Hej allihopa.

Skall sätta plåtsmyg vid garageport och undrar nu hur folk här gjort. Har ni satt plåten direkt på regeln eller har ni gjort en luftspalt innan plåten. Jag tänker på den kondens som kan bli på plåt när värmeväxling sker.

Själv tänkte jag sätta utegips på regeln och sedan plåtsmygen direkt på.

Tar tacksamt emot förslag och kommentarer.

Mikael

Jag har satt plåten direkt mot portstolpen/regeln. Rätt eller fel vet ja inte. Men plåtslagaren som gjorde plåten hade inget emot detta.

/Henrik.

H Henrik-Wessman skrev:
Jag har satt plåten direkt mot portstolpen/regeln. Rätt eller fel vet ja inte. Men plåtslagaren som gjorde plåten hade inget emot detta.

/Henrik.
Tack för snabbt svar. Hur fäste du plåten?

Jag satte den med vanliga farmarskruv som plåttaket sitter med.

richardtenggren
Det finns även Essve Decor farmarskruv som har en snyggare skalle än traditionell farmarskruv.

Jag hade satt med luftspalt eller något emellan då det finns risk för kondens, man sätter ju även papp under fotplåten liksom.

Tack för era inputs. Det blir utegips eller remsor av takpapp mellan regel och plåt som jag har över. Tar en titt på decor skruven. Trevlig helg allihopa.

Ytterligare en fråga. Är era plåtar bockade som ett U så att den har ett uppvik på både utsida fasad och färdig vägg på insidan.

Om ni har det så hamnar då uppviket innanför skenan till porten?

//Mikael

Jag har en vikport som är monterad i en ram av vinkeljärn. Därför är min plåt som ett L. Ena sidan går emot vinkeljärnet. Andra omsluter underbrädan på ytterpanelen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.