Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Jarlingar: [citat] Finns ingen fastighetsbeteckning så är det ingen fastighet.... Dvs ingen kan äga den. Har du ett arrende? även med det så ska det finnas en fastighetsbeteckning på stamfastigheten.
martin_skold: [citat] [citat] Ja detta är faktiskt plan B. Men helst inte. Tror jag.. Men den har helt klart vissa fördelar.
ett_em: Jag körde bara takpapp på råsponten, kommer ej ihåg vad den hette men den var med tejparna så att man ”tejpade” omlott och sedan spikade jag. Blev helt tätt. På eksjohus_prioett på Instagram finns lite bilder på mitt projekt - jag jobbade mer än heltid den sommaren och kunde bara snickra en timme här och en timme där, så det ser ut som om det tagit hur lång tid som helst - det
Turbo123: Jag hade samma problem i min friggebod. Det var då obehandlat trä som angreps i taket. Det jag gjorde var att öppna upp två ventilationshål längst upp på gavlarna vid högsta takhöjden. Sedan skrubbade jag med boracol. Sedan grundolja + grundfärg + oljebaserad färg. Jag blandade då i någon liten procent boracol i färgen. Inget mögel alls sedan dess och det var ca: två år sedan.
Tomture61: [citat] Blir nog bra för en bod , ett hus väger många ton mer än en bod . Makadam brukar läggas ut som bärlager för grävmaskiner vid nybyggnation .
BirgitS: [citat] Ett sätt kan vara att rådfråga mäklare som vet vad som efterfrågas i just det område där du bor för det är så att det beror på var du bor.
Al Yasso: [citat] Jag har hyrt en kapsåg med vatten och köptlös klingan bara för att slippa tjafset om slitaget. Dessutom kan använda klingan igen ifall det behövs om det ej helt sliten. Däremot sågade jag en blåbetong vägg med tigersåg och j***vlar vad dammigt det blev. ( tur att man har täckt för det mesta )
Åke80: Ingen annan som bra/dåliga har erfarenheter av garageleverantörer eller allmänna tips?
Björn_66: Hej! Har ett garage från 1980 av typ GIF36 från Götenehus. Skulle vara tacksam om någon har originalritningar som jag kan få kopia på mot betalning. Varken Götenehus, kommunen eller föregående ägare av mitt hus har detta. mvh Björn
Mats: En variant är ju att ha veden på pallar med pallkragar eller liknande. Med ett bra pallställ så kan ni ju då trava en del på höjden men det går istället rejält med yta för att traktorn ska komma åt. En truck för att lyfta fram pallarna hade varit praktiskt. I pannrummet vill jag ha plats med två pallplatser ved. En man eldar med och en till i reserv. Naturligtvis en stor port så
Mats: Tyvärr så tror jag inte att någon vågar spekulera utan jag rekommederar en konstruktör för att räkna på det
MetteKson: Innan du river garaget, kolla att det ryms inom byggrätten på fastigheten. Tidigare bygglov skulle kunna vara beviljat med någon avvikelse som inte kan godkännas idag (t ex avstånd fastighetsgräns, storlek, placering på prickad mark). Om du river är det inte garanterat att du får bygga upp en likadan byggnad. Hör med kommunen. Du kan be om detaljplanen och gamla bygglov på fastigheten.
Ave_Attis: Hej, har ett Atterfallshus på tomten som förra ägaren byggt, det står på plintar (ca 350mm över marken) är nu helt oisolerat trästomme med trägolv. Jag skulle vilja varmbona det och kunna använda det året runt. Skulle gärna inte vilja riva upp det befintliga golvet utan lägga golvreglar + isolering för att sedan lägga någon typ av golvskiva och slutligen ett flytande klickgolv.
Tomture61: Bygga en betongplatta till en friggebod ! Får så fel vibbar . Du vill inte ha trä nära marken (ruttnar) Vanligtvis har man 10 cm makadam under frigoliten .
Bart: Här kan du se kraven för bostadshus nära komplementbyggnad. Se 0-2 meter kräver EI30: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/ Här är några sidor där du kan se konstruktionsexempel på hur de olika brandklasserna kan byggas:
Marcusns: [citat] Ja det kan du, länkar regler från boverket. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
myrstack: Jag körde med liknande förutsättningar den billigaste vettiga plywooden jag hittade vilket råkade bli 15-mm k-plywood. Inte direkt jättevacker men går snabbt att få upp och du kan fästa allt överallt utan att tänka på reglar bakom
Jiji: Idag hade man nog sagt så. Man ville så klart få folk att börja använda den här typen av skivor. Det var brandsäkerhet tex som framhölls väldigt mycket. Säkert med visst fog men marknadsföringen var betydligt yvigare förr och behövde inte nödvändigtvis var alldeles sann. Allt gammalt var dåligt och allt nytt var bra. :D
Taxture: Tycker det ser ut som ”vinkelelement” dom brukar ju ha en tunn cementskiva utanpå frigoliten..... jag hade murat ett eller två varv med lecablock kant i kant med befintlig skiva och sen ”klätt” med nån sockelskiva utanpå allt... låtit den gå ner 10-15cm under marknivå
David-O: Vet att jag sett någon lösning på detta. En ingenjörsfirma som räknade fram en hållfasthetsmässigt godkänd lösning. Man skulle kapa de stående reglarna nedtill, bila ner en bit och sätta en speciell balksko som skulle gjutas in. Man slapp då den liggande regel längst ner som var den största fuktboven. Kan för mitt liv inte hitta igen det nu dessvärre...
matillin: Det är en friggebod + en uteplats bredvid som tidigare ägare byggt över med tak. Om de haft bygglov osv för det vet jag ej, de hade bott här i 40 år när jag köpte radhuset. Bäst är väl som ni skriver att söka bygglov. Inte börjat grotta ner mig i detta ännu så ville bara kolla härinne, där kunskap oftast finns om det mesta :-) Ville kolla om det fanns någon chans att man kunde
Hennke85: Håller på att projektera en nybyggnad på 90 kvadratmeter som ska bli min och min frus hobbyverkstad. Vi kommer få ca 45 kvadratmeter var att leka med. Vi bor på landet i en liten samling på tre fastigheter och inte i detaljplanerat område. Hur funkar det med byggreglerna här. Behöver man rivningslov och bygglov? Byggnaden kommer läggas en meter från tomtgräns ut mot en beteshage som
mlkjhr: Om det inte är alltför stora grejjor så kan man skaffa en trasig frysbox av det större slaget och sätta en frostvakt i. Jag har två gamla frysskåp som jag har på det sättet för att förvara färgburkar i. Elförbrukningen blir försumbar.
GoForIt: Grundproblemet är väl troligen att isoleringstjockleken inte är tillräcklig för den temperaturskillnad som blir. Det går ju att testa med om ytterligare 45mm ger önskad effekt.
Pawlan: [citat] Hur gick det? Va var kostnaden för allt? [citat]
speedy402: @KnockOnWood fina bilder du visade. Hur fäster du dina sittpinnar? Har du gödselbräda under? Vi tycker det är svårt att få till sittpinnarna, speciellt när en inte ska skruva så mycket i väggarna för att förhindra ohyra, vad vi läst. Och de ska vara lätta att plocka ur vid städning.
Emmadamm: Vi ska bygga ett hönshus med förråd i anslutning. Jag tänker att det är lika bra att gjuta platta och isolera väggar för att framöver kunna bygga om till gästhus eller liknande när man inte vill ha höns längre. Några tips att tänka på? Tänkte gjuta själv då det inte blir sån stor platta,