Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Tomture61: Hurvida plast skall användas eller icke i golvet råder det delade meningar om . Byggnaden bör ventileras , är den uppvärmd så skapas en motor där varm luft vill ut och träffa den kalla . Vid golvnivå är det svalare (lufttrycket lägre) Oftast har luften utomhus , på vintern , mindre fukt i sig än på vår / höst . Samtidigt om ventilationen är underdimensionerad så kan luft tränga
SimonZ: [citat] Intressant, men måste inte dessa ligga på bärande reglar? Hittar inga anvisningar hur de kan läggas...
Molander: Hej, Nej det blev inte A-hus för vår del. Vi byggde med Fiskarherdenvillan och blev väldigt nöjda.
oerfarenExpert: Jo, frågan är hur lätt det är att övertyga ungarna om att de får mindre gräsmatta att leka på Garage blir lite större än bara ett förråd. Nuvarande förrådet jag ritat på bilden är mycket mindre i verkligheten, ca 10kvm. Sedan har jag ju som synes inte så mycket gräsmatta, och då skulle garaget hamna framför flera fönster, vilket inte blir så trevligt.
Grizzlybjörnen123: [citat] Kolla med byggnadsnämnden i din kommun för du behöver både rivnings och byggnadslov
Söne: [citat] Jo, bor på landet så 250 ton grus av olika slag blev det. Ska du köra asfalt skulle jag vänta med den biten tills plattan är gjuten. Du får göra markarbeten +-0,5 m utan bygglov, men inte gjuta plattan. Så att öppna ett bygglov för plattan och asfaltens skull är ju inte så smart då bygget måste färdigställas inom fem år och så var ju inte riktigt din plan om jag förstod
hordak: [citat] Även jag gjorde den resan för ett par år sedan, med goda råd av @justusandersson, @bossespecial och min gamla formelsamling :)
andersmc: [citat] Alla de som idag har erfarenhet började utan erfarenhet. Att bygga en friggebod är ett utmärkt tillfälle att skaffa sig erfarenhet.
huggan: Sätt ett sånt här i väggen. https://ventilation.se/brandspjall-sc60-125.htm?gclid=CjwKCAiA9vOABhBfEiwATCi7GNAZjLMeDtikPsc45R9DG8VIXsTYah9cF8z5fcV9Xw8r_eCjLRDy4xoCxcgQAvD_BwE
SwiftD: [citat] Okej, provar en billigare variant... Rikthyvel 16000kr - Prisvärd med spiralkutter. https://www.swedendro-tools.se/shop/product/axminster-trade-at150ssp-150mm?tm=&sm=maskiner/stationara-maskiner/hyvla/axminster Bandsåg 12500kr - Klarar såga 200mm https://www.swedendro-tools.se/shop/product/axminster-trade-at2552b-bandsag?tm=&sm=maskiner/stationara-maskiner/sagar/axminster-trade
harry73: Kan man inreda den som hemmakontor, skulle värdet i dagsläget öka betydligt
Tomture61: [citat] Ja , andemeningen är att fukt ska ventileras ut , så det ska vara öppet upptill / nertill ( massa borrhål eller lockläktpanel )
Nikorasu: Du kan använda ritningar till Enkelboden på Svensk Trä som utgångspunkt. Du hittar med en sökning. Kul att du ska bygga fristående bastu förresten.
huggan: Kostnaden för värmeläckage blir nog högra än priset på isoleringen, så ja. Du kan ju regla stommen på väggen tex 120 mm sedan slå på denna på insidan med 70 mm där denna går ända ner till plattan och isolera båda lagrena.
Andreas998811: Nu har jag fått tag i denna pump för 11.000kr inkl installation. det måste väl vara ett bra pris tänker jag! Inte från den hemsidan utan fram annat ställe https://varmepumpshopen.se/luftvarmepump/lg-deluxe-12tr
CurtÅ: Hej Undrar om någon kan hjälpa mig att få tag på en måttsatt ritning på Vita huset tillverkat 1984 av Gullringshus. Mina ritningar förstördes 2002 i Augusti då västkusten och Orust drabbades av översvämningar. Hela huset stod med vatten 5 cm över innegolvet. I garaget där kontoret var förstördes allt som förvarades i hängmappar. Nu tänker jag kanske satsa på solceller och
aps44: Hej igen Lyckades få till en utgrävning medan det var töväder här så en grop är färdiggrävd. Nästa steg är att lägga markduk och sen grus. Problemet är att det är snö och minusgrader här nu och det verkar enligt prognosen vara det ett bra tag framöver. Är det något problem att lägga och packa grus i minusgrader? Riskerar det att sätta sig när det töar?
Dowser4711: Den bod som redan står där kan som sagt mycket väl ha ett godkännande från tidigare granne (eller kanske till och med bygglov?) så om de inte får något medgivande från er på att uppföra en ny byggnad kan de mycket väl "renovera" den som redan står där bit för bit, men det blir ju mindre än ett extra attefallshus iallafall.
Mhange: Det är sant, det är en liten balansgång mellan att vara litet och starkt för att undvika is och stort och otympligt. Jag funderade också på att man skulle mura fast en lite större sten att stödja sig på.
Nyfiknast: [citat] Köpa en timer på ica. Värmer dina radiatorer upp till 10 grader på lägsta inställningen så sätt en timer som går igång varannan timme.
svanhalsen: vad kan tänkas vara en rimlig hyra av ett fullutrustat nybyggt attefallshus? 30kvadrat+sovloft? i utkanten av mölndal söder om göteborg, bra bussförbindelse, kallhyra/varmhyra vad är att föredra? bästa målgrupp att rikta in sig mot som hyrestagare? alla erfarenheter är välkomna posetiva och negativa :)
Dinklo85: [citat] Hej, Vi håller på med ungefär samma port med fjäderanordning, men vi fick ett problem med att det Ej går att få ner porten då den låser sig i hakarna. Har vi spänt fjädern åt fel håll ca 6 varv, ska man spänna neråt istället eller vad beror mekaniken på? Med vänlig hälsning, Marcus
Tomture61: Vill du ha en byggnad som är fuktfri så krävs avfuktare + värme , så lika bra att isolera för att hålla driftskostnader låga . Byggsatser från byggvaruhus är sällan lämpliga att isolera, bättre att bygga med lösvirke och få det rätt . Ytterpanel -luftspalt-vindduk-isolering-vindduk-byggskivor .
Sibirien: Intressant fråga, det undrar jag också är det ingen som har ngn erfarenhet av detta
nyss ny husägare: Min senaste tanke är att bygga förrådet själv i sommar på plintar så att golvet kommer i nivå med panel på bef. hus. Skulle man då kunna sätta vindduk rakt på panelen och sedan köra ett lager isolering och osb på det? Strunta i annan luftspalt än den som finns bakom bef. husets fasadpanel?
Petter Forsen: Har ute offertfötfågningar men verkar vara dåligt intresse, endast 2 som velat räkna på det då det inte är trä!
Ritor: Jag var inne på att bygga ihop huset med garaget men vill helst ha huset som ett L. Jag tycker egentligen att det ser snyggast ut att ha garaget långt fram på tomten men rädd att huset ska se ut som ett H. Bifogar en skiss med området, dock är huset inritat fel. Haha! Poolen kommer ligga längta med kök/vardagsrummet.
Mr perfekt: [citat] men använd en bilmaskin,voila,glöm rondell o diamantskiva,dom tidigare skrev,Den kommer klibba igen av asfalten,o maskin kommer skära ihop.