Det finns ganska många trådar om detta redan men jag gör en ny för att sammanfatta mitt projekt och se om min plan verkar ok, tacksam för hjälp av de som kan. Det verkar som vanligt vara lite "det beror på" som gäller.

Fakta i målet
  • Vi skall isolera en friggebod där det idag bara finns liggande panel och reglar, reglarna är 70mm djupa.
  • Vi tänker ha ca 10-15 grader när vi inte använder den som gäststuga eller kontor, ibland behöver vi jobba eller har gäster så då blir det 20+. Jag tänker ett enkelt elelement.
  • Det finns ingen vindpapp på panelen.
Det enklaste jag kan göra är väl att sätta 70mm isolering och sedan skiva. Men då dyker ju frågan om vindpapp/vindväv och plast upp.

Frågor.
1.Kommer min isolering bli helt kass utan vindpapp?
Om JA på fråga 1.
1b. Måste jag ha luftspalt? Måste jag då sadla på reglarna eller kan jag har tunnare isolering och ändå få effekt? Kan jag sätta vindpapp/vindväv i facken och en bit upp på reglarna eller måste panelen ner?

2. Jag tänker att jag inte behöver ha plast för väggen är så tunn. Och då kan jag också kallställa om jag vill framöver. Är det rätt tänkt?

Hur skall man tänka? Jag vill göra det korrekt men inte till vilket pris som helst. Good is enough,

Mvh Glenn

Om du väljer cellulosa eller träfiberisolering ska du klara dig utan luftspalt. Vi har ingen luftspalt i vårt hus från 1957, men träfiberisolering. I min friggebod som är liknande uppbyggd som din valde jag cellulosaisolering. Vindpapp måste du ju ha, måste gå att sätta på panelen.

Om du väljer denna typ av isolering så kör du inte plast utan ångbroms.

Tack för svaret, jag kontaktade iCell för att höra vad hur de tyckte man skulle bygga med deras isolering.

De höll med om att det var ok i väggen utan luftspalt så länge ytterpanelen inte var helt tät.
De rekommenderade. panel-vindväv-isolering-ångbroms-innerväggsskiva.
Till taket däremot så ville de ha en luftspalt pga det är papp på taket som gör konstruktionen tätare där.

Missade att skriva det men jag har luftspalt i taket på friggeboden. 2*50 mm isolering i väggarna och 150 mm i taket. Håller enbart 6-7 grader där med en frostvakt så drar väldigt lite el.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.