Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
justusandersson: Placeringen av den längsgående armeringen beror på hur kantbalken är upplagd. Är balken upplagd i ändarna är det nödvändigt med armering i underkant. Däremot tycker jag att det blir svårt att få byglarna att hålla sig på plats utan något järn i överkanten också. Jag hade nog lagt dit två stycken. Det kan aldrig bli sämre med det.
hans lindquist: Vill avge en 4-årsrapport för konstruktionen. Fungerar mycket bra. Framgår av att golvspringorna håller sig någorlunda konstanta. Trägolvet - spontade golvbräder (rivningsvirke) - tycks inte ta upp fukt.
Tomas Sör: Har planer att bygga en friggebod ca 4,2x3,5 m. Har räknat på det och får fram att lösvirke verkar bli billigast. Grunden tänkte jag lägga grus och sedan trädgårdsplattor. På dessa tänkte jag bygga en ram av tryckimpregnerat med syll under virket och sedan blir det råspontsvirke till golv i friggeboden. Någon gång i framtiden planerar jag att bygga en bastu i en del av friggeboden
Linus Lj: Hej, Funderar att köpa en skjutdörr (3000x2100) från Junefönster i Jönköping. Priset är ca 15,000 lägre än från andra leverantörer som har lämnat offert. 1) Någon som har erfarenhet av June fönster? 2) Någon som har provat fabrikatet Aradas? Tack på förhand! /Linus
Nötegårdsgubben: Det tror jag tyvärr inte att de gör, det skrev jag bara i stundens ingivelse. Men gaffelankare vet de rimligen vad det är, så visar du bilden och förklarar problemet i järnaffären kan de säkert hjälpa dig.
mlkjhr: 10 x 4 meter minimum, jag vill få in traktorn med skopa och snöslunga monterade! :D
nino: Är det nån som har en materiallista till ett attefallshus? Funderar på att bygga men känner att jag inte har riktig koll på materialet som går åt... Kan köpa virke till ganska bra priser men jag har ju ingen koll på vad som går åt
holmberg87: Tveksam till att du kommer uppleva golvet varmare av det. Kanske uppleva men knappast mkt varmare golv utan golvvärme. Lägg såndär man lägger på ballkonger, plast med trä i rutor, inte så snyggt men du kommer ifrån betong.
bonkeman: Så vitt jag förstår när jag själv läser Boverkets byggregler, Avsnitt 5:6, så pratar man om utförandet av byggnadens yttervägg som vätter mot annan bostad. Detta om avståndet är mindre än 8 meter. Det har jag på resterande tre väggar. Taket nämns inte överhuvudtaget. Man pratar om strålningsvärme från väggen.
Liteavvarje: Fråga inte inte så får du inget svar , det går väl enligt min uppfattning som attefallsbit , min del ligger bakom huset 200 m från byväg och ytterligare 700 m från allmän väg . Under betongen ligger det 30 cm frigolit inget annat
Tomture61: Om du behöver förstärka beror på hur mycket du tänker förvara på övervåningen. Tror inte det skulle sitta fel med att sala på befintliga underarmar + en extra så du får CC 60 cm.
rockin_john: [citat] Svar från IF: "Då vi inte ersätter skada pga vatten utifrån lägger vi inte upp något ärende, detta är konstruktionsfel och således skapar vi inget skadeärende"
Nacka3: Haha jag kan tänka mig det! Vilken syn! :crysmile: Tyvärr har vi inte möjlighet att göra den varianten :)
SueCia: Jag som aldrig hade monterat hängrännor förrut i hela mitt liv bytte hängrännor runtom på kåken på lite drygt 8 timmar, då var det inklusive nedmontage av de gamla samt byte av fotbrädor (som redan var måttade och målade då). Materialet får du kolla upp själv på byggmax om det är rimligt.
