Hej ! Helt ny på forumet. Försöker att dimensionera/konstruera vårt garage. Limträappen är ju borttagen så hoppas på hjälp av er kunniga medmänniskor. Bifogar planritningen på garaget. Kommer det att räcka med en nockbalk som växlas av vid förråd/loft med en stolpe eller behöver jag kompletterade balkar någon meter från hammarband på vardera sida ? Tack på förhand !
https://www.beijerbygg.se/webapp/wcs/stores/servlet/privat/dimensioneringsprogramG Galopp skrev:Hej ! Helt ny på forumet. Försöker att dimensionera/konstruera vårt garage. Limträappen är ju borttagen så hoppas på hjälp av er kunniga medmänniskor. Bifogar planritningen på garaget. Kommer det att räcka med en nockbalk som växlas av vid förråd/loft med en stolpe eller behöver jag kompletterade balkar någon meter från hammarband på vardera sida ? Tack på förhand !
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Snözon (var ligger garaget), taklutning , taktyp (isolerat/oisolerat)?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
J justusandersson skrev:
Tycker det låter väldigt vettigt. Var ute o tog kort på min ritning som jag fick från Sävsjö takstolsfabrik när jag beställde limträbalk. Observera att mitt garage är 2 m kortare och dessutom har 8 grader mer lutning. Så hans balk är absolut inte felräknad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det kan jag inte hålla med om. Din balks största spännvidd är ca 7 meter och fabriken föreslår 115x495, och jag föreslår samma dimension för 6 meters spännvidd, visserligen med något olika taklutning och kanske inte samma snözon. Shomakies bild talar för att min beräkning är riktigare.S shomakie skrev:
Tycker TS får kontakta dem som kan det där. Man ska inte spekulera i sånt man inte kanJ justusandersson skrev:
Klicka här för att svara