Jag har ett nybyggt garage med isolerad platta och 95 mm isolering i väggarna.
Garaget har ingen uppvärmning. Ventilationen är god med flera luftdon samt en frånluftsfläkt (Pax Calima).

Jag märker nu att det blir rostangrepp på verktygen. Hygrometern visar ikväll +4 grader och 70% luftfuktighet.
Har aldrig bilen i garaget eller något annat fuktigt.

Vad bör jag göra för att få ned luftfuktigheten?

Sätta in element? Avfuktare? Andra förslag?

nikasp
G Gustav Olsson skrev:
Garaget har ingen uppvärmning. Ventilationen är god med flera luftdon samt en frånluftsfläkt (Pax Calima).

Jag märker nu att det blir rostangrepp på verktygen. Hygrometern visar ikväll +4 grader och 70% luftfuktighet.

Jag har en enkel och billig elradiator som håller får hålla kring 11-12 grader där och det klarar sig bra då. Ingen bra uppvärmningsform men för litet (19 kvm) för att jag ska börja med nån värmepump.

• App-skärm visar inomhustemperatur och luftfuktighet för en garageuppvärmningsenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Inte helt allt lita då sensorn varit dumt/dåligt placerad men på ett ungefär. Jag brukar bara dra igång radiatorn på höst/vinter.

• Graf över temperatur och luftfuktighet i ett garage från april 2020 till januari 2021 i Tellus-appen.
    Skapa konto
harry73
I en ouppvärmd garage med bra ventilation, borde ha samma luftfuktighet som utpmhusluften. Just nu är luftfuktigheten i t ex Stockholm 89%, så din 70% är inte så farligt
Skärmdump av väderprognos för Stockholm visar 89% luftfuktighet och 1 grad Celsius.
Skapa konto

nikasp
harry73 harry73 skrev:
I en ouppvärmd garage med bra ventilation, borde ha samma luftfuktighet som utpmhusluften. Just nu är luftfuktigheten i t ex Stockholm 89%, så din 70% är inte så farligt
[bild]
Fast det är ju inte så roligt med ytrost och eventuellt mögel om man förvarar ryggsäckar och tält eller annat där. Försvarsmakten har en bra skrift om förvaring och avfuktning med nån graf där mögelsporer kan börja växa till. Är nog någonstans där TS är då det rostar.

harry73
nikasp nikasp skrev:
Är nog någonstans där TS är då det rostar
På sommaren kanske, när det är varmt.
På vintern kan det bli 100 % utan att det börjar mögla.

Du skulle kanske montera en luftvärmepump

Hade liknande problem men löste det med en oljefylld radiator och en avfuktare. Total investering om knappt 5 000 kr. Om jag kör in en blöt bil på kvällen är den helt torr på morgonen så avfuktaren verkar göra sitt jobb. Dock har jag väldigt dålig ventilation i garaget, vet inte hur en avfuktare fungerar i ventilerad miljö.

nikasp
harry73 harry73 skrev:
Nja, beror ju på var i landet vi snackar. Här i Stockholm kan ju vinter vara allt mellan -15 till +10 så jag skulle inte vara så säker. Se här från Försvarsmaktens skrift att viss aktivitet kan ske även vid mycket låga temperaturer. Ett ex till mig fick kläder som hon förvarade i kallställt förråd i Sundsvall över en vinter helt mögliga och förstörda.

http://www.mvif.se/pdf/ath/ath.pdf

• Diagram över mögeltillväxt som funktion av relativ luftfuktighet och temperatur från Försvarsmaktens skrift.
    Skapa konto
Tomture61
G Gustav Olsson skrev:

Avfuktare , den bidrar med lite värme också .

• Gilla
Gustav Olsson
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag har en enkel och billig elradiator som håller får hålla kring 11-12 grader där och det klarar sig bra då. Ingen bra uppvärmningsform men för litet (19 kvm) för att jag ska börja med nån värmepump.
Oj, det är ju riktigt bra siffror för att bara sätta in ett element som håller 11-12 grader.

Ja, det kan absolut vara ett alternativ för mig.

harry73 harry73 skrev:
Mögelangrepp börjar väl vid 70%? Eller varför minskar risken på vintern?

D daugaard skrev:
Du skulle kanske montera en luftvärmepump
Garaget är uppdelat i två delar: ett förråd på 10 kvm och en garagedel på 35 kvm. Känns som båda ytorna är för små för att investera i en luftvärmepump.

Kanske bättre att satsa på ett element i förrådet och förvara alla verktyg där?

E Erik Bodin skrev:
Hade liknande problem men löste det med en oljefylld radiator och en avfuktare. Total investering om knappt 5 000 kr. Om jag kör in en blöt bil på kvällen är den helt torr på morgonen så avfuktaren verkar göra sitt jobb. Dock har jag väldigt dålig ventilation i garaget, vet inte hur en avfuktare fungerar i ventilerad miljö.
Vilken avfuktare kör du med?

G Gustav Olsson skrev:
Vilken avfuktare kör du med?
Echodry Combi II, men har även hört mycket gott om Woods modeller.

• Gilla
Gustav Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.