4 241 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Garage kombinerat med "Lgh"?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Tja.
Jag har länge funderat på att bygga mig ett garage då jag hyr ett för stunden.
Även att lämna lägenheten.
Jag har haft planer på att bygga ett stort garage men tanken har funnits om det går att ha en övervåning med toa/dusch. Kök sovrum och garage där nere så att säga.
Det jag kommer att tänka på är att spannet mellan väggarna kanske blir för stort utan att tvingas ha en pelare i garaget som bär upp ovanvåningen.
Även att det kanske stället till det med brandkrav osv att man helt enkelt gör det svårt att bygga sig ett garage där man kan bo på ovanvåningen.
Tanken har varit att bygga det och evt hus senare i framtiden på samma tomt.
Då har man en perfekt lgh för släkt o vänner som vill stanna över och evt skicka ut ungarna dit om det är så.
Även kanske ide att hyra ut ovanvåningen i framtiden.
Är detta genomförbart?
Tanken hade varit att bygga i lösvirke.
Tegelfasad
ca 10x15m stor platta där ca 10x4 är förrådsutrymme på undervåningen, trappa upptill ovanvåning, och ett rum innanför som värmepanna etc ska stå i och försörja garaget och evt hus i framtiden.
Tänker jag galet eller är mina ideer helt omöjliga att få igenom då bygglov kanske är svårt att igenom?
Jag har länge funderat på att bygga mig ett garage då jag hyr ett för stunden.
Även att lämna lägenheten.
Jag har haft planer på att bygga ett stort garage men tanken har funnits om det går att ha en övervåning med toa/dusch. Kök sovrum och garage där nere så att säga.
Det jag kommer att tänka på är att spannet mellan väggarna kanske blir för stort utan att tvingas ha en pelare i garaget som bär upp ovanvåningen.
Även att det kanske stället till det med brandkrav osv att man helt enkelt gör det svårt att bygga sig ett garage där man kan bo på ovanvåningen.
Tanken har varit att bygga det och evt hus senare i framtiden på samma tomt.
Då har man en perfekt lgh för släkt o vänner som vill stanna över och evt skicka ut ungarna dit om det är så.
Även kanske ide att hyra ut ovanvåningen i framtiden.
Är detta genomförbart?
Tanken hade varit att bygga i lösvirke.
Tegelfasad
ca 10x15m stor platta där ca 10x4 är förrådsutrymme på undervåningen, trappa upptill ovanvåning, och ett rum innanför som värmepanna etc ska stå i och försörja garaget och evt hus i framtiden.
Tänker jag galet eller är mina ideer helt omöjliga att få igenom då bygglov kanske är svårt att igenom?
Att bygga garage kräver bygglov , att då även göra en bostad ovanpå , kräver sitt i bygglovet , med alla dessa regler som finns , sedan ska det gå att ha nödutgång från LGH , om brand uppstår i garaget , det finns en hel del gropar att falla i , men inget är omöjligt att få bygglov för ,
kolla upp vad som gäller hos din kommun
kolla upp vad som gäller hos din kommun
Största problemet torde vara tillgänglighetskraven, sovrum, kök, dusch och avträde ska finnas på entreplan.
Tror bygglov blir svårt. Möjligvis om du bygger på ett ställe där tomten inte tillåter handikapskraven, då kanske man kan söka som "fritidsboende" och kanske slippa de kraven i alla fall.
Beror nog väldigt mycket på läge och kommun men de verkar ha gjort så med det här huset https://www.byggahus.se/arkitektur/byggde-allt-sjalva-detaljerna
edit: Men kan man köra dit en bil så kommer man kunna köra dit en rullstol... eh. Du kan nog glömma den tanken.
Beror nog väldigt mycket på läge och kommun men de verkar ha gjort så med det här huset https://www.byggahus.se/arkitektur/byggde-allt-sjalva-detaljerna
edit: Men kan man köra dit en bil så kommer man kunna köra dit en rullstol... eh. Du kan nog glömma den tanken.
Klicka här för att svara