Hej!
Håller på att bygga en mindre stuga (35m2) och har tänkt att köra limträ som nockbalk.
Har fått upp långsidorna och ska nu till och bygga gaveln, där gavelpelarna ska sitta.
Är lite kluven inför gaveln eftersom det alternativ jag tänkt att köra känns lite för "mycket" =P
Bifogar 3 bilder med 3 olika alternativ, Jag hade tänkt att köra alt.3 men skriv gärna vad ni rekommenderar och övertala mig gärna till alt.1 eller 2 =D
alt1.
120x45 2600mm cc600
+ 2st 120x45 i mitten
hammarband
limträbalk ovanpå
alt2.
120x45 2600mm cc600
2st 120x45 ända upp till nock
fästa hammarband med vinkeljärn mot mittpelare
alt3.
120x45 i löpande längder (27 grader lutning) cc600
Tack på förhand!
Håller på att bygga en mindre stuga (35m2) och har tänkt att köra limträ som nockbalk.
Har fått upp långsidorna och ska nu till och bygga gaveln, där gavelpelarna ska sitta.
Är lite kluven inför gaveln eftersom det alternativ jag tänkt att köra känns lite för "mycket" =P
Bifogar 3 bilder med 3 olika alternativ, Jag hade tänkt att köra alt.3 men skriv gärna vad ni rekommenderar och övertala mig gärna till alt.1 eller 2 =D

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
alt1.
120x45 2600mm cc600
+ 2st 120x45 i mitten
hammarband
limträbalk ovanpå

Logga in
Skapa konto
alt2.
120x45 2600mm cc600
fästa hammarband med vinkeljärn mot mittpelare

Logga in
Skapa konto
alt3.
120x45 i löpande längder (27 grader lutning) cc600
Tack på förhand!
Hej, jag har samma fråga jag med men ser att ingen annan svarat här... Hur löste du det, fick du hjälp från annat håll?
Jag håller på att bygga en fjällstuga och kommer göra som alt 1 på ena gaveln (få fönster) och som alt 3 på andra gaveln (åtta fönster). Utöver detta så tänker jag fälla in ett stående hammarband på båda gavlarna som går över mittstolpen och de två närmaste stolparna (för att fördela ut lasten)
Jag håller på att bygga en fjällstuga och kommer göra som alt 1 på ena gaveln (få fönster) och som alt 3 på andra gaveln (åtta fönster). Utöver detta så tänker jag fälla in ett stående hammarband på båda gavlarna som går över mittstolpen och de två närmaste stolparna (för att fördela ut lasten)
Hej Jojjas!J jojjas skrev:Hej, jag har samma fråga jag med men ser att ingen annan svarat här... Hur löste du det, fick du hjälp från annat håll?
Jag körde alt 3. det var inte så svårt som det kändes. kapade reglarna i samma lutning som taket och de passade bra. På insidan senare var jag tvungen att sätta in kortlingar för att få OSBn att fästa
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fylla igen gammal brunn eller bygga över?
Grund & Markarbeten -
Bygga gjutform eller färdiga kantelement till garagegrund?
Grund & Markarbeten -
Bygga ihop byggbod med befintlig byggnad?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Förebygga cancer?
Övrigt Off Topic -
Garage med nockbalk och takåsar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus