Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
topmount: Markduk kombinerat med såna här plattor https://www.bauhaus.se/golvplatta-bergo-xl-graphite-grey-1m?gclid=EAIaIQobChMIi9uJkKrm6QIVwsAYCh2MxQPWEAQYASABEgKYofD_BwE
Avemo: Blir det störande mycket kallras även om du stänger dem på vintern? Det får ofta duga med självdrag genom ventiler i en friggebod. Och det har sina nackdelar. Kallraset på vintern kan man minska genom att stänga ventilerna. Tre ventiler låter ganska väl tilltaget. Att det blir varmt på sommaren kan du inte göra något åt med dessa ventiler. För att minska på värmen är det
Argastesnickaren: Dom flesta tillverkare kör med modul mått. 10*10 osv Ett sådant fönster är då 980*980 dvs 10mm drev plats runt om
mojjen: Jag har byggt ett litet "Grillhus" på altanen. Det är i princip väggar som står rakt på altantrallen. Jag skall sätta in ett återanvänt skjutparti på ena sidan. Jag ahr Alu skenor, som skall skruvas direkt mot golv. Jag tänkte dock sätta en tröskelbräda i botten. Så den kommer upp lite, ifall man får för sig att lägga in något flytande golv längre fram. Sen känns det som en
Jacon: Hej Ska nu sätta upp panel på vårt cykelförråd. Ska vara ett rätt ”enkelt” förråd med en luftspalt i nederkant. Panelen (Lockläkt) ska målas grå. Funderar på om jag ska sätta vita knutar på det eller inte. Ifall jag gör det behöver jag inte vara så noga i hörnen med panelen tänker jag och det kanske är enklast att få det snyggt. funderar även på att sätta vindskivor
Gruvanna: Vi ska borra brunn vid stugan, men problemet är att det inte finns plats för tekniken inne i stugan. Hur kan man lättast och billigast lösa detta? Är det att bygga ett "teknikhus" på 130x130 eller finns det enklare sätt? Och hur bygger man billigast ett teknikhus?
STB: Är det gjort fel från början så är det inte lätt att få det bra efteråt. Om du kommer ihåg hur slingan låg så kanske det går att bila upp en halvmeter innanför och skarva ihop så att sista varvet av slingan inte används. Det är egentligen det enda jag kan komma på. Betong leder värme ganska bra så förlusterna blir nog stora hur man än gör.
Tomture61: Såga till 16st kilar som du fäster med spikplåt (y)
Demmpa: Vad är det för material i väggarna rum öppningen? Hur stor är öppningen? Hur bred & hög är yttermåtten på portens stativ? Det går att montera porten närmare yttervägg, hur man gör och hur jobbigt/mycket arbete det blir beror bla på väggmaterialen, vilken port det är mm.
Mats: bygg på. Den lilla lilla lilla mängd impregnering som ev tas upp av veden är försumbar
fredrik.johansson: Tja, en stund håller det väl. Risken att det sätter sig eller tjälskjuter är väl relativt stor, men då är det ju bara att göra om däcket. Vill du göra det ordentligt är det inget bra sätt. Edit: välj hellre markskruv om du vill slippa gräva. Finns för en knapp hundring på jula som du skruvar ner själv. Edit2: kostade visst en dryg hundring och kallad
InsidersUnited: Finns skivor av fibercement som du kan byta till om den är helt "vittrad", om du inte vill byta hela skivan så bör det gå att laga med utefog eller kakelfix. Stoppar du bara tillförseln av ny fukt in i taket så kommer det torka ut, jag hade dock tagit upp ett hål i innertaket och kollat om du har genomblöt isolering, bara riva ut och stoppa i ny. Vitmöglet på ytan går ju bara att slipa
Joe Bräck: Hej Ska sätta upp ett växthus på en plats med ojämna plattor, typ Ölandssten. Saken är den att platsen ligger lite lågt så jag vill få tätt mellan sockel ( som görs i trä) och stenen. Nån som har en idé på produkt? Vill inte köra nån takmassa eller liknade som inte går att avlägsna utan snarare nån ”gummilist” Tack Joe
Tomture61: När jag behövde plintar till min antrebro köpte jag en jordborr från skurupborren.se Borrade 1 m ned i backen , frostfritt djup , tog kanske 30-40 min för 2 hål . Fyllde hålet med betong + några armeringsjärn , inget gjutrör behövdes för mig . Kan det bli enklare (y)
BagdhadCafe: Tack för info. Jag förstår att du använder en passande kontaktor.
Zxcvbn: [citat] Det såg riktigt smart ut, grejen är att det inte går att komma dit med några maskiner, närmsta vägen är några mil bort.. Nästa tanke är att ta IBC tankar och ta bort vita tanken, och dela burarna på mitten och fylla med stenar sen slå fast virke på dem. Det borde fungera ypperligt?
Leafs: Tomten är i Västerbotten och havsnära. Den tilltänkta placeringen är i högt läge på tomten, ytan består just nu av blåbärsris med massor av sten precis under. En spade går inte ned mer än 5 cm, 10 cm på något enstaka ställe. Min första tanke är att röja riset med röjsåg, lägga markduk och sedan makadam på hela ytan. Detta packas med padda, cirka 20-30 cm lager makadam efter
heimlaga: Det där var ett riktigt fuskbygge fast det var ju på den däör tiden som ingenjörer och arkitekter inbillade sig att man kunde ha trä nästan i direktkontakt med mark. Den gamla regeln är att man skall ha minst 20 cm helst mer 30-40 cm stenfot mellan markytan och nedre kanten av träväggen. Slipersen är ju cancerframkallande och genomrutten så den skall bort. Frågan är vad den ligger
Stugmannen: [citat] skivan ska väl ligga mot yttertaket/råsponten för att skapa en luftspalt mellan tak och isolering för att minimera kondens och fuktskador? Normalt ligger luftspalten just där men med denna design blir det även en mindre luftspalt mellan skivan och isoleringen. Säkert inget konstigt men undrar lite över principen.
Nikorasu: Jag fortsätter väl här med litet generella synpunkter...Det beror väl på hur det ser ut och hur länge det dröjer tills du bygger huvudhuset. Du kanske redan nu har en grovplanering på vad som ska ligga var, då blir det lättare. För vattnet så kan du enklast "grena av" från vattenledningen till de byggnader du behöver. Se bara till att vattenledningarna inte löper under där du
Jny72: Är tydligen svår att förstå :) Blivande hönshus som ska isoleras. Ytterpanel, isolering, osbskiva behöver jag byggplast/fukt... vad det nu heter?
Staffans2000: Att bygga kojor åt barn, är lite som att öppna julklapparna åt dom. Spänningslöst! Staffan
Faezeh Badkubeh: Vad ska man ha för golv på en oisolerade förråd för att skydda fukt och små djur?
tarsson: Lite panel på ...är inte färdigt ena porten ska monteras klart i helgen hoppas jag....sedan ska det till lite smygar osv...men börjar se något ut iaf....
T.lindberg: Jag svetsade ihop ett L-järn av 2st plattjärn, 200x5 respektive 100x5mm. Detta skruvades på limträbalken med försänkta skruv (många...). Sedan satte jag en galvad stålstolpe 100x40x3 som skruvades in i befintlig träpelare. L-järnet fick jag jacka ur för i befintlig träkonstruktion, och det vilar på stålstolpen som i sin tur står på betonggolvet. Du får nog anpassa mått och