2 826 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Renovering gammal sommarstuga, lukt
Hejsan. Vi har blivit med hus. Det står en gammal sommarstuga på tomten som vi klurar på att göra om till gäststuga. Stugan är byggd ca 1960 och har stått helt oanvänd i 15 år. Det luktar väldigt instängt, ingen mögeldoft eller synbara vattenskador men en stark doft av instängd sommarstuga . Vi har vädrat mycket och provat med Ozonair, och det har blivit lite bättre men lukten finns kvar, eller kommer tillbaka. Måste vi riva huset eller kommer lukten att försvinna om vi byter isolering och innerväggar? Torpargrunden och den murade spisen i stugan fungerar fint. Spisen är provtryckt. Tips och ideer mottages gärna. Tack!
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Ta bort alla textiler (gardiner, mattor, soffor), rengör pedantiskt, dammsug även väggarna.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tretex har en speciell lukt som inte alltid upplevs så rolig, det är inte den som luktar?
Tror snarare att Tretexen tagit åt sig lukten än att det är den som luktar.
Någon som har erfarenhet av att byta ut isolering och innervägg, kanske också trägolvet. Löser det luktproblemet? Förutsatt att det inte är grunden som doften kommer ifrån, men vi tror inte att så är fallet. Tror inte heller att det är mögel, utan doften beror på att huset har varit ouppvärmt, instängt och inte använts på 15 år.
Någon som har erfarenhet av att byta ut isolering och innervägg, kanske också trägolvet. Löser det luktproblemet? Förutsatt att det inte är grunden som doften kommer ifrån, men vi tror inte att så är fallet. Tror inte heller att det är mögel, utan doften beror på att huset har varit ouppvärmt, instängt och inte använts på 15 år.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
