Tomture61
Tomture61: [citat] Ser att hamarbandet har stående reglar . Undrar om väggen skulle bli stabilare med att lägga till en liggande regel också (hamarbandet)
3 svar · 2,5k läst
·
G
Gustav Olsson: För kännedom så satte jag in ett oljeelement (700W) med mycket gott resultat. Elementet håller förrådsdelen runt +12 grader. Luftfuktigheten har sjunkit från 70% till 50% och jag är mycket nöjd med det. Luften har blivit mycket torrare och behagligare.
17 svar · 3,9k läst
·
G
Gulavillan1916: Hej! Vi bor i en trävilla i jugendstil från 1916. Brutet tegeltak, stående träfasad, gulmålad. Vi vill bygga en Bolundare och har svårt att hitta en modell som passar. De flesta Bolundare (och Attefall) är i modern stil. Huset ska placeras i en skogsbacke så det kan funka med ett "torp" men vi vill hellre ha en "stadsvilla". Vi har tittat på "Victoria"
0 svar · 1,1k läst
F
Farid Hatami: Tack Åsa för tipset
2 svar · 798 läst
S
Stuff: Någon som har tips på garagebyggsatser med låglutande pulpettak. Gärna typ 3 grader lutning. Börjat klura på att slå omkull nuvarande murkna garage och bygga nytt som är något större. Anledningen till att jag vill ha så låg lutning är att området ser ut så idag men flertalet likadana hus och garage. Byggt på 60-talet och alla med o princip platt tak. Området är väldigt
0 svar · 1,8k läst
MLA72
MLA72: Svarar mig själv, som ev hjälp till någon annan som ev funderar på samma sak i framtiden. Fick lite hjälp av Mellby Garage (bra service(y)), som jag hade beställt nya fjärrkontrollen av. Det fanns en video på deras hemsida om man klickade på gamla blåa fjärrkontrollen. Nya fjärrkontrollen behövde ställas om till gamla frekvensen 868 mhz, men följ videon (oavsett 2 el 4 knappar på
1 svar · 6,4k läst
·
L
largab: Jag har gjort som ungefär som Pacman nu i höst. Monterade en Dalton motorport från Skånska byggvaror för ca 15 år sedan. Fungerar UA fortfarande. Betalde då 5k för port och motor. Håller med Pacman, kan köpa ny om någon reservdel saknas i framtiden. Har svagt sluttande tak. Satte masonit för att skapa 3 cm luftspalt från sida till sida. Sedan 160mm isolering mellan balkarna och
16 svar · 8,1k läst
·
A
Ace83: Tog och la i både ättika och vatten, verkar inte lösas upp. Blev som klumpar när jag tog bort från väggen. Någon typ av påväxt då? Hur åtgärdar man detta? Märkte som sagt detta när vi började parkera bilen i garaget nu på vintern. Kanske förbättra ventilationen i garaget? Nu har vi bara en luftventil på "baksidan" av garaget, vet inte hur tät carporten är men kanske skulle
5 svar · 1,5k läst
·
T
tPelleplut: [citat] Just, jag förstår. Vi använder i dagsläget en T-list fastlimmad i golvet för att skydda en av väggarna. Skulle verkligen vilja slippa att sätta en sarg runt hela bilen, den kommer alltid vara i vägen känns det som. Uppskattar svaren, misstänker tyvärr jag kommer behöva söka lite hjälp för det här.
5 svar · 4,8k läst
Tomture61
Tomture61: Hanbjälke är en bärande del av tak / hus :thinking: Kapar man av den / dom så försvagas byggnaden markant ! Om du kan ta bort din snedsträva i din innervägg eller ej , törs jag ej svara på . Din snedsträva tar krafter inåt byggnaden , dvs dina ytterväggar kan falla utåt men inte inåt .
3 svar · 3,1k läst
·
S
Screew: [citat] Vill du vara säker så skulle jag rekommendera att du tar in en egen besiktningsman. Inte för att det ger dig någon rätt att bråka om fel du borde sett, utan mer för att lära känna huset och få en bild av vilka riskerar som finns alternativ saker att hålla koll på.
12 svar · 2,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Tyvärr är det komplext med fukt. Det är lite som balansgång på slak lina... Det viktigaste egentligen är väl att man är medveten om att det kan bli problem. Förr visste man att en mullbänk kommer att sjunka ihop och behöva tilläggsisoleras emellanåt, så man förberedde för det. Likaså att golvstockar på mark ibland också behövde bytas då de ruttnat för mkt. Att
5 svar · 2,3k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Det är inga problem. Var supernoga att täta alla springor, så att flytspacklet inte rinner ut på fel ställe..
