8 127 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Plintplacering altan. Ser detta ok ut?
Roligt att ni engagerar er. Att Eastwing kan bygga... ja, det råder det väl knappast nåt tvivel om!!
Tänkte posta lite bilder på resultat. Det skall sägas att jag ALDRIG byggt något i denna klassen innan. På sin höjd en skev fågelholk....
Men jag är nöjd med resultatet. Det som återstår är ett räcke, kjol och belysning. Men siktar på att vara klar inom ett par veckor.
Tänkte posta lite bilder på resultat. Det skall sägas att jag ALDRIG byggt något i denna klassen innan. På sin höjd en skev fågelholk....
Men jag är nöjd med resultatet. Det som återstår är ett räcke, kjol och belysning. Men siktar på att vara klar inom ett par veckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Fan vad vackert! Vad använde du för materiel och vad landade kostnaden på? Är i planeringen av min nya altan.
Här är en liten lista på det som gått åt till det du ser på bilderna. Det som tillkommit som ännu inte är någon bild på är en trappa, modell stor!
Sen återstår som du ser ett räcke dessutom skall det kläs in med en kjol! Kommer hålla tråden uppdaterad allt eftersom.
95x95 Totalt 65 m +10% spill = 72 m
45x170 Totalt: 70 m +10% spill = 77 m
45x145 Totalt: 168 m +10% spill = 185 m (köpt till ca 50 lpm i efterhand)
28x120 Totalt 800 löpmeter (köpt till 200 lpm i efterhand)
Sen tillkommer givetvis skruv, balkskor spik, plintar mm
Hittills skulle jag tippa på att kostnaden ligger på 35 000:-
Fördelat på ca ~25 000 på virke och ~10 000 på skruv, plint och balkskor (Grova drag)
-
Sen återstår som du ser ett räcke dessutom skall det kläs in med en kjol! Kommer hålla tråden uppdaterad allt eftersom.
95x95 Totalt 65 m +10% spill = 72 m
45x170 Totalt: 70 m +10% spill = 77 m
45x145 Totalt: 168 m +10% spill = 185 m (köpt till ca 50 lpm i efterhand)
28x120 Totalt 800 löpmeter (köpt till 200 lpm i efterhand)
Sen tillkommer givetvis skruv, balkskor spik, plintar mm
Hittills skulle jag tippa på att kostnaden ligger på 35 000:-
Fördelat på ca ~25 000 på virke och ~10 000 på skruv, plint och balkskor (Grova drag)
-
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Hej. Du får gärna lägga ut den slutgiltiga ritningen då jag ska göra en exakt lika stor altan, det är plintarna jag är nyfiken på. Blev den stabil å svajfri?
Varit ett tag sen jag la upp bilder med resultat. Här kommer lite bilder på hur det fortlöper.
Staket, överliggare, belysning. Ja det har hänt en del. Återstår att fixa en trappa till, kom på att vi ville ha en trappa även på framsidan.Sen återstår även att fixa kjolen runt om.
Då jag är helt novis inom området sträcker jag gärna på mig, är väldigt nöjd!
Staket, överliggare, belysning. Ja det har hänt en del. Återstår att fixa en trappa till, kom på att vi ville ha en trappa även på framsidan.Sen återstår även att fixa kjolen runt om.
Då jag är helt novis inom området sträcker jag gärna på mig, är väldigt nöjd!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja många hål blev det (34). Det var nog faktiskt det jobbigaste/svåraste. Att få hållen där jag faktiskt ville ha dom.
Jag hyrde en jordborr på Ramirent en helg. kostade väl ca 500:- ex. moms. Annars hade jag fortfarande grävt.
Jordtypen hos mig är ganska lerig, men trots det har den inte slagit sig eller på något annat sätt tagit skada över vintern. Jag körde med 700 plintar för att komma ner tillräckligt för att undvika problem som kan uppstå till följd av just den leriga jorden jag har. Det verkar ha fungerat bra.
Jag hyrde en jordborr på Ramirent en helg. kostade väl ca 500:- ex. moms. Annars hade jag fortfarande grävt.
Jordtypen hos mig är ganska lerig, men trots det har den inte slagit sig eller på något annat sätt tagit skada över vintern. Jag körde med 700 plintar för att komma ner tillräckligt för att undvika problem som kan uppstå till följd av just den leriga jorden jag har. Det verkar ha fungerat bra.
Klicka här för att svara