften över snedsträvan till drygt 10 kN. Om snedsträvans vinkel är 45° blir noralkraften i densamma ca 7 kN.

Illustration av byggkonstruktion med limträpelare, balkar och dragstångsförslag samt detaljvy av vinkeljärnsinfästning.
 
J justusandersson skrev:
Tryckta stänger måste det bli fråga om. Jag vet inte om det är så käckt att blanda in stål, det blir ju lite komplicerade infästningar. Med de korta längder som det är fråga om räcker det med ganska klena trädimensioner. Som framgår av nedanstående bild resulterar tvärkraften över vinkelstödet dels i en normalkraft i stödets längdriktning, dels i en vinkelrät kraft som drar stödet snett neråt inåt. Limträpelarna måste upptill vara stagade mot rörelser i sidled.

Jag vet inte vilka kunskaper du har i mekanik, men har du några så är de värdefulla i detta sammanhang. Med de uppgifter som jag har använt tidigare, 4,7 kN/m på 5,4 metersbalken, så får jag tvärkraften över snedsträvan till drygt 10 kN. Om snedsträvans vinkel är 45° blir noralkraften i densamma ca 7 kN.

[bild]
Stort tack ännu en gång!

mina kunskaper vad gäller mekanik på en teoretiks nivå är begränsade, men praktikt har jag en del erfarenhet har jobbat som svetsare, montör i drygt 10års tid...

Vad gäller att beräkna liknande saker som du gjort nu, har jag inte kunskapen till och göra dessvärre, dock väldigt tacksam att du hjälper mig med det!

Det ända jag är ute efter är att rätta till mitt misstag, på ett så smidigt sätt som möjligt utan och behöva riva ner allt för mycket gips :) gärna en lösning där jag kan förstärka befintlig balk :)

Så jag kan alltså använda vanligt regelvirke som strävor?`Vilka dimensioner kommer krävas?

För utsatt att jag ankrar stolparna upp till på något sätt så kommer dom och klara den extra belastnigen?

/Daniel
 
Jag gick en svetsningskurs för hobbybruk en gång, det är nog det absolut svåraste jag gett mig på, så det hantverket har jag stor respekt för.

Om inte snedsträvorna är i vägen så tycker jag det är enkel lösning för att komma ur ditt problem. 45x45 C 24 och uppåt fungerar. Infästningen av dessa snedsträvor måste klara 7 kN, dvs drygt 700 kg, fördelat på samtliga skruvar eller vad du använder. Dina limträpelare är i sammanhanget väldigt överdimensionerade, bara de är rätt stagade.
 
  • Gilla
Dann3
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag gick en svetsningskurs för hobbybruk en gång, det är nog det absolut svåraste jag gett mig på, så det hantverket har jag stor respekt för.

Om inte snedsträvorna är i vägen så tycker jag det är enkel lösning för att komma ur ditt problem. 45x45 C 24 och uppåt fungerar. Infästningen av dessa snedsträvor måste klara 7 kN, dvs drygt 700 kg, fördelat på samtliga skruvar eller vad du använder. Dina limträpelare är i sammanhanget väldigt överdimensionerade, bara de är rätt stagade.
Jo svetsning kan va ganska klurigt, det som fashinerar mig mest med det är att man aldrig tycks bli fulllärd utan lär sig nåt nytt ganska ofta eller kommer på nya knep som gör svetsarbetet lättare.

Håller med dig, snedsträvorna kan jag helt enkelt lära mig och leva med, hellre det än och slippa bekymmra sig varje gång det börjar snöa :) (Insåg inte att mitt problem kunde vara så lätt löst)

Vad gäller stagningen av limträstolparna, så är det inga större problem att staga dom rejällt i det gjutna golvet med vinkeljärn och expanderbult/plugg. Stolpen som sedan står vid gavel väggen kan ju enkelt stagas i stenväggen med vinkeljärn den med i princip ända upp till under limträbalken.

Det största problemet är ju den andra limträbalken, hur jag ska staga den i ovankant den är skruvad med rejälla skruvar rygg mot rygg så att säga i en av de gamla stolparna som är fäst i golv och spikad i nock, frågan är om detta är tillräkligt, eller om det behövs ytterliggare stagning?

Se bifogad bild, Trevlig afton! /Daniel
 
  • Byggskiss av garageombyggnad med mått och detaljer för limträstolpar, stagning och väggförstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behovet av stagning gäller ju i längsled. Jag tror nog att även stolpe 2 klarar sig.
 
  • Gilla
Dann3
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Behovet av stagning gäller ju i längsled. Jag tror nog att även stolpe 2 klarar sig.
Längsled med stolpen då så att säga? Alltså baksidan av stolpen?

/Daniel
 
Jag har markerat på din bild med svart pil.

Diagram över garagetakstolar med måttangivelser och en svart pil som markerar en detalj på en timmerkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Jag har markerat på din bild med svart pil.

[bild]
Tack var som jag misstänkte då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.