20 461 läst ·
21 svar
20k läst
21 svar
Ventilation varmgarage
Sida 1 av 2
Jag håller på att isolera ett befintligt garage. Tanken är att ha det som varm mekplats (typ minst 16-18gr året om) snarare än för daglig förvaring av bil.
Byggnaden är 8x5m, väggar isoleras med 120+45mm isolering och kallvinden med 300mm lösull. Ångspärr i väggar och innertak.
Värmekälla blir en luftvärmepump.
Frågan är nu hur man bäst ventilerar utrymmet? I dagsläget finns inga ventiler alls, inte ens i porten.
Byggnaden är 8x5m, väggar isoleras med 120+45mm isolering och kallvinden med 300mm lösull. Ångspärr i väggar och innertak.
Frågan är nu hur man bäst ventilerar utrymmet? I dagsläget finns inga ventiler alls, inte ens i porten.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Om du tänker förvara en massa olika kemikalier , lacka ngt , svetsa mm kan det ju vara bra med friskluft i garaget.F f00gami skrev:Jag håller på att isolera ett befintligt garage. Tanken är att ha det som varm mekplats (typ minst 16-18gr året om) snarare än för daglig förvaring av bil.
Varm luft stiger så , en ventil lågt och nästa i taket . På vintern funkar självdrag (utan fläkt) utmärkt , det blir värre på sommar halvåret , går ju att öppna garageporten också.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Funderar också på hur jag ska fixa ventilationen i mitt garage. Tror det blir en fuktstyrd badrumsfläkt, typ Pax eller liknande. Tanken är att montera fläkten i taket eller väggen i lämpligt hörn. Sen har jag friskluftsintag på motsvarande sida.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
börjat montera solcell ventiler tycker det funkar bra.Byggare_Bubbis skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Här verkar det finnas allt som behövs ang ventilation https://www.ventilation.se/ventilationsflakt/c-429.htm
Någon som monterat en varvtalsstyrd kanalfläkt?
Om man kör den på lägsta varvtal bör den inte förbruka så mycket, sen när man slipar eller håller på med något arbete i garaget som kräver god ventilation kan man dra upp den på max.
vad tror ni?
Eller är en badrumsfläkt "smartare" med fuktstyrning, automatisk vädringsfunktion osv.
Om man kör den på lägsta varvtal bör den inte förbruka så mycket, sen när man slipar eller håller på med något arbete i garaget som kräver god ventilation kan man dra upp den på max.
vad tror ni?
Eller är en badrumsfläkt "smartare" med fuktstyrning, automatisk vädringsfunktion osv.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Vet ej hur stort ditt garage är men , ett badrum är inte så stort 
Brukar stå hur många l/s fläktarna kan ventilera.
En bra norm för bostäder är att all luft i huset ska ha bytts ut på 2 timmar.
Brukar stå hur många l/s fläktarna kan ventilera.
En bra norm för bostäder är att all luft i huset ska ha bytts ut på 2 timmar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Men garage är inte bostadsutrymme och oftast vistas man inte där så länge åt gången så det är onödigt att ventilera om det inte behövs.
För egen del funderar jag på att ha en vridtimer till ventilationen som man drar igång när man är där eller vill ventilera extra
För egen del funderar jag på att ha en vridtimer till ventilationen som man drar igång när man är där eller vill ventilera extra
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Om det enbart är bilen som ska bo i garaget är en sak.Johannes Carlsson skrev:
Ska bilen in/ut i garaget tillförs mycket fukt.
Ska man meka,svetsa en hel dag .........
bara bra kontinuerligt självdrag. man jobbar ju med grejer i garaget. exempelvis målaJohannes Carlsson skrev: