N
Ny Husägare 2012: [citat] Tror du det. Jag hoppas verkligen att det är sant. :) ska bli skönt att slippa all mögel. Sedan så får jag nog ta och kapa upp varsitt ventilations hörn i ”trekanterna” vid utrymmet ovanför innertaket. Bävar för hur det ser ut där
64 svar · 7,1k läst
·
L
logs: Min snäckväxel till garageporten har pajat. Hittar ingen reservdel. surt en ny motor kostar 3000-4000sek. Crawford från 1991
0 svar · 565 läst
stefancrs
stefancrs: [citat] Alltså det är ju bvp direktverkande el. Kan inte vara mer eller mindre effektivt. Hur mycket det drar kommer bero helt på isolering, ventilation och temperatur du värmer upp till. Lättast att testa.
11 svar · 1,8k läst
engs
engs: [citat] Är det därför jag inte hittar deras hemsida när jag söker? Såg de nämnas tidigare i tråden och skulle kolla utbudet men hittar ingen webbsida. Får upp konkurrenter och sidor med finansiell info bara. Edit: Bara för det hittade jag till slut http://www.svenskabyggsatser.com/ men den verkar ligga nere. Kanske googles algoritm ser det och därför plockat bort den från
33 svar · 20,5k läst
·
Haba_tsutt
Haba_tsutt: snyggt garage - jag har en fråga gällande brandklassningen. Vad gällde i ditt fall och hur har du löst det?
41 svar · 23,6k läst
·
fremax
fremax: Härdat glas (4mm) ca 800-1400:-/m2 + tillägg för sned sida + tillägg för etablering, mätning och leverans = kan vara värt att blanda in f-bolag om man har självrisk på 1500:- , glas har inget åldersavdrag! Med vänlig hälsning, fremax
13 svar · 6,9k läst
·
R
Robert Gladh: DHL tyckte också att mina portar var snyggare med lite bulor på insidan, fick fjärrkontroll att sätta på väggen invändigt samt kodlås utvändigt som kompensation.
10 svar · 3,2k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Det krävs bygganmälan när man gör ändringar i brandcellsgräns
1 svar · 3,3k läst
F
Feelixen: Vem är Byggherre i det här fallet alternativt avtalad uppdragstagare med ett skrivet avtal att dom tar det fulla arbetsmiljöansvaret på byggarbetsplatsen? Ställer frågan eftersom det varit lite inlägg om säkerhetsansvaret och att det är en av anledningar till att TS inte skulle få hjälpa till. Är TS Byggherre med Arbetsmiljöansvar så så förstår jag inte firmans svar att det
94 svar · 39,2k läst
K_arlstrom
K_arlstrom: Jag körde på utvändigt symmetrisk, vilket gav mig närmare 120cm mellan portarna. Har satt in högskåp (40 cm djupa) mot ytterväggen, med ca 80 cm port - vägg. Rätt nöjd, men trots att sportbilen har riktig långa dörrar så är det onödigt mycket plats mellan portarna! Så kör på 50cm mellan portarna, prioritera det praktiska :)
11 svar · 6,2k läst
·
D
drx: Tycker inte du behöver fokusera på att behålla takvinkeln utan som många andra liknande hus kanske bryter av ett vanligt garage med garageport i annan modell eller slagportar. Då kan du komma undan med ett "dussin" garage som går i samma stil som huset då fokus läggs på porten eller portarnas design. [bild]
1 svar · 3,2k läst
Rabbithole
Rabbithole: 5 djup och 6 bred får väl duga då ;)
7 svar · 1,3k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Bör gå beroende på hur mycket man behöver slipa bort
32 svar · 39,4k läst
·
H
Håkabo: [citat] Den var det ja. Tack för hjälpen.
