Behöver råd av er här inne. Har byggt ett nytt garage med carport i lösvirke. Har kvar underspikning under carporten 6x7m. Vill använda utrymmet ovanför takstolarna i carporten till förvaring genom en lucka.

- Tanken är att sätta dubbelfas panel 22x120 direkt på takstolarna (cc120). Går det utan att panelen hänger ner?

- Vad lägger jag ovanpå takstolarna för att få till ett enkelt golv? Råspont? Andra förslag? Finns det något som klarar cc120? Kommer på sin höjd krypa i utrymmet.

Vad säger ni?

Det går bra och den kommer inte att hänga ner.
Däremot bör du veta om takstolarna klarar vikten av ett "golv". Inga problem att lägga något så du kan krypa där mer än att det ska klara vikten

holmberg87 holmberg87 skrev:
Det går bra och den kommer inte att hänga ner.
Däremot bör du veta om takstolarna klarar vikten av ett "golv". Inga problem att lägga något så du kan krypa där mer än att det ska klara vikten
Tack. Det är sant att jag bör säkerställa det. Men svårt att tro att det kommer vara ett problem. Blir ingen större vikt ovanpå. Bör jag
regla på cc60!om jag ska sätta råspont uppe på?

M Maccannilsson skrev:
Tack. Det är sant att jag bör säkerställa det. Men svårt att tro att det kommer vara ett problem. Blir ingen större vikt ovanpå. Bör jag
regla på cc60!om jag ska sätta råspont uppe på?
Det beror mkt på vad du ska förvara där, råsponten klarar det säkert bra ändå med lite svikt. Så för lite enklare förvaring går det nog bra Men om du vill ha det stabilt så bör du regla med cc 60.
Dock blir det mkt mer vikt

vi lade 37X125 "bondsågat" med ca 1 cm mellanrum som golv på vinden. stadigt vart det - cc 120 då

Tack för svar!
Bör jag bygga igen mellan carportdelen och garaget? (Fortsätta med panel upp till nock vill säga) Alltså ovanför porten. Idagsläget har jag bara satt duk emellan. Det är alltså lösull innanför duken

• Gilla
Thomank
  • Laddar…
M Maccannilsson skrev:
Tack för svar!
Bör jag bygga igen mellan carportdelen och garaget? (Fortsätta med panel upp till nock vill säga) Alltså ovanför porten. Idagsläget har jag bara satt duk emellan. Det är alltså lösull innanför duken
Om du inte bygger igen är det lätt att inspektera där uppe. Har du innertak i carporten skulle inte jag byggt igen iaf. Se till att du har det tätt med nät för fåglar osv bara

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.