Ska du bygga en Bolundare 30kvm eller ett Attefall 25kvm? Lägg ihop huskropparna och minska taket så kanske du kan få en användbar bredd på huset.V Virke1992 skrev:
Ytan mellan kropparna kommer med största sannolikhet att räknas som byggyta och behöva ingå i dina kvadrat om du vill köra det hela som Attefall.V Virke1992 skrev:
Du kan tänka på att bygga den större som Attefall och den mindre som friggebod, båda med taksprång på 50cm (räknas ej), sedan komplettera med den sista taksnutten som skärmtak vid rätt tidpunkt.
Taket mellan huskropparna lär trådstartaren inte få bygga som skärmtak mellan Attefallare och Friggebod heller.N Nikorasu skrev:Ytan mellan kropparna kommer med största sannolikhet att räknas som byggyta och behöva ingå i dina kvadrat om du vill köra det hela som Attefall.
Du kan tänka på att bygga den större som Attefall och den mindre som friggebod, båda med taksprång på 50cm (räknas ej), sedan komplettera med den sista taksnutten som skärmtak vid rätt tidpunkt.
Okej, det känns som att denna utformningen kan bli tuff i så fall. En annan fråga: om man skickar in en bygganmälan för en komplementbyggnad på 30 kvm.
Tackar för svaret! jag får nog tänka om!
N Nikorasu skrev:
Tackar för svaret! jag får nog tänka om!
Alltså, min tanke har ju varit att bygga en komplementbyggnad men för att få "så mycket hus som möjligt" har jag ju kommit på att man kan skapa ett utrymme mellan två huskroppar under tak, men som inte räknas som boyta, och man kan ha det lite som en extra utrymme sommartid i fritidshuset. Men det känns ju kört om man inte kan tillgodoräkna sig det som en skärmtak eller liknande 
Attefallsreglerna är ju max 25kvm.
Vill du bygga Bolundare30kvm måste byggnaden uppfylla många fler och i mitt tycke svårare krav.
Bestäm dej vad du vill bygga.
Söka bygglov är ju oxå en möjlighet då kanske du kan få igenom din idé om två huskroppar under gemensamt tak om du har tillräcklig byggrätt på din tomt.
Vill du bygga Bolundare30kvm måste byggnaden uppfylla många fler och i mitt tycke svårare krav.
Bestäm dej vad du vill bygga.
Söka bygglov är ju oxå en möjlighet då kanske du kan få igenom din idé om två huskroppar under gemensamt tak om du har tillräcklig byggrätt på din tomt.