Den sidan man ser gångjärnen avgör
 
Vi kommer nog revidera lite och göra altanen mindre då det ställer till det så in i helvete med bygglovsansökan. De ska veta hur tak ska se ut redan nu, det har vi inte bestämt än och vet ju liksom inte. Helt hopplöst.

Så nu har vi ritat om och gjort det övre etaget lite mindre för att hålla oss till 15kvm istället. nytt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vad använder du för ritningsprogram?
 
Ser ut som sketchup
 
Alej skrev:
vad använder du för ritningsprogram?
Yes, Sketchup är det :)
 
Nu har vi ändå tänkt om här och kommer nog bygga större. Men eftersom vi inte vet hur stort eller HUR vi ska bygga taket ännu så avvaktar vi med det och även bygglovet. Det är väl först när vi ska sätta upp taket som vi faktiskt måste ha bygglov för det eller är vi olagliga då? Det är ju helt omöjligt för oss att veta när vi vill få upp däcket först för att känna efter hur vi vill ha skjutdörrar (om vi ska ha det) och så där.
 
Så här har vi nu tänkt oss. Verkar plintpositionen vara vettig? De röda är för trädäcket som blir lägre, de blå för det upphöjda etaget.
1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan2 - Större + plintar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den yttre delen i nederkant på det vänstra trädäcket är en trappa, denna monteras dit efteråt på plattor. Den upphöjda delen kommer ha bärlina fäst i fasaden, därav avsaknad av plintrad längst in mot huset.
 
Redigerat:
Varför vill ni ha två etage? (Jag tänker att det blir enklare att vara flexibel och nyttja ytan fritt om allt är i ett etage.)
 
Det övre etaget kommer på sikt att ha tak och inglasning
 
Det övre etaget, ska jag gjuta plinterna hela vägen upp till den höjd bärlinor ska vara, eller ska jag gjuta dem i marknivå och sedan sätta stolpar som bärlinorna vilar på?
 
Knecke skrev:
Så här har vi nu tänkt oss. Verkar plintpositionen vara vettig? De röda är för trädäcket som blir lägre, de blå för det upphöjda etaget.
[bild][bild][bild]

Den yttre delen i nederkant på det vänstra trädäcket är en trappa, denna monteras dit efteråt på plattor. Den upphöjda delen kommer ha bärlina fäst i fasaden, därav avsaknad av plintrad längst in mot huset.

Jag skulle ta en funderare på att förlänga trappan i pilens riktning
1 (kopia).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att "få bort" den tillsynes höga kanten och få ett mer inbjudande intryck...
 
Jag gillade din svängda trappa i första bilden. Som ut som en liten trevlig utmaning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.