L
Lars48: Så här blev det med gummi tröskeln. löser till 90% problematiken. Men det finns en grop, där samlas det vatten som i extrema fall kommer över tröskeln. Tänker på 2 alternativ. Ett: gjuta en betong klack typ 5x3 cm istället för tröskeln. Två: tätta med nåt sort gummifog mellan tröskeln och trälisten så att om vattnet går över tröskeln då skyddar fogen väggen. Tips, tack Att
3 svar · 3,7k läst
·
J
justusandersson: Jag tycker du skall spara östersidan åt framtiden. Badbaljan kan du skymma på annat sätt. Norrläget är bäst. Jag har kluddat lite på din bild. Jag föreslår en snyggare carport som har en vägg mot huset, med en öppning närmast garaget. [bild]
12 svar · 5,4k läst
·
H
hellohello: Hej! Nej, det finns ingen ventilation i garagedelen. Det finns även en isolerad förrådsdel och där är det ventilation. Bjälkarna är fräscha. Jag tänkte nämligen jag skulle slipa bort det svarta (det är friskt trä i övrigt) och då är det ju bra om man vet om man samtidigt ska öppna upp för ventilation eller inte. Annars kommer det ju rimligen tillbaka. Normalt sett är ju
2 svar · 2,2k läst
J
Jarlsgård: Vi bor också i radhus, det är hyfsat bastant byggt men en del ljud kommer man aldrig ifrån. Grannen på ena sidan består av ett pensionärspar, dessa hör vi aldrig. Barnfamiljen på andra sidan däremot, herre min skapare! I början störde vi oss på det men vi har släppt det, efter ett tag vänjer man sig. Samtidigt har vi en liten nu och han är inte alltid den mest tystlåtna och en
3 svar · 6,8k läst
L
Lolight: Utan att veta kan jag lova dig att det du då gör är ingen renovering och då måste du har bygglov. Men varför försöka fuska med det? Bara att ansöka.
3 svar · 2,3k läst
Tomture61
Tomture61: Längden/djupet på garaget beror lite på vad det ska användas till ? Förråd för div kartonger , cyklar , gräsklippare mm. eller parkera bilen + föregående eller du kanske har en hobby ( trä eller bil/mc) Att ha relaxdel i samma huskropp är vell ingen dum ide :) Se bara till att det blir tätt mellan garage/relex.
1 svar · 1,7k läst
H
Hakanbry: [citat] Tack för tipset!
9 svar · 2,5k läst
M
MrSoderlind: Japp, stämmer bra. //MrS
110 svar · 47,2k läst
·
E
Elvispappa: Ena kortsidan på rummet blir en yttervägg som skall tilläggsisoleras. Andra kortsidan blir mot fårrådsdel i samma byggnad. Ena långsidan blir mot huskropp, den är isolerad samt gipsbeklädd. Samt andra långsidan som alltså kommer att ligga mot garagedelen.
2 svar · 1,7k läst
Nefrums
Nefrums: Du kan testa att hävda att det står där mer än 10år.
5 svar · 1,7k läst
G
Garaget80: Det var det jag misstänkte men säljaren hävdade motsatsen, tack för snabbt svar!
2 svar · 1,1k läst
GoForIt
GoForIt: Ju mer isolering - desto lägre energikostnad för uppvärmning.. Glöm inte heller ventilation
1 svar · 938 läst
Byggare_Bubbis
Byggare_Bubbis: [citat] Hej, Jo de stämmer ungefär, har lite mer isolering och kommer köra 18grader iaf.
21 svar · 20,5k läst
Slanet
Slanet: Jättetack! Den där sidan var väldigt smidig.
8 svar · 8,2k läst
·
J
Jonas_80: [citat] Står på plintar på berg och 5 ton makadam under. Är mer orolig för temperatursvängning 12 grader på vintern och 25 på sommaren, plus fukt ökningen sommartid så det inte värms.
5 svar · 2,3k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Svårt att svara på. Vad är det för typ av väggar? Ett tips är väl annars att om väggarna inte håller överföra tyngden från tokstolar till grunden via bärlinor och stolpar?
3 svar · 1,4k läst
SC Aero
SC Aero: Snyggt bygge (y)
1 svar · 1,8k läst
·
V
Villa2.0: Är intresserad av erfarenheter av olika attefallshusleverantörer? Ni som byggt nyckelfärdigt - är ni nöjda/missnöjda och i sådana fall med vad? Vad är skillnaderna mellan olika tillverkare när det gäller Kvalitet/energieffektivitet/design/smidig leverans/ smidigt bygge? Erfarenhet av att bygga med källare?
0 svar · 663 läst
M
Mats: Det framgår inte hur mycket berg det är, hur långt till grannar osv men för egen del så skulle jag helt klart satsa på att få bort berget.
15 svar · 2,6k läst
·
holmberg87
holmberg87: [citat] Om du inte bygger igen är det lätt att inspektera där uppe. Har du innertak i carporten skulle inte jag byggt igen iaf. Se till att du har det tätt med nät för fåglar osv bara
6 svar · 4,5k läst
A
Alias_Olle: [citat] Hehe, exakt motsatsen till hur det ska vara enligt lagstiftningen. Men har du inte några nitiska grannar som du är på kant med alt tjänstemän som engagerar sig så kan det gå bra. Tips är dock att inte redovisa ev friggebod i anslutning till attefallaren på situationsplanen, ska inte bjuda in för mycket till diskussion...
5 svar · 2,1k läst
G
Galopp: Tack för svaren från er båda. Dubbelkollar dimension innan slutgiltig beställning.
10 svar · 4,3k läst
·
M
MantaTIC: Fick nu reda på att diplomatdörren inte säljer portar i den dimensionen jag ska ha (28x26), typiskt! Har istället hittat edsbyporten, nån som har erfarenhet av dom? Dessa har stomme av aluminium när man kommer upp i min storlek vilket då också påverkar isolervärdet, 2,1 har dessa portar då. Enda andra som jag lyckats hitta som tillverkar y min dimension är y-te och dom har inte någon
4 svar · 1,7k läst
L
Liteavvarje: Det finns en krilleman här som kan detta till 100% och kommer säkert in med info så ha lite is i magen
19 svar · 5,5k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Det blir tillräckligt stabilt ändå
16 svar · 6,5k läst
·
J
Joar Huggorm: [citat] Hej Jojjas! Jag körde alt 3. det var inte så svårt som det kändes. kapade reglarna i samma lutning som taket och de passade bra. På insidan senare var jag tvungen att sätta in kortlingar för att få OSBn att fästa
3 svar · 14,8k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Bygga ett växthus som garage? Släpper ju igenom ljus så det känns luftigt även om det är väggar
10 svar · 2,3k läst
jkemikal
jkemikal: Efter lite konsultation här och där så blev det först vindpapp mot lecaväggen, sedan plåtreglar mot golv, tak och mot väggarna. Sen bygger jag med träregel innanför. Satte 5 mm distanser mellan regel och golv samt regel och tak och lämnade en 2 cm luftspalt bakom. Då borde jag kunna klämma in 70mm isolering utan problem. [bild] [bild]
5 svar · 8,5k läst
·
hordak
hordak: God fortsättning alla Byggahus:are! Planerar inför byte av två garageportar och då garaget är tillbyggt i källarplan och husets källargrund går in en bit i garaget får jag inte plats med takskjutsport på ena sidan (djupet in till källarsockeln är 170 cm). Garaget är också byggt så att taket sluttar ned mot portarna, därav bärande stolpe mellan portarna. Därför har jag tänkt
0 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.