Fundering.
Står i startgroparna att bygga ett garage i en lada. Befintliga ytterväggar där vi gör ett mellanbjälklag. Kallutrymme ovanför där det kommer läggas ut ett golv så småningom för mestadels förvaring osv och garaget kommer hållas uppvärmt, typ 8-10 grader för att vid behov köra upp värmen. Min fundering gäller bjälklaget, plast eller ej? Behövs det? Ska det vara i ett utrymme som detta där temperaturen kommer fluktera? Kan man köra bara glespanel och gips utan någon form av "spärr"? Vad säger ni?

Hur mkt fukt kommer att genereras i garaget?
Hur tjock isolering?
Ventilation?

Oldboy Oldboy skrev:
Hur mkt fukt kommer att genereras i garaget?
Hur tjock isolering?
Ventilation?
Det kan vara nån snöig traktor eller bil som kommer stå där vintertid, inget vatten för att tvätta nån bil eller så. 145 iso i taket. 45+95 i väggar. Betongplatta.

Gränsfall. Förmodligen går det bra att använda ångspärr, men även ångbroms. Tror inte det är helt bra att bara köra gles och gips om det kommer att stå blöta bilar där.

Det är väl mer regel än undantag att mellanbjälklag i stall brukar murkna upp med tiden? Mycket fukt från djur i stallar. Känns som att blöta bilar också kan generera en hel del fukt när de torkar.

Bra ventilation eller avfuktare är nödvändigt.

Ska tillägga att det inte kommer vara några djur i byggnaden överhuvudtaget.
Utsugvent och avfuktare inbillar jag mig skulle klara av den ev fukt som kan tänkas bli?

P Peter L69 skrev:
Ska tillägga att det inte kommer vara några djur i byggnaden överhuvudtaget.
:) Nej, det trodde jag inte heller. Var bara en jämförelse om fuktigt klimat.

P Peter L69 skrev:
Utsugvent och avfuktare inbillar jag mig skulle klara av den ev fukt som kan tänkas bli?
Absolut.

harry73
P Peter L69 skrev:
Det kan vara nån snöig traktor eller bil som kommer stå där vintertid, inget vatten för att tvätta nån bil eller så. 145 iso i taket. 45+95 i väggar. Betongplatta.
Ingen lada i en garage i en lada?
Vit äldre modell av en bil parkerad på en parkeringsplats med andra fordon i bakgrunden.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
:cool: Nä, förhoppningsvis en 240 GLT i mint-condition.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
harry73
Ser lika fyrkantig ut, så det funkar någorlunda

• Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.