Hej!

På våran gård så har vi ett attefallshus som förra ägaren köpte och satte upp för att ha som verkstad / förråd. De köpte då en ett befintligt attefallshus som de fraktade på flak till tomten och sedan satte ner det.

Grunden är nerifrån och upp:
- Markduk
- 30 cm makadam i storlek 8-16 (Vad jag kan se)
- EU-pallar av en rejälare variant
- Nån form för plastfolie (ca 1 mm tjockt) som inte har loggor eller andra igenkännande faktorer
- Tjocka spånskivor
- Lummpapp
- 8 mm klick laminatgolv

Vi har planer om att göra om denna verkstad till gäststuga. Gäststugan kommer väl primärt används av vänner och familj under sommarhalvåret (Gotland) men det skulle ju vara trevligt att användas under vinterhalvåret också.

Är det enklaste att hyra / köpa en bättre domkraft och hissa upp huset och lägga in bärlinor / reglar under och sätta dessa på plintar / marksten eller går det att "fukt/vintersäkra" befintligt lösning? I övrigt är huset isolerat och har ca 15 cm tjocka väggar. Gissningsvis är det då 90mm isolering, läkt, panel och gipsskivor som utgör det?

Har ni kära medlemmar något annat tips till hur vi kan gå tillväga för att göra gäststugan användbar året runt?

Jag hade ett gäng bilder men de verkar inte ha kommit med så jag tar nya imorgon om så önskas!

ha det bäst

//Grim

Det måste finnas någon form av golvreglar under spånskivorna. Vad har de för dimensioner? Plastfolie i golvet mot ett kallt utrymme är inte så lyckat. Spånskivorna kommer att bada i kondensvatten när ni börjar värma upp stugan frampå hösten. Bilder är viktigt för att ni skall få seriösa förslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.