Altan & Uteplats
pipen100: Lösning klar. Luft tas inte från uterum till befintlig hustak ventilation. Befintligt hustak förlängs och går ut över uterummet.
roli: Snyggare och bärighet är två skilda saker som för det mesta inte riktigt passar med varandra. Det som är snyggt håller inte och det som håller är inte snyggt.......
Nimajneb: Brukar lägga gallret på en lastpall på gräsmattan, spraya in med avfettningsmelel och sedan köra med högtryckstvätten. Är det gjutjärn så måste man smörja direkt efteråt med tex matolja. Blir inte perfekt men den mesta mögen försvinner. Inför varje grillning brukar jag köra upp tempen till 300 grader innan jag borstar av gallret med en rund stålborste.
D09: Kommer nog byta taket inom något år, var inte riktigt nöjd med hur sladdrigt det blev men ville invänta tills garagetaket skiftas :) ( köpte iofs billigaste varianten för att få ljusinsläpp ) He he prio är så "snyggt" som möjligt kombinerat med att det inte får droppa in :) Har inga plastbitar över men en brädbit under som stopp och fylla hålet med silikon kombinerat med ny skruv
pelpet: Jag tror att enklast och billigast blir en vanlig paviljong som ställs fristående från huset. En paviljong kan du bulta fast i altanen så den tål blåst, och en paviljong känns ombonad.
Mattias L.: Tack. Jag har läst på mer nu och annullerat ordern. Blir nån av deras S30 modeller istället de kan man vända som man vill.
kamy: Kolla här: http://www.viivilla.se/Tradgard/Gangar/Underhallsfri-och-trevlig-uteplats-42358 3 meter i diameter rekommenderas i den artikeln.
Linda H: Sånt Linoleumgolv har vi ett steg in i bakre hallen, supergolv!! Vitoljad furu har vi på övriga golv nere, sjukt snyggt! Dock lite väl mjukt på ett golv där man ofta kliver m skor på kanske? Å dessa beslut som ska tas! Vi har iaf fått bygglov nu (kommunen kan som vanligt ta bra betalt!) så nu är d bara att beställa glas! Lovely!
Demmpa: Brickan ska vara mellan plinten och låsmuttern, precis som du misstänker/tycker. Justerar gör man genom att lossa den övre muttern lite, sedan skruvar man på den gängade stången (ev med hjälp av pollygrip), när man fått det i rätt höjd skruvar man åt bägge muttrarna (upp i topp & ner i botten).
KB81: Löst! skånska byggvaror, dock utgången modell.....
freddeh: jag har för mig att jag la upp två skivor först, tog stegen för den första skivans kant, sen ett par plankor över taket som jag kunde stå på som jag la in täckprofilen under och drog dit den. /F
downey: Får testa detta när det är dags att byta pannorna.
Volatyle: [citat] Jag hör vad ni säger :-) jag lägger reglarna på 5.40 i lod då så blir det åtminstone enklare med bärlinorna.
Nerre: Jag har ingen direkt erfarenhet av just uteköket (men har sneglat på det för att ha på landet), men i höstas köpte vi deras grill som verkar vara samma modell som den som ingår i köket. Jag tycker grillen är helt ok för priset (vi gav 1500, sista rea-exet), men det har redan hunnit bli lite ytrost på locket över kokplattan (vet inte varför just den börjat rosta, sämre lackad
micmast: Har du några bilder på altanen med lattetrappan och pyramiderna eller brann de bra?
D09: Tänkt i banorna att bygga en stomme som går med mindre vinkel över nock som låser / håller kvar konstruktionen, bygger du i impregnerat virke typ 45x120 eller något så kommer du även upp från taket. På så sätt slipper du håltagning i taket etc för att fästa
Axelmannen2: Puffar den här tråden... någon som använt Polycarbonat eller akryl till altantak?!
Carl_Elvis: [citat] Tyvärr tror jag att damm, sand, gamla löv, fåglar, regn, hagel, snö och blåst skulle göra det repigt och matt ganska snart om man inte ens kan rengöra med microfibertrasa.
BeGe: Vad man INTE får göra e att blanda "svensk" sten (som du har) med utländsk sten (är väldigt ljus - ljusgrå i färgen där alla stenarna har samma färgton dvs ser likadana ut bortsett storleken) Extra plus e om dom har en sida som e blanksliten.
Hennke85: Sliprar har också en begränsad livslängd, man brukar räkna 30-40 år om de ligger i grusbanvall. Dina sliprar var säkert inte nya när de lades dit så de börjar nog närma sig ålderns höst. Hade det varit jag som skulle göra det så hade jag nog grävt ner plintar och byggt upp med reglar.
Skrellet: Pga sank mark med stor risk för sättningar :)
Janus82: Visst kan en inglasad balkong i söderläge bli hemskt varm om man inte öppnar men i gengäld kommer rummet innanför bli svalare istället. Mina föräldrar har en inglasad altan i sydväst och de har fått en termometer att explodera eftersom den "bara" gick upp till 50 grader! Dock så är rummet innanför altanen "helt ok" i temperaturen hela sommaren igenom, innan de byggde altanen var det
Matti_75: En snabb googling på brandklass talade om att det inte räcker. Det krävs 2st 12mm skivor med 17 mm stenull emellan.
Johan Gunverth: [citat] Du fick ju inte svar på den här delen av frågan: Nej. Slipa inte. Det skapar snarare underlag för att flisor skall uppstå. Det bästa är att någon gång per år skura träet med en grov rotborste, så tar du bort flisor och lite av vårveden. Kvar blir den hårda sommarveden (årsringarna)