KnockOnWood: Bra idé att leja bort jobbet! När jag köpte min första takskjutport stod det med stora bokstäver på paketet Installs in 30 minutes or less! Det tog mig tre månader, men blev bra :)
mexitegel: Haha, ja så klart. Där blandade jag ihop det :D Jag får skylla på att jag strax innan en artikel där Fridolin (Varför tänker jag alltid på en hund när jag hör hans namn?) klappade sig själv på axeln om de nya statliga bidragen till skolorna. Dessutom fanns det ju redan en omröstning om vad husen ska kallas i Aftonbladets artikel som är länkad i första inlägget i tråden. Jag får
stefancrs: Jag är hyffsat säker på att det är från kringliggande medelmarkhöjd men kolla upp det ordentligt. Finns ju en del som byggt souteräng eller med källare. Om inte annat så kan man ju få till två våningar med ståhöjd. Jag tycker Gebab Maxihus i Göteborg har helt ok listpriser, finns säkert fler och att modda huset så det finns en trappa ner i källaren kan ju inte vara hela
holmberg87: Oavsett vad carporten svarar här så är det inget bra företag med kvalité, det har många fått erfara och det finns ävrn på forumet. Men billiga kanske dom är iaf.
skugg: [citat] Inte speciellt fuktigt, men i våras i samband med väderomslag så blev det väldigt fuktigt vissa dagar, då var det helt oisolerat iof.
KnockOnWood: Forts. PS Vanlig råspont tycker jag är väldigt trevligt till innerpanel i förråd och andra enklare byggnader. Har det i hela vårt stall (som tyvärr bara är vedbod, förråd och hönshus nu + sedelkammare, förlåt sadelkammare). Och råsponten sitter med den hyvlade sidan inåt rummet på väggarna, medan taket har den sågade sidan nedåt. Snyggt och stabilt, och något att skruva i (y)
Liteavvarje: Bild nummer 2 är så jag har gjort , med överlapp som takpannor , då rinner vattnet förbi trumman , och det är tätt
Maltesen: [citat] [citat] Tack för svar, det va ungefär så jag tänkt. Ändarna på takstolen va grovt ritade, gillar din variant! [citat] Inte säker på att jag förstår, du menar varför vi bygger enligt nedan? Kändes som enklaste/bästa lösningen. Men det här är första gången jag ritar och bygger regelverk. Tanken är att bygga två väggar åt gången på grunden, och sen resa dem och
Tomture61: Det kommer att kosta exakt 15.753:21 Näääää , skojade :D http://www.elarbeten.nu/ tex , finns fler sidor som man kan få en offert på el eller VVS Du behöver iofs veta vad du vill ha , 10 eluttag , 6 lysrör , värmepump osv. Du behöver ju inte köpa tjänsten bara för att du frågar.
KnockOnWood: [citat] Igen: bara för att du isolerar väggar och tak så är det ingen garanti för att det blir frostfritt. Sätt in ett litet element också, kanske en så kallad frostvakt, så blir det säkert bra! [bild] http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/frostvakter/frostvakt-417013/
ltfrebac: Tänkte bygga en carport för husvagnen jämte spiketältet. Direkt kände jag att högprofilerad takplåt borde vara enklast då grejorna ska byggas ihop 35mil härifrån uppe i fjällvärlden. Tanken är att stolpa upp en bärlina parallellt med förgården och helt enkelt lägga takplåten vilande på förgården och bärlinan. Förgården har i princip platt tak, typ 7 gr och lutar bort från
sYph: Kanske denna manual kan vara till hjälp?: http://np.netpublicator.com/netpublication/n35162171 EDIT: Ser vid närmare titt ut som en form av pairing, men själva knapprutinen verkar samma som på Magic 2011, så kanske följande kan funka: http://np.netpublicator.com/netpublication/n13639411
roli: För att minska risken för fukt och väta in i lecastenen så hade jag slammat utsidan innan vintern. Med en slamning på både in och utsida så kommer den dessutom att ge en bättre isolering då luften i stenen blir "instängd".