Altan & Uteplats
Lostmoose: [citat] Mina gymnasiekunskaper i hållfasthet är ringrostiga, men jag vill minnas att det gör skillnad... Om det i praktiken gör någon märkbar skillnad på ett altangolv låter jag dock vara osagt:)
BeGe: Först måste du "padda" ytan. Det gör du med en asfaltpadda/vibroplatta (ca 90kg som du hyr på byggmaskinsuthyrningsfirma)
Riggen: Tack Stefan! Hoppas det hjälper dig också Simon. Jag får helt enkelt ta bort en av mina brädrader till fördel för mellanrum :) Skulle blivit 32 brädor men nu får det bli 31 med nästan 4 mm emellan.
Swamp: Eller ta med bräderna till brädgården å be dem klyva om du inte har prylarna... Sticksåg blir garanterat inte bra.
Stew: Tjenare, Du kan inte ta ett foto på hur det ser ut idag? Jag hade gjort som du skriver. Grus (packa), markduk, sätt ihop reglarna med de gamla. Sedan på med nytt trädäck (i samma dimension och kantfasning som det gamla). Största skillnaden kommer bli att det gamla däcket har åldrats, och förmodligen är mycket silvrigare/gråare än det nya. Men det jämnar ju ut sig mer för varje år
Swamp: TÄnk till så att grilldelen har möjlighet att få,ett kontrollerat luftflöde under kolen och att vatten kan rinna ut ur grillen. Det murde grillen som fanns i vårt gamla hus saknade de detaljerna. Det är svårt att grilla i en badtunna och det var omöjligt att få till nån bra glöd. Glöd överhuvudtaget faktiskt. Rev det å köpte en weber istället.
huggan: Kör du 28 mm trall och sen kör lite tätare på golvreglarna under just trappen så är det inga problem. Och så länge man springer själv upp och ner så tror jag inte det sviktar ändå. Ska man ta en gruppbild på trappan så märks det nog men inte annars.
Svampen78: Nu har bygget kommit en bra bit på vägen. Det var grymt smidigt att sätta plintarna sist. Vi behövde bara använda ett pass 3 gånger för att få ett helt plant trallgolv.
krille09: [bild] Ska bygga en trapp av tryckt virke i en slänt, ca 7 steg. Tänkte förankra den på 4 ställen dvs uppe och nere. Kan man köra på färdig plint och förankra vagnstycket i dem eller bör man gjuta+stolpsko?
pelpet: Jag har precis gjort detta men på platsen för en gammal stensättning så det fanns ingen matjord. Men min idé var att gräva så lite som möjligt, lägga ut ogräsduk, lite grus på för att hålla duken på plats och sedan ut med plattor. Sedan klossa upp reglarna i våg på plattorna. Jag körde med cc60 och ca 90 cm mellan plattorna och 45 x 145 reglar. Altanen är rejält stabil. Hade
Henri: Tack för snabba svar! Har efter telefonförfrågan fått besked att 34 * 120 mm finns i lager hos både Bauhaus och Kungälvs Trä.
Inspire74: Verandan står enbart på gjutna plintar i tre rader, den är drygt 4 meter ut från väggen. Inga räcken eller så alls. Marken är inte rak, den lutar utför lite snett, från väggen är den runt 15 cm upp till golvregeln, sen är det mellan 25 respektive 33 cm på de yttre hörnen upp till golvregeln.
Hans995: Jag har också ett putsat hus, byggt 1948. De flesta hus från denna tiden har trävaggar dvs hela huset är byggt av tjockt (2 tum) trä och har inga reglar som moderna hus. Satte upp bärlina för ca 10 år sedan och det var bara att använda franska bultar, det biter. Glöm inte att fylla de förborrade hålen genom putsen med nån sorts mjukfog för utomhusbruk. Jag lade även en sträng
Helioz: [citat] Trallskruv är inte helgängad utan vanlig 55mm som man skall använda till 28mm trall är inte gängad alls på biten som trallen sitter i. Det är detta som gör att den klarar att till viss del stå emot fuktrörelserna. Dock att tänka på är att vanlig C4-klassad trallskruv är härdad och går lättare av än rostfri A2/A4 vilka är väldigt mjuka och i princip aldrig kan gå av.
Helioz: Färg anpassad för båtdäck är det enda som kommer hålla. Internatonal Interdeck passar nog perfekt, den är reflexfri och matt samt har halkskydd. Följ instruktioner gällande grundfärg osv så bör bli toppen. http://www.yachtpaint.com/swe/diy/produkter/lackf%C3%A4rg/interdeck.aspx
HandySmurf: Ja, det kan vara jobbigt att göra om alla de där kryssen. Har på lantstället altanräcke av obehandlad råplan 90x22 eller något sådant. Dessa ligger helt plant och är målade med Beckers täcklasyr. Fungerar bra. Mest problem med alger och fågelskit. Färgen sitter.
brumbjorn: Takpappen, som tidigare varit yttertak är ångtät. Genom att sätta ångtät plast ovanför lösullen skapar du ett utrymme utan möjlighet för fukt att komma ut. Ångtät material brukar sättas på den varma sidan för att hindra att varm fuktig luft tränger fram till en kallare yta och kondenserar. Eftersom två ouppvärmda utrymmen kan vara växelvis kalla och varma vet jag inte om det
Etriol: Hur mycket är tillräckligt tätt för vinkeljärnen? En varje 60cm precis som balkskorna? Eller dubbelt så många? Själva stugan är ju som sagt timrad, så jag tänkte fästa rakt upp i nedersta stocken.
palun: Ingen verkar ha några idéer om hur träolja förstörs av kyla. Jag flyttar därför inlägget till kategorin "Färg, måla & tapetsera" i stället. (Det var nog där jag skulle ha lagt det från början.)
Styrman: Jag har haft en liten arbetsö från Ikea utomhus i ca 5 år. Målad med vanlig färg täcklasyr. Visst har skivan tagit stryk men det funkar för stunden. När skivan blir dålig byter du den eller bara skruvar en ny på den gamla.
avindal: Tack Joey, det blir nog två bärlinor i mitten av bygget + en längst ut (och en i väggen för att fästa reglarna i). Lite innanför ytterväggen på huset har det nämligen suttit två pelare som hållt uppe takstolarna - där har vi istället satt en limträbalk och tagit bort pelarna. Däremot är fundamenten till pelarna kvar och de är murade ända ner till sockeln / sulan. Så jag tar
Helioz: Tänk på att reglar under 45x145 i de allra flesta fall endast är NTR-AB tryckta och ej lämpliga för direkt markkontakt.
Styrman: Möjligen att du behöver vårda den över tiden men annars är ju tex träpanel vanligt på hus (inne/ute).
rusty: Ah sorry, självklart ska det målas. Och det var just det, eftersom man inte ska måla tryckat första året tänkte jag måla ett otryckat trä och sätta upp.. Men då vet jag att det är ok iaf :) tack tack
roli: Skaffa grövre dimension på armeringsjärnet så kan du använda ankarmassa i de hål som du redan har borrat.
andreasg: Fler frågor.... Om jag ska in med diffussionsspärr i golvkonstrutionen. Kan jag då lägga plastfolien mellan golvbjälklaget och spånskivan eller ska den ligga ovanpå golvspånet? Ska jag lägga plastfolie på marken för att hindra fukten eller kan det få motsatt effekt att fukt stängs inne mellan plasten på marken och den som läggs i golvkonstruktionen?
seniorkonsult: Beställ ett galvat plattstål som bockas i form av ett U och med hål för spik samt uppåt för kemankare alt bult som monteras i underkant av betongplattan (balkongen).