Byggahus.se
H
Har tänkt att bygga nytt hus, totalentreprenad.
På en del K-ritningar är det inlagt musstopp. Har någon erfarenhet om detta är standard i alla nybyggda hus? Fungerar musstopp? Vad är det för material och hur ser detta ut i nybyggda hus? Finns det olika musstopp och vilket är i så fall bäst? Tacksam för så mycket information som möjligt!

Musband används också som namn.

Ofta är det en plåtremsa med fransar där springorna är så små att möss inte kan klämma sig igenom

SmartSelect_20200511-195013_Chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Musband används också som namn.

Ofta är det en plåtremsa med fransar där springorna är så små att möss inte kan klämma sig igenom

[bild]
Tack! Är det dem typen som används vid nybyggnadtion? Sätts den direkt innanför panelen? Eller var är placeringen?

H
H HEM2121 skrev:
Tack! Är det dem typen som används vid nybyggnadtion?
Ja, vi håller på med ett nybygge och det är likadana som på bilden som har installerats.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Det är den typen som är vanligast vad jag sett, vi har sån på vårt hus iallafall byggt 2018/2019

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Det är den typen som är vanligast vad jag sett, vi har sån på vårt hus iallafall byggt 2018/2019
Vet du om den är placerad direkt bakom panelen eller i var är den placerad?

Ja, den sitter mellan syllen och nedersta panelbrädan eller längst ner om man har stående panel

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Ja, den sitter mellan syllen och nedersta panelbrädan eller längst ner om man har stående panel
Tackar!

Intressant!
Avsaknaden av musband var den allvarligaste anmärkningen
när vårt nybyggda hus besiktigades år 2010.
Och det var lätt för byggfirman att sätta dit innanför vår horisontella panel,
som @Johannes Carlsson förklarar.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressant!
Avsaknaden av musband var den allvarligaste anmärkningen
när vårt nybyggda hus besiktigades år 2010.
Och det var lätt för byggfirman att sätta dit innanför vår horisontella panel,
som @Johannes Carlsson förklarar.
Tack! Det känns tryggt! För såna små djur är inte kul. Tomten ligger dessutom intill skog och åker. De är ju inte mindre i antal, tror jag än i tättbebyggt område/stad.

H HEM2121 skrev:
Tack! Det känns tryggt! För såna små djur är inte kul.
Där håller jag helt med!
I vårt förra hus i Gbg hade vi s.k. Baracudatak, dvs uppspänd plastfolie i taken, ca 25 mm under det riktiga bjälklaget.
På något sätt lyckades mössen ta sig in, fast det varken fanns luftspalt eller andra synliga vägar upp.
Och på kvällarna i vardagsrummet hörde vi ibland hur mössen sprang uppe på Baracudataks-folien.
Då knäppte jag med pekfingret på folien, det small som ett kanonskott för mössen, och så blev det tyst en halvtimme :)
Nu, i ett modernare hus med musband och allt, har vi inga möss inne.
Och de utanför tar våra två kattfröknar hand om :) :
P1000300.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Där håller jag helt med!
I vårt förra hus i Gbg hade vi s.k. Baracudatak, dvs uppspänd plastfolie i taken, ca 25 mm under det riktiga bjälklaget.
På något sätt lyckades mössen ta sig in, fast det varken fanns luftspalt eller andra synliga vägar upp.
Och på kvällarna i vardagsrummet hörde vi ibland hur mössen sprang uppe på Baracudataks-folien.
Då knäppte jag med pekfingret på folien, det small som ett kanonskott för mössen, och så blev det tyst en halvtimme :)
Nu, i ett modernare hus med musband och allt, har vi inga möss inne.
Och de utanför tar våra två kattfröknar hand om :) :
[bild]
Härligt! De vill inte komma in och visa hur duktiga de har varit?;) :)
Kanske en dum fråga men frågar man inte då får man inget veta. Musstoppet behövs bara nertill?

H HEM2121 skrev:
Kanske en dum fråga men frågar man inte då får man inget veta. Musstoppet behövs bara nertill?
Nja, egentligen inte skulle jag tro.
På huset med Baracudatak fanns det ingen luftspalt alls, byggt 1969, så hur de kom in vete tusan.
I vår nuvarande hus, byggt 2010 har vi luftspalt innanför ytterpanelen, musband där nere, men upptill på panelen är det inte öppet alls, panelen sluter tätt mot taksvallet.
Om det borde vara öppningar upptill för ventilationens skull vet jag faktiskt inte.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Nja, egentligen inte skulle jag tro.
På huset med Baracudatak fanns det ingen luftspalt alls, byggt 1969, så hur de kom in vete tusan.
I vår nuvarande hus, byggt 2010 har vi luftspalt innanför ytterpanelen, musband där nere, men upptill på panelen är det inte öppet alls, panelen sluter tätt mot taksvallet.
Om det borde vara öppningar upptill för ventilationens skull vet jag faktiskt inte.
Ska kolla upp det men jag tror inte det behövs på panel, är nog lättare att klättra för dem på tegelhus, å andra sida var väl inte musband uppfunnet på 70-talet.

H HEM2121 skrev:
Ska kolla upp det men jag tror inte det behövs på panel, är nog lättare att klättra för dem på tegelhus, å andra sida var väl inte musband uppfunnet på 70-talet.
Det är nog rätt lätt att även klättra på insidan av liggande panel, med spår och ojämnheter, och med stöd för ryggen 2 cm bort :)
Men ja, det vore kul att höra vad proffsen säger om att ha öppet till luftspalten även upptill.
Fast med utegips innanför luftspalten, som vi har, så tror jag inte det spelar någon roll.
Jag ser mest luftspalten som ett sätt att inträngande vatten lätt skall ta sig in i stommen, eller hållas kvar kapillärt och mögla (som det gjordes på de enstegstätade putsade väggarna).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.