De nya reglerna för Attefall ger dig möjlighet att bygga 30kvm men då i form av ett komplementbostadshus och inte en komplementbyggnad. Detta medför bl.a. att det måste vara tillgänglighetsanpassat så att även rullstolsbundna kan bo där. 100% av alla Attefallshus på marknaden med loft blir ju då automatiskt diskvalificerade eftersom det är sällan går att anpassa ett loft till en som sitter i rullstol (man kan bygga världens största toalett och en fantastiskt stor svängradie för övrigt men loftet...detta är en nöt att knäcka). Med andra ord, om man följer lagen, kan ingen som vill bygga 30 kvm ha ett loft. Hur ser ni på detta? Smarta inspel och lösningsförslag tas tacksamt emot
 
Redigerat av moderator:
Loftet behöver inte vara handikappanpassat.
Däremot måste alla basfunktioner såsom toalett, kök, sovplats (går att lösa med bäddsoffa i "vardagsrummet") vara tillgängliga för rullstolsbundna.
Precis som i alla småhus med andra ord.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
K
Tror det räcker att det finns plats för en bäddsoffa på "bottenplan" för att uppfylla tillgänglighetskraven?

Edit: Ser att Patrik var snabbare än jag.

/Krille
 
P Patrik Friberg skrev:
Loftet behöver inte vara handikappanpassat.
Däremot måste alla basfunktioner såsom toalett, kök, sovplats (går att lösa med bäddsoffa i "vardagsrummet") vara tillgängliga för rullstolsbundna.
Precis som i alla småhus med andra ord.
men att du har en yta på 10-15 kvm som inte går att accessa är ok?
 
OscarPuent skrev:
men att du har en yta på 10-15 kvm som inte går att accessa är ok?
Ja
Precis som i en fullstor 2-plansvilla. Fast då har du kanske 80 kvm som inte är tillgängliga för den rullstolsbundna.
 
  • Gilla
OzP
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Loftet behöver inte vara handikappanpassat.
Däremot måste alla basfunktioner såsom toalett, kök, sovplats (går att lösa med bäddsoffa i "vardagsrummet") vara tillgängliga för rullstolsbundna.
Precis som i alla småhus med andra ord.
Har ett annat litet problem...jag vill bygga Attefallet på min bergstomt som är väldigt kuperad. Parkeringen ligger dessutom ca 30 meter från platsen och att bygga 30kvm kommer inte fungera då det är i stort sätt omöjligt att ta sig upp dit i rullstol (om jag inte bygger en väg till huset inkl parkering intill vilket är högst osannolikt att ens få igenom). Jag blir då låst till att bygga 25kvm komplementbyggnad vilket sätter käppar i hjulet för hela projektet. Förstår nyttan med denna lag kring tillgänglighet men i vissa fall måste man kunna göra undantag (läs Attefall). Detta skulle kunna innebära att jag inte kan hyra ut huset till en liten familj där 30kvm känns som ett minimum utan får då endast bygga 25kvm pga tillgänglighetsreglerna och då bara ett fritidsrum där jag kan sitta o måla tavlor eller ha som gäststuga vid något enstaka tillfälle....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.