Hej
Jag är nybliven husägare. Garaget är ett kallgarage som jag vill konvertera till ett varmgarage. Tidigare ägare har gjort ett försök att isolera men inte fullföljt. Garaget hänger ihop med grannens garage.
Jag har ingen som helst erfarenhet av att bygga så jag känner inte till några byggtermer bortsett från några enstaka. Hus och garage är byggt 1979 och det är ingen luftspalt bakom panel. Det är väl vad jag vet. Taket på garaget är tjärpapp.
Garageporten är en oisolerad tunn sak som skall bytas ut mot en isolerad.
Jag har ingen aning om var jag skall börja och vad jag behöver tänka på. Jag gissar att jag behöver riva vägar och tidigare isolering och börja om från början.
Många frågetecken.
Till exempel:
När ska jag montera in den nya porten, ska jag börja med det eller göra det sist av allt?
Tacksam för goda råd från folk som vet vad dom pratar om
Bifogar lite bilder.
Jag är nybliven husägare. Garaget är ett kallgarage som jag vill konvertera till ett varmgarage. Tidigare ägare har gjort ett försök att isolera men inte fullföljt. Garaget hänger ihop med grannens garage.
Jag har ingen som helst erfarenhet av att bygga så jag känner inte till några byggtermer bortsett från några enstaka. Hus och garage är byggt 1979 och det är ingen luftspalt bakom panel. Det är väl vad jag vet. Taket på garaget är tjärpapp.
Garageporten är en oisolerad tunn sak som skall bytas ut mot en isolerad.
Jag har ingen aning om var jag skall börja och vad jag behöver tänka på. Jag gissar att jag behöver riva vägar och tidigare isolering och börja om från början.
Många frågetecken.
Till exempel:
När ska jag montera in den nya porten, ska jag börja med det eller göra det sist av allt?
Tacksam för goda råd från folk som vet vad dom pratar om
Bifogar lite bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag gjorde ett liknande projekt för ett par år sedan.
Garageporten bör bytas först ifall du behöver justera saker för installationen. Du kan behöva göra fästen som du inte vill ha enbart fastskruvade i innertaket exempelvis. På detta vis så kan du gömma infästningar och få ett slätare tak. Jag valde dock att inte göra så då jag har lagt balkar som jag förvarar saker på ovanför porten.
Vad har du för isolering i väggen till grannen? Ingen, då måste du planera för detta också, gärna tillsammans med grannen.
Normalt sett ingen plast i väggarna, låt luften gå fram och tillbaka, det är ju inte så att det skall duschas eller lagas mat därinne. Jag antar här att du inte tänker värma garaget året om utan bara hålla en hyfsad temperatur på vintern (jag håller 10 grader om jag inte har något projekt då jag arbetar mycket där, då värmer jag upp mer).
Hur skall du ventilera? Självdrag räcker oftast. Gärna en ventil under taket tvärtemot porten. Men skall du göra
Behöver du verkligen ta bort isoleringen som finns? Motivera i så fall detta. Annars leder det bara till mer arbete och ökade kostnader.
Jag gissar att plattan är oisolerad (eller dåligt isolerad). Om du skall hålla mer än 10 grader så bör du tänka på detta också. Kanske ett golv ovanpå betongen? Jag valde dock bort detta och håller oftast 10 grader som sagt var.
Detta var mina första tankar i alla fall.
Garageporten bör bytas först ifall du behöver justera saker för installationen. Du kan behöva göra fästen som du inte vill ha enbart fastskruvade i innertaket exempelvis. På detta vis så kan du gömma infästningar och få ett slätare tak. Jag valde dock att inte göra så då jag har lagt balkar som jag förvarar saker på ovanför porten.
Vad har du för isolering i väggen till grannen? Ingen, då måste du planera för detta också, gärna tillsammans med grannen.
Normalt sett ingen plast i väggarna, låt luften gå fram och tillbaka, det är ju inte så att det skall duschas eller lagas mat därinne. Jag antar här att du inte tänker värma garaget året om utan bara hålla en hyfsad temperatur på vintern (jag håller 10 grader om jag inte har något projekt då jag arbetar mycket där, då värmer jag upp mer).
Hur skall du ventilera? Självdrag räcker oftast. Gärna en ventil under taket tvärtemot porten. Men skall du göra
Behöver du verkligen ta bort isoleringen som finns? Motivera i så fall detta. Annars leder det bara till mer arbete och ökade kostnader.
Jag gissar att plattan är oisolerad (eller dåligt isolerad). Om du skall hålla mer än 10 grader så bör du tänka på detta också. Kanske ett golv ovanpå betongen? Jag valde dock bort detta och håller oftast 10 grader som sagt var.
pacman42 skrev:
Tack för svar. In till grannen (höger sida) har jag genom en skada i gipsväggen noterat att det är isolerat bakom. Ingen plast dock. På ytterväggar, vänster långsida och gaveln i änden på garaget är det isolering och plast bortsett delar av långsida (vänster sida)
På väggen i änden av garaget strax under taket sitter en ventil. Jag kan nämna att jag har för avsikt att köra in bilen i garaget utan det skall användas som verkstad/förråd och har bara tänkt hålla en temp på 10 grader ca
Hur värmer du upp garaget?
Jag har lite mark fukt så jag kör en luftfuktare, dess värme räcker för underhållsvärmen. Har dessutom ett konvektorelement som jag ställer fram då jag behöver mer.U UMB skrev:Tack för svar. In till grannen (höger sida) har jag genom en skada i gipsväggen noterat att det är isolerat bakom. Ingen plast dock. På ytterväggar, vänster långsida och gaveln i änden på garaget är det isolering och plast bortsett delar av långsida (vänster sida)
På väggen i änden av garaget strax under taket sitter en ventil. Jag kan nämna att jag har för avsikt att köra in bilen i garaget utan det skall användas som verkstad/förråd och har bara tänkt hålla en temp på 10 grader ca
Hur värmer du upp garaget?
En sak till, planera för belysning från början, dra fram slang för belysningen om du vill dölja den, jag valde dock utanpåliggande kablar (kunde inte dölja dem på alla ställen och ville slippa övergångar). Du kan inte ha för ljust...
vad har du för garageport ?pacman42 skrev:
Hur ska taket ventileras?
Det ser ut att ha en del mögelpåväxt redan?
Är syllen isolerad från fukten i plattan, dvs ligger det syllpapp under?
Om inte är det också ett stort problem. Nu ventileras fukten bort då syllen ligger öppen. Byggs den in i en vägg så stängs även det mesta av fukten in.
Det ser ut att ha en del mögelpåväxt redan?
Är syllen isolerad från fukten i plattan, dvs ligger det syllpapp under?
Om inte är det också ett stort problem. Nu ventileras fukten bort då syllen ligger öppen. Byggs den in i en vägg så stängs även det mesta av fukten in.
ok. Jag är med på att det är dåligt att stänga in fukt i väggen men vad ska man göra om det ser ut så där, ingen papp och man vill isolera väggen. Jag har samma ärende, ska göra om ett litet garage till gästhus.Oldboy skrev:
I mitt tak så har jag lagt in skivor under taket som ger ett par centimeter luftspalt. Dessa leder ut luften (svagt lutande) till bakom ytterpanelen, dvs utanför väggen. Det var så långt jag kom utan problem. Ytterpanelen är väl ventilerad så det bör räcka.