20 461 läst ·
21 svar
20k läst
21 svar
Ventilation varmgarage
Garaget är 50kvm så det är större än normala badrumTomture61 skrev:
Pax eller fresh fläktar ger ca 26l/s - 37l/s.
Dvs tillräckligt för att ventilera luften.
Men troligtvis ej tillräckligt för att suga ut slipdamm, svetsrök, starka lukter osv på ett effektivt sätt.
Frågan är hur stort luftombyte man får med självdrag, även om ventilerna placeras lågt på inloppsidan, ger ju mest ventilation när det är varm inne och kallt ute.GoForIt skrev:
Är ofta övriga årstider man behöver mer ventilation.
Kan man koppla en slang till uttaget i tex. tak för att kunna placera utsuget närmare arbetsplatsen där man eventuellt slipar eller svetsar.
Jag utgår från att utrymmet ska användas på fritiden, med begränsad tid. Ska det användas heltid på dagarna så får man ju självfallet tänka i lite andra banor..Byggare_Bubbis skrev:
Frågan är hur stort luftombyte man får med självdrag, även om ventilerna placeras lågt på inloppsidan, ger ju mest ventilation när det är varm inne och kallt ute.
Är ofta övriga årstider man behöver mer ventilation.
Kan man koppla en slang till uttaget i tex. tak för att kunna placera utsuget närmare arbetsplatsen där man eventuellt slipar eller svetsar.
Ska det till utdragsluft från något, så är det fläkt som gäller (tillsammans med mer tilluft då..)
Utrymmet ska bara användas på fritiden, blir kanske en handfull med gånger som jag kommer svetsa under ett år.
Eventuellt lägger jag ner för mycket tid på något som inte är nödvändigt.
Räcker kanske med självdrag, alt. en simpel badrumsfläkt.
Ska man svetsa eller slipa mycket kanske man ska köpa en mobil rökgassug med filter. (nackdelen är att den tar sån plats att förvara)
Ska man svetsa eller slipa mycket kanske man ska köpa en mobil rökgassug med filter. (nackdelen är att den tar sån plats att förvara)
Mitt ursprungliga svar var avsett för trådstartaren..Byggare_Bubbis skrev:
Utrymmet ska bara användas på fritiden, blir kanske en handfull med gånger som jag kommer svetsa under ett år.
Jag ser nu att du ställde en liknande fråga, men då kanske inte övriga förutsättningar stämmer?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden