Det är nog rätt lätt att även klättra på insidan av liggande panel, med spår och ojämnheter, och med stöd för ryggen 2 cm bort

Men ja, det vore kul att höra vad proffsen säger om att ha öppet till luftspalten även upptill.
Fast med utegips innanför luftspalten, som vi har, så tror jag inte det spelar någon roll.
Jag ser mest luftspaltenr som ett sätt att inträngande vatten lätt skall ta sig in i stommen, eller hållas kvar kapillärt och mögla (som det gjordes på de enstegstätade putsade väggarna).