Snickare vi anlitat har byggt stort trädäck mot syd- och västsida på hus, 70kvm. Däcket är byggt både på plintar och ligger på vissa ställen på plattor. Ca 3-4 mm mellan trallbrädorna. Minst 30cm luft under själva däcket. Däcket ligger direkt mot husgrund. Stenmjöl under större delen av däcket.
Undrar nu var vi ska lägga plattorna som vi planerat att lägga som kant runt däcket. Vill vara säker på att det kommer tillräckligt med luft under. Vilket alternativ ska vi välja:
1) Plattor direkt mot kant på trädäck (se bild)
2) Plattor under trädäck så att det kan komma in luft emellan däck och platta (se provisorisk bild)
Vill helst ha alternativ 1 men det viktigaste för oss är att huset ej ska skadas. Undrar också vad det innebär för trallen att vi lägger plattor direkt emot.
Undrar nu var vi ska lägga plattorna som vi planerat att lägga som kant runt däcket. Vill vara säker på att det kommer tillräckligt med luft under. Vilket alternativ ska vi välja:
1) Plattor direkt mot kant på trädäck (se bild)
2) Plattor under trädäck så att det kan komma in luft emellan däck och platta (se provisorisk bild)
Vill helst ha alternativ 1 men det viktigaste för oss är att huset ej ska skadas. Undrar också vad det innebär för trallen att vi lägger plattor direkt emot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, jag har inget svar men står inför en liknande fråga. Jag skall fästa en bärlina i fasaden. Enligt instruktionen på Byggmax hemsida är det bra att fästa bärlinan kloss an i fasaden. Jag ser en risk att det blir fukt mellan fasad och bärlina. Vi har dessutom altanen 2 cm under fasadens ändträ. Jag lurar på om man inte skall ha distanser mellan fasaden och bärlinan för ventilationens skull och för att vatten skal kunna sippra ner på den underliggande mackadamen. Vad säger ni? Brukar ni fästa bärlinan direkt i fasaden eller med distanser?
Jag tror att du lugnt kan lägga plattorna som alt 1, mycket för att trallen kommer krympa och mäter man upp springorna så kommer det garanterat tillräckligt med luft. Och 2 cm räcker till luftspalten men däremot kan det från regnet stänka upp på fasaden beroende på takfotens utstick. Och det gör inget att montera distanser för sin egen frids skull.
Redigerat:
Tack Jens, låter ju bra.
Har någon annan någon åsikt i ämnet?
Har någon annan någon åsikt i ämnet?
Klicka här för att svara