Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Anonymiserad 138940: Hur gick detta? Vilken dim och lösning blev de? Tacksam för svar!
ESR78: Hej, jag har en relativt ny och fin bastu stuga på tomten med vedkamin. Den används knappt och jag tänker att någon annan kan ha glädje av den. Vilket forum är lämpligast, är det Blocket eller finns det mer riktade sajter för såna här saker?
Mats: Börja med att få bort ev el och vatten, sen vill jag ha bort dörrar och fönster. för själva rivningen så gäller uppifrån och ned bokstavligen. Eftersom den ska bort så kvittar det ju om det blir blöt under tiden osv så jag skulle ta taket först och sen jobba mig mig nedåt. Tigersåg med rivningsblad är otroligt bra på detta. Går med motorsåg också men tigern äter metall
klartmankommerdit: Till synes gjuten direkt på mark. Och ja någon mindre spricka finns.
Mats: En variant är att man gör en ram av liggande 45X70. skruvar panelen på ena sidan och en plywoodskiva på andra. Plywooden låser konstruktionen så att den aldrig kan sätta sig
Tomture61: Lägga dubbla lager är en dålig ide, du kommer att få fukt mellan brädorna, troligen kommer översta lagret trall att kupa sig också, blött under och torrt åvan.
Workingclasshero: Hej Fint gammalt uthus tycker jag. Byt de dåliga delarna bit för bit, och börja med de sämsta så händer nog inget. Det där ser enkelt ut och kommer gå att fixa billigt. Så, rädda!
BirgitS: För att det ska bli bra i slutänden behöver man ofta välja hus efter hur tomten ser ut eller så får man välja en tomt där ens önskade husmodell passar. Men ta gärna kontakt med en arkitekt som kan titta på tomten i verkligheten, läsa detaljplanen, diskutera med era önskemål för att sen komma med ett förslag.
LasVegas: Hej! Behöver lite hjälp med idéer för byggnation av takstolar till vårt uterum. Rummet kommer ha sadeltak med nockbalkar och takåsar, bredden på rummet är 7500 och djupet 4000. Har någon en aning om vilken dimension jag bör ha på nockbalken samt takåsarna? Lutning på ungefär 16 grader.
ToRy: Hur har du tänkt att ditt vedskjul ska se ut? Har för mig - utan att veta - att ett skjul som inte har ståhöjd inte krävs bygglov för, eller medgivande från grannen om det står närmare gränsen än 4,5 meter. Exempelvis ett enklare väderskydd för cykelstället. Kan det räcka med ett förråd utan ståhöjd?
ricebridge: Äh, ska du ändå riva boden så gör en ny grund när du ändå håller på. Det mesta annat kan man ju ändra, men grunden är svår att brottas med när den väl ligger där. Är där urberg hela vägen så borra i några armeringsjärn och gjut en betongplatta så det blir jämnt. Sen kan du arrangera SM i tyngdhopp där utan problem.
tippz: Så gjorde vi i varje fall... Har gjort det i två rum med putsade väggar och sedan målat med silikatfärg. Färgen sitter kvar efter två år i alla fall :)
RSRC: vi rev just ner och det var mögel på råsponten. Både neråt garaget och ovansidan mot rummet inne. Dvs i råsponten som Innertak och i råsponten som innergolv
Lindaösterlen: Nybliven husägare med tillhörande friggebod målad i en tråkig röd/brun lasyr. Vad kan jag måla över med för att komma ifrån detta dystra utseende? Kan jag använda svart täcklasyr för att få ett lite "modernare" utseende? Hur går jag tillväga? Tacksam för tips och råd!
BirgitS: Jourhavande biolog kanske kan avgöra vilket av de två alternativen det är: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
windestal: Utan strandskyddsdispens får du inte ha något alls där som gör att området uppfattas som (mer) privat. Du får alltså tex inte ställa dit en grupp utemöbler ens, ställa dit blomkrukor, klippa gräset så det verkar vara en fortsättning/del av din gräsmatta, osv. En vagn eller möbler som du tar med dig dit just den stunden du använder det och plockar bort direkt igen är ok (precis
stege: Hej, ursäkta om ämnet redan berörts i tidigare tråd. Jag är rätt okunnig inom bygg och inväntar några offerter på mitt bygge av garage. Det är idag en carport med förråd baktill kortsida. Min fundering är om någon vänlig själ känner till en generell checklista eller något liknande för mig att läsa på? Syftet är ju att förstå sig på offerterna och kunna argumentera om
Thekaanlu: [citat] Hm men kan dom kräva det när det inte står i avtalsvillkoren?
Interista88: Fint som snus(y)
byggarätt: [citat] Jag fattar... Bra att du tar dom passningar du kan spela vidare... Ja lämna gjutramen och låt en plåtis lägga din droppkant över den när du är i detta läget Lova att du i ett större byggprojekt i Sverige tar kontakt med arkitekt Jag gillar din style!
Pasjostrom: [citat] Hur har det gått? Vilken väg valde du till slut och hur långt har du kommit?
The_Nyll: 1.75m gånger 1.75m är det invändigt sen tänkte använda 2tum2 reglar. Men tänkte ha frigolit isolering i golvet men tjocklek bara antigen 30mm eller 50mm, hur blir de då?
Rickard.: Ja det tycker jag nog. Om du vill kan du borra typ ett 25mm hål genom ovanför nockbalken och ventilera ut genom gavelväggen. Jag hade dock bara kört med öppet i takfoten.
byggarätt: [citat] Ja men lägg ett rejält lager grus med eps isolering i botten så har ni justermån