F
Jag håller på att isolera ett befintligt garage. Tanken är att ha det som varm mekplats (typ minst 16-18gr året om) snarare än för daglig förvaring av bil.

Byggnaden är 8x5m, väggar isoleras med 120+45mm isolering och kallvinden med 300mm lösull. Ångspärr i väggar och innertak.

Värmekälla blir en luftvärmepump.

Frågan är nu hur man bäst ventilerar utrymmet? I dagsläget finns inga ventiler alls, inte ens i porten.

• Gilla
Larshenke
  • Laddar…
H
har tillgång tlll ett garage som stått i 20 år utan någon ventilatiion. har inte varit fukt problem.

Tomture61
henke_benke skrev:
har tillgång tlll ett garage som stått i 20 år utan någon ventilatiion. har inte varit fukt problem.
Har du använt garaget som förråd eller parkerat en bil full med snö där , varje dag ?

• Gilla
cillan
  • Laddar…
Tomture61
F f00gami skrev:
Jag håller på att isolera ett befintligt garage. Tanken är att ha det som varm mekplats (typ minst 16-18gr året om) snarare än för daglig förvaring av bil.

Byggnaden är 8x5m, väggar isoleras med 120+45mm isolering och kallvinden med 300mm lösull. Ångspärr i väggar och innertak.

Värmekälla blir en luftvärmepump.

Frågan är nu hur man bäst ventilerar utrymmet? I dagsläget finns inga ventiler alls, inte ens i porten.
Om du tänker förvara en massa olika kemikalier , lacka ngt , svetsa mm kan det ju vara bra med friskluft i garaget.
Varm luft stiger så , en ventil lågt och nästa i taket . På vintern funkar självdrag (utan fläkt) utmärkt , det blir värre på sommar halvåret , går ju att öppna garageporten också.

Redigerat:
F
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du använt garaget som förråd eller parkerat en bil full med snö där , varje dag ?
Huset är nytt för mig, men vad jag vet har garaget hittills varit ett förråd snarare än en bilplats.

H
Tomture61 Tomture61 skrev:
en blandning mellan parkerat bil och förråd.

Funderar också på hur jag ska fixa ventilationen i mitt garage. Tror det blir en fuktstyrd badrumsfläkt, typ Pax eller liknande. Tanken är att montera fläkten i taket eller väggen i lämpligt hörn. Sen har jag friskluftsintag på motsvarande sida.

H
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Funderar också på hur jag ska fixa ventilationen i mitt garage. Tror det blir en fuktstyrd badrumsfläkt, typ Pax eller liknande. Tanken är att montera fläkten i taket eller väggen i lämpligt hörn. Sen har jag friskluftsintag på motsvarande sida.
börjat montera solcell ventiler tycker det funkar bra.

Tomture61
  • Gilla
Christoffer_b
  • Laddar…
Någon som monterat en varvtalsstyrd kanalfläkt?
Om man kör den på lägsta varvtal bör den inte förbruka så mycket, sen när man slipar eller håller på med något arbete i garaget som kräver god ventilation kan man dra upp den på max.

vad tror ni?
Eller är en badrumsfläkt "smartare" med fuktstyrning, automatisk vädringsfunktion osv.

Tomture61
Vet ej hur stort ditt garage är men , ett badrum är inte så stort ;)
Brukar stå hur många l/s fläktarna kan ventilera.
En bra norm för bostäder är att all luft i huset ska ha bytts ut på 2 timmar.

• Gilla
daniel1981
  • Laddar…
Men garage är inte bostadsutrymme och oftast vistas man inte där så länge åt gången så det är onödigt att ventilera om det inte behövs.

För egen del funderar jag på att ha en vridtimer till ventilationen som man drar igång när man är där eller vill ventilera extra

Tomture61
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Men garage är inte bostadsutrymme och oftast vistas man inte där så länge åt gången så det är onödigt att ventilera om det inte behövs.

För egen del funderar jag på att ha en vridtimer till ventilationen som man drar igång när man är där eller vill ventilera extra
Om det enbart är bilen som ska bo i garaget är en sak.
Ska bilen in/ut i garaget tillförs mycket fukt.
Ska man meka,svetsa en hel dag .........

H
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:

bara bra kontinuerligt självdrag. man jobbar ju med grejer i garaget. exempelvis måla

Jag hade börjat med traditionell tilluft vid golvnivå och frånluft vid tak på andra sidan diagonalt.
Ska du ex. svetsa där så går det ju självfallet åt utdragsfläkt för det (och mer tilluft).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.