Hej kamrater!

Ett skärmtak (utan bygglov) mot fasad får ju vara max 15 kvm (täckt markyta sett från ovan).

Tror ni att följande lösning är tillåten (utan bygglov). Skärmtak (carport) mot fasad, där takbjälkarna går vidare drygt en meter från det att det täckande taket slutar. Fortsättningen är istället av typ pergola där luftigheten är minst 50%. Pergola är ju normalt bygglovsbefriade. Se bild!

• Handritad skiss av skärmtak vid fasad som övergår i pergola med luftighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Observera att det inte är tänkt att vara pelare/stolpar mot fasaden så som bilden visar. Bärlina mot fasaden är tanken.

Skulle gissa på att carporten är okej men inte pergolan. Vad säger din kommun om pergola? Brukar finnas lite lokala regler på sånt, en del kommuner har 1.1m i höjd som gräns.

Hur högt blir bygget?

edit: Tänker att det kan falla på att det inte är inom 3.6m från bostadshuset utan 4m. Sen är det helt upp till din kommun om det är ett problem eller inte.

• Gilla
VictorF
  • Laddar…
xerbee xerbee skrev:
Skulle gissa på att carporten är okej men inte pergolan. Vad säger din kommun om pergola? Brukar finnas lite lokala regler på sånt, en del kommuner har 1.1m i höjd som gräns.

Hur högt blir bygget?

edit: Tänker att det kan falla på att det inte är inom 3.6m från bostadshuset utan 4m. Sen är det helt upp till din kommun om det är ett problem eller inte.
Tack xerbee. Hittar ingen info om pergola på kommunens sidor, däremot brukar ju pergolor vara betydligt högre än de 1,1 m som du angav. Man ska ju kunna gå under...Tror inte det brukar finnas så mkt regler kring pergola och spaljé i och med att de är så luftiga. Blandar du ihop med spaljé/staket/plank?

Skärmtak inom 3,6 m från bostadshus, finns sådan regel? Vet att det brukar stå något om skärmvägg. Iofs är ju inte skärmtaket mer än 3 mer från fasaden i min lösning. Den ihopbyggda pergolan fortsätter däremot lite till...

B bearTGO skrev:
däremot brukar ju pergolor vara betydligt högre än de 1,1 m som du angav. Man ska ju kunna gå under...
Det har du helt rätt i. Jag läste under "Staket, spaljé och pergola" men det gäller ju så klart bara staket ser jag nu. Annat vore väldigt konstigt!

Angående 3.6m är det vad som står på boverket för en skyddad uteplats.
Boverket skrev:
För en- och tvåbostadshus krävs inget bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Det är också tillåtet att över sådana uteplatser bygga skärmtak.
Sen om det gäller när "väggen" inte är ett plank vågar jag inte svara på.

Har du koll på avstånd till tomtgräns? Den biten är kommuner och grannar petigare på skulle jag gissa...

I min kommun får man bygga plank och dylikt med min 50% luft hur högt som helst. så jag tror din lösning är ok om det är samma regler hos er.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.