Hej
Det gäller garaget. Väggarna av träpaneler. Problemet är att när vi tar in bilen då kmmer det en del snö och vatten som rinner av bilen som tar sin väg till närliggande vägg. Vatten sugs upp ju av träpanelerna vilket skapar problem i form av fukt och mögel och förstörelse.
Jag har har et par alternativ, antingen sätta dit en T-list som ni ser på bilden för att hindra vattnet att nå väggen eller ne gummi tröskel som på bilden. T-listen misstänker jag att inte sitter så bra på gilver eftersom golvet är ganska ojämn och i vissa område finns det hål i. Den är bara 2,5 cm bred. Tröskeln däremot skulle sitta fint eftersom den är bredd (5 cm) men bygger bara 5 mm.
Jag skulle helst använda tröskeln men är lite delad om höjden räcker. Tror ni att det kommer så mycket vatten in i ett garage med en bil som kan komma över en tröskel på 0,5 cm ?

Grå T-list och vit gummitröskel som vattenskyddslösningar för garage.

Det beror ju på hur stort bakfallet är.
Sätter du ett vattenpass på golvet, så bör du ju kunna mäta dig fram till om gummitröskeln fungerar..

Tomture61
L Lars48 skrev:
Hej
Det gäller garaget. Väggarna av träpaneler. Problemet är att när vi tar in bilen då kmmer det en
Om du monterar tex fibercementskivor längst ned på väggar + tätar med lämplig produkt så borde väggarna klara sig bättre.
Om du monterar tex fibercementskivor längst ned på väggar + tätar med lämplig produkt så borde väggarna klara sig bättre.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Så här blev det med gummi tröskeln. löser till 90% problematiken. Men det finns en grop, där samlas det vatten som i extrema fall kommer över tröskeln.
Tänker på 2 alternativ. Ett: gjuta en betong klack typ 5x3 cm istället för tröskeln. Två: tätta med nåt sort gummifog mellan tröskeln och trälisten så att om vattnet går över tröskeln då skyddar fogen väggen.
Tips, tack
Att monera skivor på väggen var inte praktiskt för att golvet är ojämn och det ska Tättas ändå under skivorna. Jag fann det hopplöst att täta mellan rummet mot golvet.
Gummitröskel vid övergången mellan trädörrfoder och ojämnt betonggolv med synlig vattensamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.