Tjenare, jag har en fråga om hur man lättast skarvar ett gammalt tak med dimensioner 35x70, har inte hittat liknande dimensioner någonstans på byggvaruhus i trakten närmsta jag kommer är 28x70. Det finns en innervägg med reglarna utdragna 40cm ut i det rummet jag vill färdigställa. Har väldigt långt mellan takreglarna 120 så lite grövre virke är nog att föredra eftersom gips ska läggas utanpå, men hur gör jag med skarvningen på smidigaste sätt?? Kapa vid befintlig vägg eller försöka hyvla av reglarna som sitter? Kan tillägga att detta är ett garage 
Det var lite det som va frågan ifall man behövde jacka ur reglarna som sitter eller om det fanns en smidigare lösningM Mats skrev:
jag menade alltså att man skulle jacka ur 45X70 istället när de passerar reglarna. Ser jag inte helt tokigt så verkar det ju finnas plats att skarva på regeln. Blir enklast så tycker jag då man får raka enkla rader när man sen sätter gipsen. Tar du typ 100-120 mm skruv och drar dem lite snett så kommer du att ha ett väldigt stadigt underlag att skruva gips i. Hade du 120 mellan takstolarna så är det inga problem alls.
Tackar så hemskt mycket för svaret, blir att införskaffa material till helgen så bygget kan komma igångM Mats skrev:jag menade alltså att man skulle jacka ur 45X70 istället när de passerar reglarna. Ser jag inte helt tokigt så verkar det ju finnas plats att skarva på regeln. Blir enklast så tycker jag då man får raka enkla rader när man sen sätter gipsen. Tar du typ 100-120 mm skruv och drar dem lite snett så kommer du att ha ett väldigt stadigt underlag att skruva gips i. Hade du 120 mellan takstolarna så är det inga problem alls.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det finns annars 34x70 mm glespanel (antagligen det som sitter där nu). Kanske inte går att köpa i de billiga byggladorna dock mem hos mer välsorterad bygghandel.
Annars är 28x70 mm vanligt även vid spännvidd 1200 mm om man sätter dem cc300 mm. Då får man palla under med tre bitar masonit eller liknande.
Annars är 28x70 mm vanligt även vid spännvidd 1200 mm om man sätter dem cc300 mm. Då får man palla under med tre bitar masonit eller liknande.
Tack, det är nog därför jag inte hittade något när jag försökte söka på nätet, nackdelen att mäta med tumstock. Verkar som Beijer har de dimensionerna. Kostar lite mer men sparar väldigt mycket extra jobb så tack för infon.Bernieberg skrev:
Det finns annars 34x70 mm glespanel (antagligen det som sitter där nu). Kanske inte går att köpa i de billiga byggladorna dock mem hos mer välsorterad bygghandel.
Klicka här för att svara