3 svar · 2,5k läst
Elinassar
Elinassar: Hej ! Vi vill köpa ett nyckelfärdigt attefallshus . Behöver era bästa tips inför förhandling med leverantören. Hur kan vi sänka priset något och vilka argument kan vi använda oss av? Kan man be om extra grejer och vad i så fall? Berätta gärna om era erfahrenheter av förhandling :)
0 svar · 1,1k läst
Hambergaren
Hambergaren: [citat] det lät smidigt, jag hade tänkt att jag kanske kunde lägga reglar på golvet och göra fack som vanligt men istället för att lägga oljehärdad board i botten så skulle det nuvarande golvet bli underlaget under isoleringen.
14 svar · 32,6k läst
·
vcx
vcx: [citat] Har du gjort en tomtavgränsning och ska bygga huset inom den ytan? Har du byggyta kvar på fastigheten så kan kanske söka vanligt bygglov för gäststuga och slippa totalhöjden på 4 meter samt ha kvar attefallsmöjligheten längre fram? Oavsett så hade jag byggt ett hus på 30 kvm och kompletterat med ett 15 kvm stort skämtak över entrén.
27 svar · 7,1k läst
·
H
Henrik-Wessman: Jag har en vikport som är monterad i en ram av vinkeljärn. Därför är min plåt som ett L. Ena sidan går emot vinkeljärnet. Andra omsluter underbrädan på ytterpanelen.
7 svar · 2,6k läst
B
Beppo: Det där säger ju nästan ingenting om hur det är runt huset. det kan ju vart att man installerat en spolbrunn för att kunna spola antingen dräneringen eller mot gatan. För att vara sker så kan du ju ta ut någon att skicka ner en kamera så får du ju reda på hur rören i dräneringen ser ut och det borde ju inte kosta mer än några tusen jämfört med mecket att gräva sig ner och
1 svar · 1,3k läst
·
B
Beppo: Att döma av planritningen på Stella 190 så är det rätt så lite utrymme i groventrén så om jag vore ni skulle jag bygga ett fristående garage med en anslutning till garaget så man får groventren på den anslutningen. I själva anslutningen kan man då ha kapprum och så en dörr in i huset och en dörr till garaget. Kostnaden bör inte bli högre direkt och man får en vinning i lite
7 svar · 3,1k läst
harry73
harry73: Ser lika fyrkantig ut, så det funkar någorlunda
8 svar · 1,8k läst
·
Wikih
Wikih: [citat] Jag trodde att jag skulle behöva flytta "friggeboden" när jag fick veta att den inte uppfyllde kraven för en friggebod men vi ansökte om startbesked för ett attefallshus istället och har fått det godkänt så behövdes inte göra ngt med grunden. :-)
6 svar · 3,3k läst
Mattenylle
Mattenylle: [citat] Yttertaket verkar tätt och det är endast på undersidan av roten det är mögel så det känns som att det är från kondensen! Ang luftningen så är det lite dumt byggt då det är luftspalt nerifrån takfoten i förrådet men mot hallen så går luftspalten endast emot takstolen som ligger ovanför hallen (lagd åt andra hållet). Lite svårt att förklara men luften kan alltså inte
2 svar · 4,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: Blir det permanentuppvärmt så går det att använda plast/ångspärr, även om +10C är på gränsen. Vår, sommar och höst är temperaturen ute oftast högre och då hamnar plasten på kalla sidan. Det är dock inte ngn jättestor tempskillnad, så risken för kondens är måttlig. Vid denna typ av gränsfall så känns ngn form av ångbroms lämpligast.
15 svar · 4,7k läst
C
cgpro-se: [citat] kanon, tack
5 svar · 2,9k läst
Y
yens: [citat] Jag tog skärmdump, startade om, räknade igen, och fick helt andra värden, trots att det står samma ingångsvärden. :) Misstänker någon bugg i någon form. Nu fick jag mer jämförbara värden, runt 170x45. :) Tack för att du fick mig på rätt spår. Fick lätt panik där ett tag :D
4 svar · 8,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Det kan hjälpa.
5 svar · 3,5k läst
·
Oldboy
5 svar · 3,5k läst
·
ecb182
ecb182: Missade att skriva det men jag har luftspalt i taket på friggeboden. 2*50 mm isolering i väggarna och 150 mm i taket. Håller enbart 6-7 grader där med en frostvakt så drar väldigt lite el.
3 svar · 1,3k läst
E
Ericso: Tackar för tipsen. Tror jag vet hur jag ska göra nu.
5 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.