En takskjutport sitter ju helt på insidan av väggen monterad som i mitt fall ovanpå OSB och Gipsskivor. Detta får i sin tur till följd att skivorna kommer farligt långt ut mot väder och vind runt kanten och speciellt längst ner inunder där utvändiga smygen inte skyddar. Är det någon fler som stött på eller tänkt på problemet och om man kan göra något åt det. De är lite sent men ett alternativ kanske varit att sätta porten bara i regeln och låta gips sluta på insidan av portskenorna. Kanske är det så man bruka göra? Jag håller på att sätta sockelbrädor och upptäckte att det var lite fuktigt mot dörrarna.

/Mats

• Gilla
zep
  • Laddar…
Hur ansluter port mot smyg? Kan du lägga bilder? Tänker att man kan sätta en plåt.....en idé är väl att du lossar foder och sätter en bockad plåt med en kant under fodret....vet inte riktigt hur det ser ut eller om det är möjligt...är det en gummiläpp emot smyg? Eller hur ser det ut där?

Ja det är en gummiläpp mot smygen men det är egentligen inte där problemet är utan längst ner under smygen. Det är ju alltid en liten luftspalt mellan platta och smyg och där driver det in snö som hamnar på insidan under gipsen. Det finns säker något vanligt sätt att lösa det på. Annars är väl någon tätningsmassa under gipset ut mot porten kanske en lösning. Jag ska försöka ta en bild och visa vad jag menar.

/Mats

Ja eller varför inte en plåtbit klippt från ett fönsterbleck eller så som får gå ändå ner mot golvet.

/Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.