Har som många andra problem med att räkna ut u-värdet (u-medelvärdet) i tilltänkta Attefallshuset.
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med det? Tror även att jag behöver få med hela uträkningen i bygglovet.

Golvyta är 25m2 med 20cm isolering Lamba 37

Takyta 25 m2 25 cm isolering lamba 37

Väggar 72.2m2 17 cm isolering Lamba 37

Glasyta 5.5 m2 u-värde 1.0

Ytterdörr 2kvm U-värde 0,97

Handritad skiss över Attefallshusplan och sektion med mått och layout noterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av norr- och östfasaderna till ett Attefallshus med dimensionsanvisningar.
Skapa konto

Otroligt tacksam om någon kan hjälpa. Säg till om det är något jag ska komplettera.

Fattar 0 på sidan. Du har inte lust att hjälpa mig?

Du skapar först ett konto, sen i menyn kommer du till en del där du för in alla värden, tex. hur många m2 fönster med X Uvärde, väggar m2 med X utvärde osv.
Skärmbild av ett formulär för energiberäkning med fält för klimatdata och byggnadskonstruktion.
Skapa konto

När du är klar genererar du en rapport

Skärmdump av energiberäkningsprogram med resultat för en fastighets energiförbrukning och byggnadskonstruktion.
Skapa konto

Det du får ut är energiförbrukningen på fastigheten vilket behövs för bygglov.
U-värdet är bara ett underlag för att skapa energiberäkning.

Redigerat:
Här har du U-värden för baserat på lambda och tjocklek
Tabell som visar U-värden för golv/tak/vägg med olika tjocklekar och dess effektpåverkan i watt.

Sådär. Kan detta stämma? då är mitt u-medel 0.24 och då är det godkänt?

Skärmbild av ett U-värdesberäkningsprogram med resultatet 0,24 W/m²K markerat.
Skapa konto

Golvytan är väl fel i din fråga? Det är väl byggnadsaren som får vara 25kvm med dagens attefallsregler. Men det är det du räknat med i skissen ser jag. Har det med byggnadens användningsområde du måste skicka med dessa uppgifter? Jag behövde inte ha med det i min kommun.

0.25 verkar ju rätt rimligt med tanke på isolering och fönster, bara skicka med rapporten så blir de nog nöjda.
De kommer knappast detaljstudera den ändå utan behöver enligt reglerna har förbrukningen nedskrivet i protokollen.

Jättetack! Den där sidan var väldigt smidig.

• Gilla
Mark0
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.