1 733 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Attefallsbod eller attefallscarport
Hallå.
Har utnyttjat all byggrätt på tomten så nu har jag tyvärr bara friggebod och attefallshus kvar att utnyttja.
Vi behöver något förråd till gräsklippare, cyklar, barnens leksaker, vinterförvaring av trädgårdsmöbler osv.
Ska man bygga en större attefallabod eller en friggebod på 15kvm och sen eventuellt utnyttja de 25kvm till en carport.
Personligen tycker jag inte det är så roligt med flera "små hus" på tomten, då det redan finns ett fristående garage.
Är det något av alternativen som är mer värdehöjdande? Spontant känns det som att man inte kommer ångra ett större förråd.
Men hade varit skönt att få tak över bruksbilen också.
Har utnyttjat all byggrätt på tomten så nu har jag tyvärr bara friggebod och attefallshus kvar att utnyttja.
Vi behöver något förråd till gräsklippare, cyklar, barnens leksaker, vinterförvaring av trädgårdsmöbler osv.
Ska man bygga en större attefallabod eller en friggebod på 15kvm och sen eventuellt utnyttja de 25kvm till en carport.
Personligen tycker jag inte det är så roligt med flera "små hus" på tomten, då det redan finns ett fristående garage.
Är det något av alternativen som är mer värdehöjdande? Spontant känns det som att man inte kommer ångra ett större förråd.
Men hade varit skönt att få tak över bruksbilen också.
Kan 25kvm bli tillräckligt som carport?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Nja det går men det blir trångt som en carport. Man får sätta stolparna smart och ev så parkera mot ena sidan så du får utrymme att öppna ena sidan av bilen bra
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Finns nån tråd om det på forumet tror jag. Sen finns också garagetrådar med en carport med liknande mått.☺
Längden kan man ju tillgodoräkna sig ca 0.5m extra från takutsprånget.
Skulle vilja bygga ihop friggebod och attefallshus, eller i alla fall placera dem så att de ger intrycket av att vara en byggnad.
Skulle vilja bygga ihop friggebod och attefallshus, eller i alla fall placera dem så att de ger intrycket av att vara en byggnad.
Hehe, exakt motsatsen till hur det ska vara enligt lagstiftningen. Men har du inte några nitiska grannar som du är på kant med alt tjänstemän som engagerar sig så kan det gå bra.Byggare_Bubbis skrev:
Tips är dock att inte redovisa ev friggebod i anslutning till attefallaren på situationsplanen, ska inte bjuda in för mycket till diskussion...