A
arena: Jag vill skydda min bil och funderar på att bygga en carport eller enklare garage. Carport: Jag har en stor och bred uppfart med relativt nylagda betongplattor 40x40 Här kan jag ganska enkelt smälla upp en carport och ha kvar befintliga plattor som underlag. Men om jag tänker... Garage: Om jag bygger carporten som tänkt men sätter vägar runt om och en garageport i fronten. Såklart helt
0 svar · 2,0k läst
catherineb
catherineb: Ströbädden är inte stenhård eller exakt jämn över hela, jag skulle säga 10-15 cm om man inte har en faktisk bädd (dvs man mockar inte ur urinen). Rekommenderar er att köpa boken ”Bygga häststall”. Den är suverän. Samt gå med i gruppen ”bygga och renovera stall” på facebook. Ser folk dagligen som bygger om lador till stall och på olika vis höjer takhöjden. Är själv mitt
3 svar · 4,7k läst
A
Alanch: Det har tyvärr inte blivit något ännu. Köpte nytt hus med större garage istället Men var i kontakt med garageinredning och deras skåp verkar mest prisvärda. Grym support på deras mejl med snabba svar och tydliga i sin kommunikation då dem hade problem pga pandemin. Så när det blir dags att inreda nya garaget så återkommer jag med nytt inlägg.
4 svar · 7,7k läst
B
berggren67: I våras byggde vi ny stor altan och placerade vårt 6,5 kvm stora växthus där. Ramen byggde vi av tryckimpregnerat regelverk och fäste med vinkeljärn. För att få det helt i våg blir det lite springor men regeln och altanen vilket gör att det samlad vatten under regeln och även i växthuset. Någon som har något tips på hur man kan täta detta. inga problem med att det rör dig eller
0 svar · 3,9k läst
·
J
Anonymiserad 282191: På tal om julapumpar,har någon sett spec på dom,vad dom har för effekt/cop vid lägre temperaturer,har bara sett att scop anges till 4,vilket ju inte är så bra.
20 svar · 8,2k läst
L
lordi: Helt klart isolera. Håll gärna lite mer än 10 grader. Sätt in en avfuktare.
6 svar · 1,6k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Det finns ju olika former av Solventilation också. Jag har ett heltimrat gästhus på 18 m2, som hade samma problem och det löstes helt med en Solarventi SV7 (det kan finnas ännu bättre grejor numera). Huset är helt kallställt på vintern.
1 svar · 1,1k läst
Tomture61
Tomture61: Ska du inte isolera så räcker det med ventiler "ventilationsgaller på högsta punkten och ett nertill"
1 svar · 2,0k läst
Mattenylle
Mattenylle: Tanken är att det bara ska vara ca 5-10 grader där inne så man kan förvara diverse verktyg och maskiner och slippa frostskador. Har hört att man inte ska behöva luftspalt om man isolerar med cellulosa eller liknande material som ”andas” men har ingen erfarenhet av det... att golvet är kallt är absolut inget problem då det ska vara ett ”grovförråd”, tänkte mest på
2 svar · 1,5k läst
S
snickrande_tanten: Bra med lite tips av olika slag lutar just nu åt att vi bygger med lösvirke. Nån som har nån mer ritning än byggbeskrivningars?
9 svar · 8,7k läst
N
Nybyggarens: Går i tankarna om att bygga garage och har satt upp en initial plan. Tänkte bygga enligt attefallsreglerna dvs. 30 kvm. Utvändigt mått. Jag tänker låta någon annan göra plattan och stommen, isoleringen samt taket. Vill bygga billigt och frågan jag söker svar på är om lösvirkesbyggt med egna ritningar eller ett "färdigt" garage är billigast? Jag kan tänka mig att lösvirke
0 svar · 3,2k läst
F
fowler-: I mitt garage som har yttermåttet 7x7m så går det en stålbalk tvärs över taket som stöttas upp av en träpelare som består av två stycken ihopspikade 95 reglar. Pelaren är placerad mitt i garaget och är så olägligt placerad att passagerardörren på bilen inte går att öppna när man kört in bilen. Jag skulle därför vilja flytta pelaren 0,5m. Är detta möjligt utan att riskera
0 svar · 1,5k läst
P
Prodigys: Jag hade definitivt satt en rad i mitten också. När jag byggde mitt vedskjul så testade jag först utan stöd i mitten när jag skruvat ihop bottenramen. Hade 3x5m och 45x120-reglar. Sviktade friskt när man gick på mitten. Med stöd på mitten blev det helt stumt, kan hoppa där utan en millimeters svikt.
