Har sett att vi börjat få något typ av ludder på ena väggen i garaget. Vad kan detta vara?

Började synas nu på vintern när vi började ställa in bilen i garaget. Så jag antar det har något o göra med att det blir fuktigare i garaget?
Gipsväggar, träpanel utsidan

Fläckar av mögelliknande ludder på en vit gipsgaragevägg, troligtvis orsakat av ökad fuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelfläckar på en vit gipsväggsyta i ett garage, synlig på vintern med ökad fuktighet.
Skapa konto
En närbild på en vit gipsvägg med fläckar av möjligt mögel eller ludder som syns på ytan.
Skapa konto

Redigerat:
Staffans2000
Saltutfällningar. Smaka?

Staffan

Claes Sörmland
Svårt att veta med bara bilderna om det är påväxt eller saltutfällningar.

Ta en pincett och lägg i lite ättika. Löses det upp så är det kalk. Svamp löses inte upp. Tyvärr löses heller inte gips upp i ättika.

Staffans2000
Som sagt var. Smakar det salt, är det salt.

Man skall inte joxa till det.

Staffan

Ok jag får testa o smaka o se om jag överlever :)

Jag märkte att skiten kommer tillbaka på exakt samma ställe efter några dagar då jag tagit bort luddret.

Btw det är gipsväggar

Tog och la i både ättika och vatten, verkar inte lösas upp. Blev som klumpar när jag tog bort från väggen.

Någon typ av påväxt då? Hur åtgärdar man detta?

Märkte som sagt detta när vi började parkera bilen i garaget nu på vintern. Kanske förbättra ventilationen i garaget? Nu har vi bara en luftventil på "baksidan" av garaget, vet inte hur tät carporten är men kanske skulle vara bra med en lufventil på den sidan också.

Blå hink med vita klumpar av ättikablandning markerade med rosa cirklar, indikerar svårigheter att lösa upp oidentifierad påväxt.
Skapa konto
Klumpar av okänd påväxt på en glasskiva markerade med rosa linjer, antydan om dålig ventilation.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.