Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
useless: Tänk också på att inom att det utskjutande taket räknas in i byggnadens yta så kan du inte bygga 15 kvadrat omgärdat av ytterväggar och taket.
b8q: [citat] Som Bo-Gunnar var inne på så handlar det också om vinklar. Lantmätare, militärer och annat löst patrask arbetar gärna med kompassriktningar, och en kompass har sin gradskala med 0 mot norr och sedan ökande medurs runt. Medan matematiker räknar vinklar som ökande moturs (se en gradskiva t.ex.).
Parkeringsplats: Hej, Jag är nyfiken på vilka ljudkrav som ställs på ett småhus. BBR kapitel 7 specar ju ljudnivån, men samtidigt så friskriver man sig genom att lägga till "De installationer som brukaren själv råder över och som inte påverkar ljudnivåer i någon annan bostad i samma byggnad, omfattas dock inte av ljudkraven.". Så vad menas med detta? Innefattar det tex stegljud från
Isakare: Jag flyttar in i ett hus med garage om en vecka, det är ny port utan motor, men jag tänker givetvis montera dit en. Jag har egen firma registrerad i branschen, undra om jag själv kan CE märka min port :thinking:
mare2: Jag planerar ett isolerat Attefallsgarage på platta med plåttak och automatisk port, och har fått en Mellbyoffert på 306k för allt exklusive el. - Jag gissar att jag främst borde se över möjligheten med egen snickare för uppförandet om jag vill försöka få ner kostnaden? - Ingående grundläggningsarbete på 91k är kanske mer komplex att utmana, givet ovanstående inlägg?
Mangan13: [citat] Kanon, då skall jag ringa och kolla med dom! tack för hjälpen!
huggan: Lägg gärna till 10 mm på hålmåtten. Har du inte tänkt någon bärlina på resten av väggen? Det är att föredra om du inte ska passa in alla takstolar direkt på väggreglarna. Dimensionen på reglarna är absolut inget problem.
dustrat: Liten uppdatering: har grävt runt lite och öven tittat under grunden. Väldigt mycket fukt under byggnaden, så problemet kommer säkert därifrån och inte från regnstänk som jag skrev tidigare.
pathal: Hej, Har precis flyttat in i radhus. På framsidan står ett förråd på cirka 12 m2 som är byggt samtidigt som huset, sent 70-tal. Förrådet är "modell enkelt" dvs. oisolerat med plåttak. Tanken är att isolera och bygga ett nytt rejält tak. Grunden är endast trästockar som sett sina bästa dagar. Väggarna är däremot bra så det är grund och tak som behöver göras något åt. Med
justusandersson: [citat] Ja. Stenull är också mineralull. Jag antar att du menar glasull?
Byggtoken: Hej Behöver hjälp med en fråga gällande friggebod. Platsen jag vill placera min friggebod är stenbelagd. Min fråga är behöver jag ta upp markstenen eller funkar det med att bygga den på befintliga platsen?
Åsa Lund: Göm en del av fasaden med växter i kruka om det behövs?
Thomas_Blekinge: Om du reglar upp får du möglighet att lägga nya elrör bakom (för uttag, belysning mm) och en helt slät vägg uppifrån och ned. Glöm inte OSB eller plywood för att ha någonting att hänga i.
nicmarxp: Jag ska bygga en lekstuga (färdig i delar) och undrar hur man gör grunden så den är hyfsat i nivå med gräset som bilden nedan. Stugans bas är 2300 x 1600. Jag kan inget om dränering, men har läst att man t.ex kan gräva en 300 mm djup grop och lägga i markduk och fylla med grus, och sedan lägga lecablock eller altanstenar, på med tjärpapp (?) och sedan på med själva stugan. Är det
Kurtivan: OM det är i grundmuren så kanske mura igen med leca med isolering: https://www.weber.se/leca-registred-produkter/produkter/leca-registred-isoblock.html
Oldboy: [citat] Jag har också obehandlade gipsskivor i mitt garage. De är fula/ankomna av väder och vind ut mot portarna, så min gissning är att den förre ägaren (tillika byggaren av garaget) lät garageportarna stå öppna mkt (i ur och skur). Obehandlade gipsskivor suger fukt som vettextrasor. Då rostar tom galvad spik med tiden, för att inte tala om gipsskruv som är gjord för inomhusbruk.
mendelsohn: Bra att hantverkarna tog sitt ansvar här. Tyvärr långt ifrån alla som gör det. De har en långt gången upplysningsplikt avseende möjliga dumheter. De skulle givetvis informerat om potentiella risker.
justusandersson: Om hålet inte skall vara bredare än fönstret bör det inte vara några problem. Ta gärna en bild utan häst och mer rakt framifrån och beskriv väggens uppbyggnad.
mickehallgren: Är precis på väg att klicka hem en JABO Boarp 3x3m förråd och läste denna tråd. Hur har det gått sen med bod nummer två Drömmarn? Står den kvar, höll den?
Oldboy: Understand your appreciation of the real thing, i e solid wooden flor boards. Think you should definetively go for that in the living room.
Carro_D: Vill du vara supersäker på att slippa möglet borde du byta brädorna. Men är det torrt och och endast ytligt brukar det hjälpa att behandla området med mögeltvätt, skrubba rent råsponten och sedan täcka över den med vilket material du vill. Jag hittade spår från en gammal fuktskada i vårt hus som var snustorr så vi borstade och behandlade området innan vi klädde det med brädor.
Saran_: [citat] Det finns en kortare golvplanka på ca 60x15cm som förhoppningsvis ska gå att ta upp. Tror den blir lättare än att öppna upp än att gå underifrån. Men tack för tipset, om det visar sig att jag har fel.
Yrrol: Jo jag vill ha takskjutport. Skulle se finare ut och bli billigare, men jag tror inte takhöjden räckertill för att bli bra.
hul: [citat] Men du svarar ju inte på mina frågor man jag ska svara på dina. du skrev minst 3 veckor alltså minst 21 dagar härdning, detta tar du tillbaka nu alltså? Jag har hela tiden skrivit 6-7 dagar så vet ej vad du pratar om där. svara härdar betong under 5 grader eller inte?