Hej! Jag har ett ruttet vidbyggt garage som jag hade tänkt göra om till carport för att skapa en lite luftigare känsla på tomten. Jag har också husets huvudentre’ via garaget idag. Under sommarhalvåret vill jag ha så mycket ljus som möjligt. Därför funderar jag på att bara ha de bärande elementen (tryckade limträstolpar) alltså inga riktiga väggar. Vintertid behöver jag dock ordentligt väderskydd för bilen (bor i Norrbotten). Nu undrar jag:
Kan jag använda segelduk som ”väggar” under vintern? Är det tillräckligt som väderskydd? Har någon sett någon liknande lösning någonstans?
Tacksam för kommentarer!

Det är en intressant tanke med segelduk som vindskydd på vintern. Modern segelduk tål säkert fukten. Frågan är hur starka vindar du har runt omkring dig. Här i Blekinge plockar vi in segelduk på vintern mht blåsten.

Tar du bort väggarna behöver carporten någon form av diagonalstöd, så att inte pelarnas övre del rör sig för mycket. Är taket fäst i huvudbyggnaden ordnar det sig ändå.

J justusandersson skrev:
Det är en intressant tanke med segelduk som vindskydd på vintern. Modern segelduk tål säkert fukten. Frågan är hur starka vindar du har runt omkring dig. Här i Blekinge plockar vi in segelduk på vintern mht blåsten.

Tar du bort väggarna behöver carporten någon form av diagonalstöd, så att inte pelarnas övre del rör sig för mycket. Är taket fäst i huvudbyggnaden ordnar det sig ändå.
Tack för input! Visst kan det friska i lite då och då, men tomten är i förhållandevis skyddat läge med mycket skog omkring.

Vertikalt placerade segel är nog säkrare än horisontella. Det är värt ett test.

• Gilla
Stambro
  • Laddar…
Utan att såga din idé om segel, som säkert kan bli bra, om det är det du vill ha..

..englas skjutpartier? Dessa säljs på blocket för en spottstyver ibland, då får du ljus in även de korta stunder solen behagar visa sig höst-vinter-vår.

S Snål-Jocke skrev:
Utan att såga din idé om segel, som säkert kan bli bra, om det är det du vill ha..

..englas skjutpartier? Dessa säljs på blocket för en spottstyver ibland, då får du ljus in även de korta stunder solen behagar visa sig höst-vinter-vår.
Det är självklart en ide’ - snyggt blir det säkert också. Det vill ju till att man hittar rätt mått osv men med lite tur så kanske

Jag skulle köra med pressning och då menar jag i kapellkvalité.
Jag har det som port på en bod.
Grannen har ett båthus med sådana väggar. Tål allt och dom är såpass tunga att dom ej rör sig vid blåst

• Gilla
Stambro
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Grannen har ett båthus med sådana väggar. Tål allt och dom är såpass tunga att dom ej rör sig vid blåst
Bra ide’

holmberg87 holmberg87 skrev:
Du kanske har något fabrikat att rekommendera?! Ser att det finns transparenta varianter också!

Jag har låtit en kapellfirma sy mitt. Betalade 1000kr med klickbara snabbfästen så det behöver inte bli så dyrt när det är enkla former som en rektangel.

Kolla med en firma som gör kapell, finns massa olika material att välja på☺

• Gilla
Stambro
  • Laddar…
Bygga ett växthus som garage? Släpper ju igenom ljus så det känns luftigt även om det är väggar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.