H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Har tänkt att bygga nytt hus, totalentreprenad.
På en del K-ritningar är det inlagt musstopp. Har någon erfarenhet om detta är standard i alla nybyggda hus? Fungerar musstopp? Vad är det för material och hur ser detta ut i nybyggda hus? Finns det olika musstopp och vilket är i så fall bäst? Tacksam för så mycket information som möjligt!
På en del K-ritningar är det inlagt musstopp. Har någon erfarenhet om detta är standard i alla nybyggda hus? Fungerar musstopp? Vad är det för material och hur ser detta ut i nybyggda hus? Finns det olika musstopp och vilket är i så fall bäst? Tacksam för så mycket information som möjligt!
Produkter som diskuteras: "musstopp"
Musstopp museband för ny panel 45° 28 mm x 1 meter 10-pack TJB
Hindrar möss från att ta sig in
230 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det är den typen som är vanligast vad jag sett, vi har sån på vårt hus iallafall byggt 2018/2019
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Ja, den sitter mellan syllen och nedersta panelbrädan eller längst ner om man har stående panel
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Intressant!
Avsaknaden av musband var den allvarligaste anmärkningen
när vårt nybyggda hus besiktigades år 2010.
Och det var lätt för byggfirman att sätta dit innanför vår horisontella panel,
som @Johannes Carlsson förklarar.
Avsaknaden av musband var den allvarligaste anmärkningen
när vårt nybyggda hus besiktigades år 2010.
Och det var lätt för byggfirman att sätta dit innanför vår horisontella panel,
som @Johannes Carlsson förklarar.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Tack! Det känns tryggt! För såna små djur är inte kul. Tomten ligger dessutom intill skog och åker. De är ju inte mindre i antal, tror jag än i tättbebyggt område/stad.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Där håller jag helt med!H HEM2121 skrev:
I vårt förra hus i Gbg hade vi s.k. Baracudatak, dvs uppspänd plastfolie i taken, ca 25 mm under det riktiga bjälklaget.
På något sätt lyckades mössen ta sig in, fast det varken fanns luftspalt eller andra synliga vägar upp.
Och på kvällarna i vardagsrummet hörde vi ibland hur mössen sprang uppe på Baracudataks-folien.
Då knäppte jag med pekfingret på folien, det small som ett kanonskott för mössen, och så blev det tyst en halvtimme
Nu, i ett modernare hus med musband och allt, har vi inga möss inne.
Och de utanför tar våra två kattfröknar hand om
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Härligt! De vill inte komma in och visa hur duktiga de har varit?KnockOnWood skrev:
Där håller jag helt med!
I vårt förra hus i Gbg hade vi s.k. Baracudatak, dvs uppspänd plastfolie i taken, ca 25 mm under det riktiga bjälklaget.
På något sätt lyckades mössen ta sig in, fast det varken fanns luftspalt eller andra synliga vägar upp.
Och på kvällarna i vardagsrummet hörde vi ibland hur mössen sprang uppe på Baracudataks-folien.
Då knäppte jag med pekfingret på folien, det small som ett kanonskott för mössen, och så blev det tyst en halvtimme
Nu, i ett modernare hus med musband och allt, har vi inga möss inne.
Och de utanför tar våra två kattfröknar hand om:
[bild]
Kanske en dum fråga men frågar man inte då får man inget veta. Musstoppet behövs bara nertill?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, egentligen inte skulle jag tro.H HEM2121 skrev:
På huset med Baracudatak fanns det ingen luftspalt alls, byggt 1969, så hur de kom in vete tusan.
I vår nuvarande hus, byggt 2010 har vi luftspalt innanför ytterpanelen, musband där nere, men upptill på panelen är det inte öppet alls, panelen sluter tätt mot taksvallet.
Om det borde vara öppningar upptill för ventilationens skull vet jag faktiskt inte.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ska kolla upp det men jag tror inte det behövs på panel, är nog lättare att klättra för dem på tegelhus, å andra sida var väl inte musband uppfunnet på 70-talet.KnockOnWood skrev:
Nja, egentligen inte skulle jag tro.
På huset med Baracudatak fanns det ingen luftspalt alls, byggt 1969, så hur de kom in vete tusan.
I vår nuvarande hus, byggt 2010 har vi luftspalt innanför ytterpanelen, musband där nere, men upptill på panelen är det inte öppet alls, panelen sluter tätt mot taksvallet.
Om det borde vara öppningar upptill för ventilationens skull vet jag faktiskt inte.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är nog rätt lätt att även klättra på insidan av liggande panel, med spår och ojämnheter, och med stöd för ryggen 2 cm bortH HEM2121 skrev:
Men ja, det vore kul att höra vad proffsen säger om att ha öppet till luftspalten även upptill.
Fast med utegips innanför luftspalten, som vi har, så tror jag inte det spelar någon roll.
Jag ser mest luftspalten som ett sätt att inträngande vatten lätt skall ta sig in i stommen, eller hållas kvar kapillärt och mögla (som det gjordes på de enstegstätade putsade väggarna).