4 svar · 5,7k läst
·
R
RobinGunnar: Intressant tråd. Vi har ett vidbyggt garage som vi når inifrån huset på ca 45 kvm. Tidigare hade vi detta som förråd och det gick överstyr med bråte tillhörande trädgården... Vi ville kunna nyttja denna ytan bättre och jag har länge haft planer på en bastu, så vi byggde om ytan till gym, bastu och en platsbyggd garderob med skjutdörrar jag köpte billigt begagnat. Till alla
92 svar · 36,9k läst
·
Y
yens: Tack! Det är inga jätteytor det handlar om, totalt strax under 30 m2. Då får jag väl återgå till klinkerplanen. Poängen med tillskjutande fukt är bra, gamla plattan ger ett torrt och fint intryck trots sparsam uppvärmning, men hur bra den är, det är ju svårt att gissa. Klinker helt klart bättre med den förutsättningen än rätt färg gissar jag.
2 svar · 1,1k läst
I
Isak D: [citat] Hej Svante! Tack för tipset (y) Vi kommer och tänka på de sakar som du nämnde. Det är värdefull.
15 svar · 1,9k läst
Grizzlybjörnen123
Grizzlybjörnen123: Rensa bort allt organiskt material och lägg sedan ut en tätande plast (byggplast) på sanden för att slippa markfukt.
1 svar · 691 läst
·
L
Låset: En enkel elradiator sen får du testa dig fram med termostaten.
1 svar · 1,3k läst
·
Violina
Violina: Linbastu?
1 svar · 791 läst
L
Luddasm: Jag har lagt både plattor och asfalt och skulle jag någon gång göra iordning min infart så skulle det bli 350x350x80 plattor i halvförband. Gör man ett gott underarbete och har lite tjockare plattor så bör man inte få några sättningar. Skulle man mot förmodan få sättningar, så går det ju faktiskt att åtgärda det. Det är värre med asfalt.
24 svar · 16,0k läst
Loisan78
Loisan78: Berlins är lika med bärlina, (autostavning)
3 svar · 3,1k läst
·
D
danlse: Hej, Planerar att bygga ett Attefalsgarage på 30 kvadrat. För att passa ihop med huset ska det vara putsat. Utseendemässigt någonting så här: www.badshop.se/utomhus/tradgard/stugor-och-garage/garage-och-carport/garage-trahuset-sorunda-30-m2/p-1072077?gclid=EAIaIQobChMI3c20re_e7QIViNOyCh30oAzjEAQYFSABEgI_5fD_BwE men byggt i lättbetong med putsade väggar. Nån som kan tipsa om hur man
0 svar · 1,5k läst
M
M@ZE: [citat] Njo bekväm tror jag att jag är, har ju gjort allt jobb invärtes i hela garaget, ser inte så svårt ut kanske. Dock inkopplingen av pax får man väl ta hit en elekriker, har ändå lite småsaker som ska fixas så den kan han säkert koppla in på några minuter i samband med det andra. Internet är ju väldigt bra :) - [MEDIA=youtube]OtxQ4P3NdEI[/MEDIA]
35 svar · 8,7k läst
·
B
Bjelkan: Ok! Måste ha varit låg temperatur när du målade? Målade fönster i somras och kunde måla mellanlagret efter lite drygt ett dygn
4 svar · 3,2k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Skillnaden mellan ;) + svart blir vrålhett.
5 svar · 2,1k läst
Tomture61
Tomture61: Antar att det är isolerat under betongen , kan vara klokt att lägga diffusionsplast först .
4 svar · 1,5k läst
A
andersmc: [citat] Står den bara på fyra plattor? Alltså en i vart hörn? Det kan vara lite bökigt att kontrollera om saker som är långt ifrån varandra är i våg. En lång rätskiva (https://www.byggmax.se/r%C3%A4tskiva-rsw-wibe-p7021222#267=33530) och ett vattenpass på den. Jag har ett litet vattenpass som är gjort för att klämma fast på en rätskiva, men jag orkar inte leta länk till det
2 svar · 1,0k läst
B
Boan: Kör uppvärmt, så vanlig ångspärr bakom skivan.
123 svar · 17,9k läst
·
90rammar
90rammar: Tack igen, jag ska använda skruven du tipsa om och kolla noggrannare på det en dag när de inte öser ner regn.
5 svar · 3,3k läst
·
N
Nue: [citat] Jag har skickat meddelande till dig.
21 svar · 5,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.