Hej ! Helt ny på forumet. Försöker att dimensionera/konstruera vårt garage. Limträappen är ju borttagen så hoppas på hjälp av er kunniga medmänniskor. Bifogar planritningen på garaget. Kommer det att räcka med en nockbalk som växlas av vid förråd/loft med en stolpe eller behöver jag kompletterade balkar någon meter från hammarband på vardera sida ? Tack på förhand !

• Handritad skiss av en garageplanritning med måttangivelser och markerat förråd/loft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Galopp skrev:
Hej ! Helt ny på forumet. Försöker att dimensionera/konstruera vårt garage. Limträappen är ju borttagen så hoppas på hjälp av er kunniga medmänniskor. Bifogar planritningen på garaget. Kommer det att räcka med en nockbalk som växlas av vid förråd/loft med en stolpe eller behöver jag kompletterade balkar någon meter från hammarband på vardera sida ? Tack på förhand !
https://www.beijerbygg.se/webapp/wcs/stores/servlet/privat/dimensioneringsprogram

• Gilla
Galopp
  • Laddar…
Snözon (var ligger garaget), taklutning , taktyp (isolerat/oisolerat)?

J justusandersson skrev:
Snözon (var ligger garaget), taklutning , taktyp (isolerat/oisolerat)?
Snözon 2,5. Taklutning 22grader. Tegel på taket och lösull

Tror det löste sig fint med programmet som Beijer hade. Dock väldigt grova tvärgående takåsar (66x315) Den längsgående mittbalken blev 115x630.

G Galopp skrev:
Den längsgående mittbalken blev 115x630
Det tycker jag låter väldigt mycket. Vilket nedböjningskriterium använder programmet? Själv får jag det till 115x495 med L/600 som nedbjningsgräns. De har nog provision...

J justusandersson skrev:
Det tycker jag låter väldigt mycket. Vilket nedböjningskriterium använder programmet? Själv får jag det till 115x495 med L/600 som nedbjningsgräns. De har nog provision...

Tycker det låter väldigt vettigt. Var ute o tog kort på min ritning som jag fick från Sävsjö takstolsfabrik när jag beställde limträbalk. Observera att mitt garage är 2 m kortare och dessutom har 8 grader mer lutning. Så hans balk är absolut inte felräknad.

Ritning av limträbalk markerad med mått och tekniska specifikationer, liggande på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Galopp
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Tycker det låter väldigt vettigt. Var ute o tog kort på min ritning som jag fick från Sävsjö takstolsfabrik när jag beställde limträbalk. Observera att mitt garage är 2 m kortare och dessutom har 8 grader mer lutning. Så hans balk är absolut inte felräknad.

[bild]
Tack för input :)

• Gilla
shomakie
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Så hans balk är absolut inte felräknad.
Det kan jag inte hålla med om. Din balks största spännvidd är ca 7 meter och fabriken föreslår 115x495, och jag föreslår samma dimension för 6 meters spännvidd, visserligen med något olika taklutning och kanske inte samma snözon. Shomakies bild talar för att min beräkning är riktigare.

J justusandersson skrev:
Det kan jag inte hålla med om. Din balks största spännvidd är ca 7 meter och fabriken föreslår 115x495, och jag föreslår samma dimension för 6 meters spännvidd, visserligen med något olika taklutning och kanske inte samma snözon. Shomakies bild talar för att min beräkning är riktigare.
Tycker TS får kontakta dem som kan det där. Man ska inte spekulera i sånt man inte kan

Tack för svaren från er båda. Dubbelkollar dimension innan slutgiltig beställning.

• Gilla
shomakie
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.