Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
ecb182: Missade att skriva det men jag har luftspalt i taket på friggeboden. 2*50 mm isolering i väggarna och 150 mm i taket. Håller enbart 6-7 grader där med en frostvakt så drar väldigt lite el.
Ericso: Tackar för tipsen. Tror jag vet hur jag ska göra nu.
Ben47: [citat] Har du bilder? Jag funderar på något liknande!
Lorealchrippa: Hej! Har ett mindre hus i risigt skick (6550x8550). Har tänkt riva huset och behålla plattan sen bygga upp det på nytt för att ha som landställe. Snubblade in på Paralox och deras vägglösning. Är det någon som bara använt Paralox väggar och inte entreprenaden dom erbjuder, och är ni nöjda isåfall? Känns som ett smidigt sätt att bygga ihop huset för mig och en snickarkompis :)
Lorealchrippa: Hej! Är lite inne på att bygga ett attefallshus och har snubblat in på Jabo Flex. Är det någon som har erfarenheter med dom? Väggarna verkar vara 1085mm breda som man sen bara smackar upp - är det enkelt?
Mats: har du bara 60 cm till berg så skulle jag definitivt gräva gropar ned till berget, gjuta plintar och sen fylla igen runt om med befintligt material. Det bör ventilera av rätt bra med 60-80 cm öppet under golvet. plintarna borrar du fast i berget så lär det stå väldigt still
ulfalf: Vi byggde ett poolhus som var mindre än 3 meter djupt, bastuvarianten av denna stomme: https://www.kontio.com/sv-SE/modeller/glass-house-25-smal-stomme%20-g%C3%A4ststuga/. Dock attefallsstorlek men kanske finns liknande i friggebodsstorlek också. Leverantören var väldigt flexibel till egna lösningar utifrån grundritningarna.
Bykr89: Hejsan, jag ska bygga hus och behöver förvara bohag, möbler, kartonger m.m. Under denna tid. Ca 12mönader, ev mer. Har kommit på att jag vill ha en container då det är billigare än typ shurguard, samt att jag kan behålla containern som förråd sedan [bild] El och central finns draget, frågan är då hur jag bäst håller förrådet fuktfritt och uppvärmt ca 10grader, tips på
Grizzlybjörnen123: Du började 2017 och nu är det 2021, är garaget klart? Jag rev mitt fuktskadade garage våren 2018 och har byggt upp ett nytt på befintlig platta. Har gjort allt själv (med hjälp av barnen av och till) samt att jag beställde färdiga takstolar. Istället för dubbelgarage blev det nu garage, förråd och loft. Ritningarna gjorde jag i en testversion av progecad. Nu 2021 är det bara loftet
Tomten44: Jag håller på att rita på ett förråd. Jag vill ha ett loft på förrådet. Jag söker därför en ritning på en takstol som har spännvidd 3.6 meter, snözon 3, lätt tak och lutning 45 grader. Jag vill inte ha någon T regel i mitten för att kunna utnyttja utrymmet för att lägga lägga saker på reglarna. Så den ska se ungefär som i bilden. [bild]
andersmc: [citat] En friggebod får vara högst 15 kvadratmeter i byggyta och högst tre meter hög. Bygger du 6x3,45 blir det 20 kvm. Med 45 graders taklutning blir den troligen bra mycket högre än tre meter (om du inte bygger väldigt låga väggar).
Bart: Det är nog inga problem att bygga utan väggar. Det finns gott om sådana byggsatser. Skillnaden är att de flesta har 6 stolpar för att klara spännvidden på den längsgående balken som takstolarna ligger på. Rådet om att anlita en konstruktör är inte dåligt. Då får du en väl uttänkt lösning som du inte behöver oroa dig över.
Tomture61: https://www.byggahus.se/forum/threads/koepa-45mm-faerdigspontat.342148/
roli: Har ingen erfarenhet av Betsil, men kan rekommendera Lithurin om du vill ha en dammfri och långsamt sugande betongyta. Kräver dock två behandlingar då det är två olika medel som skall påföras. Men ytan blir jämn och fin, fri från betongdamm och vattnet ”pärlar” sig på ytan. Lämnar man det kvar på ytan så sug det med tiden in i ytan men torkar bort. Fungerar fortfarande fint
kakanbro: [citat] Tack! nu är båda portarna monterade och fungerande :)
Nybyggarn16: [citat] Ska återkomma med uppdateringar när jag väl Startar:)
Rolle6403: Någon somm kan rekommendera en bra firma som målar betongtakpannor i trakten av södra Småland eller norra Skåne ?
Tazzer: Tack Magnus för input. Tack myrstack för genomgång av ditt bygge. Tänker också lite lika som dig att göra lite på känsla. Tack för era inlägg. mvh
rogero1: Hej, Ritar på ett attefallshus som ska vara utanför Göteborg och har frågor om dimensionering. Det ska användas som gästhus och ska ha bra isolerat tak (220+45 är tanken). Jag tänkte mig först sedumtak men vill helst inte ha grövre takbjälkar än 245x45 cc1200 så jag kan tänka mig plåt eller papp för att kunna använda den dimensionen. Takvinkel 6 grader och avstånd mellan upplag
Milamber: [citat] Tack så mycket! Lite sent svar här, måste ha missat notis om det sist. Har inte kommit till skott än men nu när vi flyttat in börjar det bli dags :)
Alfie63: Behöver bygga ny brygga , helt pålad . Bor i strängnäsområdet . Tips på nån bra entreprenör?
PsychWard: Hej hörni! Vi behöver lite feedback! Har snöat in på minihus från Vagabond haven på 14 kvm - men nu är problemet att det ställe där vi helst skulle vilja placera huset finns det jordvärmeslingor lagda. Jordvärmelingorna ligger på cirka en meters djup. Vagabond haven rekommenderar cementblock som grund för deras minihus - men kan vi med gott samvete ställa huset ovanpå
MathiasS: [citat] ....och det är ok eftersom en 11mm OSB orkar bära drygt 250kg på en 5mm skruv.....:)
Fellen: Okej, då är det ju inte så mycket att bråka om. Får bli kranbil
HEM2121: [citat] Det beror på hur säker du vill vara. Kartorna ger en indikation och är inte exakta. Det beror också hur genomsläppligheten är, bergarter osv. Sprickbildningar i berg vilka kan ansluta till andra sprickor osv. Så vill man vara riktigt säker måste man kontrollera varje hus och/eller tomt själv. Tror inte du behöver vara orolig men vill du vara helt säker så gör en mätning.
SvenJOPP: Hej, Jag håller på att rita upp ett skjul som jag tänkt bygga. Tanken är att ha viss isolering så det kan användas som träverkstad året runt, men inte säkert att det kommer vara uppvärt året runt utan mer troligt att jag slår på värme när jag ska ut dit på helger. Det jag gärna tar feedback på är dels konstruktionsval, såsom takstolar istället för takås vilket jag valde