5 svar · 2,7k läst
Mathew 82
Mathew 82: Nu har alla ventiler vart öppna till max i 2 dygn och pumpen har stått inställd på 10 grader. Har haft en yttertemp på ca -12 sista dygnen. Luftfuktigheten har sjunkit med 2-3% per dygn och nu är det torrt och fint på plasten. Var även i kontakt med Isover som gav samma tips som flera utav er, ha is i magen så torkar det ut. Stort tack till alla er som tagit er tid och hjälpt till med
27 svar · 5,3k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Varför ligger det på kommunen? Ni borde kunna få handräckning från Kronofogden om grannen vägrar flytta sin egendom från er mark.
16 svar · 4,4k läst
Oldboy
Oldboy: Du kan ha andra mtrl ovanpå som vindskydd, t ex råspont, och gärna då med vindpapp under.. Det viktiga är att materialet är väl fuktgenomsläppligt. Dvs vanlig byggplast går inte. Då får du en fuktspärr på den kalla sidan av isoleringen vilket är helt fel. På min kallvind ligger byggmattor med pappad ovansida. Googla på byggmatta, isolering + papp/vindskydd så hittar du massor. T
8 svar · 7,0k läst
·
S
Sylvestris: http://www.airgreen.se/air-green-classic-deluxe/ Ingen kyla men bra ventilation enligt dagens regelverk (sommaren fungerar inte gammal traditionell ventilation, dvs självdragsventilation) samt värmer vintertid.
23 svar · 19,7k läst
·
PNO
PNO: Kravet är EI60. Hur det uppnås är lagstiftaren ointresserad av. Det är funktionen som ska finnas där, dvs rök och värme får inte spridas mellan lägenheterna under minst en timme. Finns inga krav på ett visst antal gipsskivor, stålreglar, eller så. Tillverkarna av skivor respektive isolering brukar ha fina handböcker med exempelkonstuktioner som uppfyller kraven. Jag brukar länka
9 svar · 4,2k läst
A
Asse_softberg: Glömt och nämna att jag precis bor vid Mälaren huset ligger 190m ifrån strandkanten, om det kan ha en viktig faktor vad som anses normal luftfuktighet. För har märkt att öppnar jag in och ut ventilerna så ligger luftfuktigheten kring 46-55%
17 svar · 20,7k läst
J
justusandersson: Vad skall du använda huset till? Det finns många tillverkare av garage och småstugor till svårslagna priser.
2 svar · 2,5k läst
nniva
nniva: [citat] Byggde du i trä eller metall? Om trä, vad använde du för safety arms?
14 svar · 21,4k läst
·
S
skutten11: Du har då en stolpe mellan portarna då Inte fel med hel bredd , två balkar som stolpar på sidorna och en balk i taket som håller upp det hela . porten blir bra tung så motordrift rekomenderas
1 svar · 2,9k läst
M
Mats: prata med lokala garagefirmor. De får ibland riktigt fina "inbyten"
14 svar · 8,7k läst
K
Krille4: Vi byggde själva en "lösvirkes" 12 kvm vinterisolerad friggebod på plintar i somras. Materialet kostade oss ca 30-35 kkr och det tog ungefär 50-60 timmar att för mig som amatör att bygga den själv. Så 150 kkr efter rot är minst sagt dyrt. Skulle tro att det innebär en timpeng på minst 2000-3000 kr, /Krille
3 svar · 1,6k läst
P
Porsvant: Detta visar med all tydlighet att man inte ska lämna ut nyckel och låta hantverkare vara ensamma i bostaden.
56 svar · 41,8k läst
·
S
sporty_spice: Okej, då får jag finna ro i att allt är helt normalt och anpassa förvaringen därefter. Tack för alla bra svar!
7 svar · 5,1k läst
Tomture61
Tomture61: Tror nog att en betongplatta till garage/bil bör vara minst 100 mm tjock + armerad. Vill du ha värme i garaget så bör du även ha isolering under betongen också. Hur tjock din nuvarande betong är ? Då får du nog borra på ett par ställen först.
1 svar · 2,4k läst
·
D
daugaard: kanske läcker ut luft förbi byggplasten och kondenserar mot vindduken?
2 svar · 1,9k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Anledningen till att den rör sig; den blev av med snön.
6 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.