U
Ulrika Henriksson: [citat] Nja, vi har väl inte tagit tag i det men vi har öppnat upp inifrån och där ser det torrt och fint ut.... Både uppe och på sidorna.
40 svar · 6,8k läst
·
Tomture61
Tomture61: Antar att du monterade distanser innan du ställde dit fönstret , kan vara tyngden från fönstret som gör att det bågnar uppåt , dvs fönstret har åkt nedåt eller distanser sitter för långt åt mitten på/till karmen.
3 svar · 1,9k läst
Peter2400
Peter2400: Det är bra flås i den fläkten, så det spelar inte så stor roll tror jag, placera den så att du kommer åt att rengöra filtret och möjlighet till slang för avledning av kondensvattnet.
1 svar · 1,2k läst
B
Blackfear: Glömde säga det att det sitter ett nytt blad på en gammal karm, karmen är 5mån gammal men kan det vara så att det är gångjärnen som spökar med tanke på att det är en glipa mellan blad samt karmen? kanske måste montera dit den nya karmen som jag fick med dörren?
8 svar · 2,0k läst
·
byggsson
byggsson: Det är 120 nu, men jag hade tänkt att lägga mellan långa reglar så det blir cc60.
2 svar · 1,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Har inte med frågan om väggen att göra... Tipset är att istället köra avfuktare för att torka tvätten. Inte värmefläkt.
1 svar · 1,8k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Behåll fönstren och bryt ner kulören till husfönstrens kulör. Behåll portarna och gör en glasvägg med glasdörr innanför portarna. Sätt upp en bur av armeringsmatta med någon form av pergola eller tak så får du en skyddad uteplats mellan dörrarna om de är halvöppna, och ljusinsläppet I rummet blir fantastiskt.
3 svar · 5,7k läst
·
stefancrs
stefancrs: Valmat är fint för det ger ett så smäckert intryck, därför vi valde det till stugan. Och lätt att ha öppet upp till nock...
8 svar · 4,1k läst
stefancrs
stefancrs: At [citat] Nej, alltså, reglerna för attefallstillbyggnad är inte alls samma som för attefallshus.
14 svar · 3,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det bör gå att rulla på vajern när porten är öppen, men om bägge vajrarna har släppt så har förspänningen på fjädern också släppt, då gäller det att rulla på tillräckligt med många extravarv. Bästa är att släppa på allt till utgångsläget.
1 svar · 4,2k läst
Susibusi
Susibusi: [citat] Hur blev det?
6 svar · 9,2k läst
stefancrs
stefancrs: Finns ju också en hel del att hyra: https://www.blocket.se/bostad/uthyres/jonkoping?cg_multi=3100&cg_multi=3120&sort=&ss=&se=&ros=&roe=&bs=&be=&mre=&q=&q=&q=&is=1&save_search=1&l=0&md=th&f=p&f=c&f=b
2 svar · 1,8k läst
B
Blackfear: Kanon! Tack för detta, då vet jag att den passar in under takfoten.
25 svar · 10,8k läst
·
L
Liteavvarje: Aha byggsats modell enkel , den bit som skivan ska sitta i , ska väl träs på panelen och det finns lite skvalp in och ut , det bästa är nog att sätta ena sidan lite lätt och mäta skivans bredd för att få den andra sidan på rätt ställe , så det går lått att sätta in den , om det blir några mm för stort gör inget
3 svar · 1,6k läst
·
nikasp
nikasp: De har väldigt bra filmer, finns på Youtube eller via sidan: https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelstugan/
7 svar · 1,8k läst
chaser
chaser: Suck, idag var det dax. Hämtade porten i morse. Började riva lite fasad på eftermiddagen och en kompis kom för att hjälpa till. Reglade upp nya hålet och skulle börja montera porten... då saknas det delar Kreativt av förra ägaren(?) [bild] [bild] Sjukt mörkt redan kl 18 [bild]
16 svar · 5,0k läst
·
S
Stefan1972: Dessutom får man ju komma ihåg att om plattan är normalt gjord och dräneringen är normal så lär det inte stiga nån fukt från plattan iallafall.
23 svar · 10,3k läst
·
A
AlfredJ: Kan passa på att ställa fråga här. Jag har bara haft motorn monterad en kort stund när portmontören var färdig. Men nu i helgen så tänkte jag montera den, då porten gärna vill glipa lite ifrån plattan. Jag satte dit motorn, men när motorn "trycker" porten mot plattan, så glipar porten 1cm längst upp. Det har väl delvis med att göra att när porten är längst ner, så ligger
8 svar · 3,3k läst
·
A
Atosa69: Hej Har ett attefallshus på betongplatta som behöver flyttas med 1.20 meter. Vi ligger nära gränsen. Undrar om hur man går tillväga? Finns företag i stockholmstrakten som ni rekommenderar o gör sånt. Vad skulle priset hamna. Det är lätt att komma åt huset. förtvivlad atos
0 svar · 964 läst
W
williamspäron: [citat] Tack för snabbt svar!
2 svar · 5,5k läst
·
bobas
bobas: Vi har nu fått veta att det är ca 3 års kötid för en plats med el så vi kommer att köpa en planar 4d dieselvärmare på 4kw, en gasolvärmare och ett elverk.
12 svar · 6,5k läst
L
Liteavvarje: [citat] Ja
6 svar · 1,1k läst
L
E
erwinen: Jag är väldigt tacksam för era svar! Takreglarna är 145mm, så 90-isolering borde utan problem få plats med luftspalt. Har velat lite om jag ska ha 90 eller mer (genom att regla på en 45:a till). Jag är lite osäker på om plattan är isolerad. Den sticker upp ovan mark - säger det något? Ventilationen idag är två öppna hål med galler för. Typ 100mm. Paxfläkt med kallrasskydd och
12 svar · 18,6k läst
·
Jesper.lovkvist
Jesper.lovkvist: [citat] Tack för hjälpen :)
11 svar · 9,2k läst
·
tommib
tommib: Prova absolut dem. Tänk dock på att det kan vara rätt tungt att få ner dem. Slutagräv och andra liknande firmor kör med jordborr. När du ska skruva ner dem kan jag rekommendera ett järnrör som passar i hålen på skruven, av lämplig längd. Ett kort först när du skruvar de första varven, ett längre sen när det blir tyngre. Att skruva med något mellan balkskorna gör att de böjer
3 svar · 2,6k läst
B
Blackfear: Tack för alla olika idéer, kanske lutar åt bygga över med trädäck över med luckor som fulkemisten skrev, då har jag ändå kvar trappan som man kan använda.
6 svar · 3,2k läst
J
justusandersson: Med en sammanlagd utbredd last på 2,5 kN/kvm (nyttig last + egenvikt) räcker 45x145 C24 för att golvet inte skall krascha, 45x170 C24 för att hålla nedböjningen under 1/300 av spännvidden. Vill du klara det vanliga sviktkravet krävs dock 45x220 C24. I en friggebod kan man väl göra lite som man vill, beroende på användningen.
5 svar · 4,7k läst
L
lordi: Kör glespanel enligt Liteavvarjes tips. Då får du plats att pilla in elrör/slang för belysning mm
4 svar · 7,4k läst
Sven Hallberg
Sven Hallberg: Tack för kloka svar. Möss är nog inget stort problem i detta fall men jag tänkte inte på måttet, att frigoliten blir för bred vid c/c 60. Så det får nog bli en trossbottenboard istället.
4 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.