Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Robert Gladh: Har du någon skiss på garaget så man får se? Är precis "klar" med mitt 8,8 x 8,2 garage utanför Sandviken som också är byggt främst för motorcyklar så idéer kan finnas.
oobum: Vanligt förfarande är att lägga pallningsbrickor för att undvika stående vatten, och att reglarna håller bra mycket längre om de kommer upp några mm.
Liteavvarje: Detaljplan och fråga på kommun , blir inte fel
Lillyblue: Vi beslöt att använda MDF ovanpå gipsen. Det blev fint. Se bild. Sen tapetserar vi över gipskanten o väggen.
SBH: [citat] får hoppas det löst sig efter fem år
larsbj: Beror ju på vilken hållbarhet du tänkt dig. Enklast är att bara gräva ned en ram av tryckimpregnerad 95x95 mm det fungerar fint iaf i 10 år Ska det hålla längre är ju en gjuten sockel det bästa i synnerhet om den står på berg.
InsidersUnited: Lägg lite takpapp mellan trä och betonggolvet, så suger det inte.
rosell: [citat] Tillslut så är vi igång och bygger på huset. Vi har en snickare som har fixat plattan, avlopp, vatten, elrör, regelverket, fönster och tak. Själva gör vi panel och inredningen. För tillfället så har vi kommit så långt att tak och regelverk är på plats. Det känns faktiskt rätt rymligt ut. Viss kommer det blir ett litet krypin i sovrummet och hallen är ju inte mycket till
BergsKalle: [citat] Okej! Tack för snabbt svar! Då river jag bort alla skivor, slipar bort möglet och använder boracol och sen slänger jag i ny isolering och på med nya skivor! (y)
Kallebo: Det kan nog stämma i det ingick även rör och arbete för dränering och inre avlopp men ingen golvvärme. Det retar mig egentligen att jag inte fick en specificerad faktura för på telefon efteråt gick företaget igenom varje post så man fick en uppfattning kring exakt vad saker kostade.
klaskarlsson: I sig spelar det inte någon roll om du parkerar en bil i ditt uterum eller inte, men brandskyddreglerna har att göra med om byggnaderna står nära varandra så krävs vissa åtgärder (brandklassade dörrar, eller tillräckligt bra vägg osv). Boverket har en bra guide för vad som gäller:
klaskarlsson: [citat] Eller (om garaget skall var ouppvärmt iaf delar av året) riv ned och sätt vindpapp utåt, men ingen plast på insidan eftersom man riskerar att få en omvänd kondens /K
smurfen72: 100 kg är inte mycket gör en plåt och borra i några expander tex 4*M12 det håller för mycket mera om bara betongen är hyffsad och är den inte det så känner du det när du drar åt muttern.
Åsa Lund: Du behöver inte överbleck mer än om du tycker det är snyggt. Utedelen behöver tål ju regn ;-) Har ingen uppfattning om dimnesionerna på virket, mer än att det låter rimligt som du föreslår. Tryckt virke kan du ha överallt utom direkt under pannorna, där är det överflödigt/lyxigt.
dof: Jag kör mina motorer med ingen fjäderspänning alls nästan. Har inga crawfoord dock.
bonkeman: Jo det är ju sant. Kanske ska höra vad ett sånt jobb kostar. Det blir ju bra mycket snyggare samtidigt som förbandet styvar upp takbjälken som jag oroar mig för och då känner jag mig trygg med C-C 1200. Några hålplåtar ger ett starkt förband. Tänker mig såhär. och så likadant på andra sidan. [bild]
hempularen: Kommunen kan inte ge medgivande för en bygglovsfri byggnad, även om de ville. I de fall "grannen" är kommunal mark eller annan form av allmän mark, så räknas hela Sveriges befolkning som "sakägare", du skulle behöva medgivande från alla svenska medborgare. Och får du inte explicit medgivande från alla berörda, så är det en vanlig svartbyggd bod, inte "nästan" en friggebod. Det är
KnockOnWood: Bra beskrivning på hur man lägger lösull, Bernieberg! Själv har jag bara fått det sprutat av http://www.sjomarkens.se/
larsbj: Ingen nytta med att sätta panel det. Platonmatta Luftspalt Vindduk/skiva Isolering Borde bli en bra konstruktion.
Bernieberg: Det var denna variant jag menade: http://www.tv4.se/äntligen-hemma/klipp/martin-timell-lägger-plåttak-2982391
Cricka60: Är i startgroparna för att bygga ett attefallshus. Är det någon som har erfarenhet av köp. leverans och resning av attefallshus/friggebod som kommer från Hemfint.se? När jag söker i forumen så ser jag att många handlat fönster och dörrer men jag har inte hittat någon som köpt en friggebod eller attefallshus.
bonkeman: Vad tycker ni egentligen om deras tänk kring takbjälkarna och hammarbandet? Bjälkarna ligger endast på en liggande 95x45-regel... Verkar klent. Och det är ju inte så att bjälken hamnar vid en stående regel heller. De har 900mm avstånd mellan takreglar medans väggblocken är ca 1450. Det verkar ju hål i huvudet. Totalt oigenomtänkt! Skulle man kunna lägga takstolarna med C-C 1450mm
huggan: Ja det krävs att du byter fönster. Pelare i carport får vara i limträ och dimensioneras extra pga brand.
Tomture61: En remsa frigolite , 10 mm tjock räcker för att virket ej ska ta åt sig fukt annars.