Jag har ett nybyggt garage med isolerad platta och 95 mm isolering i väggarna.
Garaget har ingen uppvärmning. Ventilationen är god med flera luftdon samt en frånluftsfläkt (Pax Calima).
Jag märker nu att det blir rostangrepp på verktygen. Hygrometern visar ikväll +4 grader och 70% luftfuktighet.
Har aldrig bilen i garaget eller något annat fuktigt.
Vad bör jag göra för att få ned luftfuktigheten?
Sätta in element? Avfuktare? Andra förslag?
Garaget har ingen uppvärmning. Ventilationen är god med flera luftdon samt en frånluftsfläkt (Pax Calima).
Jag märker nu att det blir rostangrepp på verktygen. Hygrometern visar ikväll +4 grader och 70% luftfuktighet.
Produkter som diskuteras: "Pax Calima"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Jag har en enkel och billig elradiator som håller får hålla kring 11-12 grader där och det klarar sig bra då. Ingen bra uppvärmningsform men för litet (19 kvm) för att jag ska börja med nån värmepump.G Gustav Olsson skrev:Jag har ett nybyggt garage med isolerad platta och 95 mm isolering i väggarna.
Fast det är ju inte så roligt med ytrost och eventuellt mögel om man förvarar ryggsäckar och tält eller annat där. Försvarsmakten har en bra skrift om förvaring och avfuktning med nån graf där mögelsporer kan börja växa till. Är nog någonstans där TS är då det rostar.harry73 skrev:
Hade liknande problem men löste det med en oljefylld radiator och en avfuktare. Total investering om knappt 5 000 kr. Om jag kör in en blöt bil på kvällen är den helt torr på morgonen så avfuktaren verkar göra sitt jobb. Dock har jag väldigt dålig ventilation i garaget, vet inte hur en avfuktare fungerar i ventilerad miljö.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Nja, beror ju på var i landet vi snackar. Här i Stockholm kan ju vinter vara allt mellan -15 till +10 så jag skulle inte vara så säker. Se här från Försvarsmaktens skrift att viss aktivitet kan ske även vid mycket låga temperaturer. Ett ex till mig fick kläder som hon förvarade i kallställt förråd i Sundsvall över en vinter helt mögliga och förstörda.harry73 skrev:
http://www.mvif.se/pdf/ath/ath.pdf
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Avfuktare , den bidrar med lite värme också .G Gustav Olsson skrev:Jag har ett nybyggt garage med isolerad platta och 95 mm isolering i väggarna.
Oj, det är ju riktigt bra siffror för att bara sätta in ett element som håller 11-12 grader.nikasp skrev:
Ja, det kan absolut vara ett alternativ för mig.
Vilken avfuktare kör du med?E Erik Bodin skrev:Hade liknande problem men löste det med en oljefylld radiator och en avfuktare. Total investering om knappt 5 000 kr. Om jag kör in en blöt bil på kvällen är den helt torr på morgonen så avfuktaren verkar göra sitt jobb. Dock har jag väldigt dålig ventilation i garaget, vet inte hur en avfuktare fungerar i ventilerad miljö.