Hej

Någon som vet om en utformning av ett attefallshus enligt bilden med två huskoppar under samma tak på något vis strider mot de byggnadsregler som finns? Någon som vet? :) tacksam för svar. Ritning av ett attefallshus med två sektioner under samma tak med måttangivelser.

V Virke1992 skrev:
Hej

Någon som vet om en utformning av ett attefallshus enligt bilden med två huskoppar under samma tak på något vis strider mot de byggnadsregler som finns? Någon som vet? :) tacksam för svar. [bild]
Ska du bygga en Bolundare 30kvm eller ett Attefall 25kvm? Lägg ihop huskropparna och minska taket så kanske du kan få en användbar bredd på huset.

V Virke1992 skrev:
Hej

Någon som vet om en utformning av ett attefallshus enligt bilden med två huskoppar under samma tak på något vis strider mot de byggnadsregler som finns? Någon som vet? :) tacksam för svar. [bild]
Ytan mellan kropparna kommer med största sannolikhet att räknas som byggyta och behöva ingå i dina kvadrat om du vill köra det hela som Attefall.

Du kan tänka på att bygga den större som Attefall och den mindre som friggebod, båda med taksprång på 50cm (räknas ej), sedan komplettera med den sista taksnutten som skärmtak vid rätt tidpunkt.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Ytan mellan kropparna kommer med största sannolikhet att räknas som byggyta och behöva ingå i dina kvadrat om du vill köra det hela som Attefall.

Du kan tänka på att bygga den större som Attefall och den mindre som friggebod, båda med taksprång på 50cm (räknas ej), sedan komplettera med den sista taksnutten som skärmtak vid rätt tidpunkt.
Taket mellan huskropparna lär trådstartaren inte få bygga som skärmtak mellan Attefallare och Friggebod heller.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Okej, men så det är inte ens värt ett försök att skicka in ritningarna i hopp om att de skulle godkänna det då? :(

V Virke1992 skrev:
Okej, men så det är inte ens värt ett försök att skicka in ritningarna i hopp om att de skulle godkänna det då? :(
Om du tycker att bredden blir tillräcklig är det väl bara att skicka in bygganmälan. Själv skulle jag inte vilja bygga en Attefallare med 2,8m utvändig bredd

V Virke1992 skrev:
Precis, om du är nöjd med Max. 2,8m bredd är det inga problem. Om du vill ha mera, så kan det behövas litet kreativitet.

Okej, det känns som att denna utformningen kan bli tuff i så fall. En annan fråga: om man skickar in en bygganmälan för en komplementbyggnad på 30 kvm.
N Nikorasu skrev:
Precis, om du är nöjd med Max. 2,8m bredd är det inga problem. Om du vill ha mera, så kan det behövas litet kreativitet.

Tackar för svaret! jag får nog tänka om!

V Virke1992 skrev:
Okej, det känns som att denna utformningen kan bli tuff i så fall. En annan fråga: om man skickar in en bygganmälan för en komplementbyggnad på 30 kvm.

Tackar för svaret! jag får nog tänka om!
vilken bredd vill du ha?

Alltså, min tanke har ju varit att bygga en komplementbyggnad men för att få "så mycket hus som möjligt" har jag ju kommit på att man kan skapa ett utrymme mellan två huskroppar under tak, men som inte räknas som boyta, och man kan ha det lite som en extra utrymme sommartid i fritidshuset. Men det känns ju kört om man inte kan tillgodoräkna sig det som en skärmtak eller liknande :(

Attefallsreglerna är ju max 25kvm.
Vill du bygga Bolundare30kvm måste byggnaden uppfylla många fler och i mitt tycke svårare krav.
Bestäm dej vad du vill bygga.

Söka bygglov är ju oxå en möjlighet då kanske du kan få igenom din idé om två huskroppar under gemensamt tak om du har tillräcklig byggrätt på din tomt.

F fribygg skrev:
Attefallsreglerna är ju max 25kvm
Attefallshuset får ha upp till 30 m² byggnadsarea och 4 meter nockhöjd, (har de ändrat reglerna igen?)

Violina Violina skrev:
Attefallshuset får ha upp till 30 m² byggnadsarea och 4 meter nockhöjd, (har de ändrat reglerna igen?)
Bolundaren får vara 30kvm

F fribygg skrev:
Bolundaren får vara 30kvm
Attefallsreglerna säger väl 30?

Edit: fick googla, nu vet jag vad en "bolundare" är, men det är ändock en typ av attefallsbyggnad

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
30kvm "Bolundare" måste uppfylla kraven på självständig bostad och trådstartaren vill väl ha komplementbyggnad vad jag förstår. Attefallshus /komplementbyggnad är max 25kvm

• Gilla
David Santos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.