Håller som bäst på att förbereda för ett altantak och funderar lite över den inre bärlina.

Har förnuvarande ingen fasad utan hela regelsystemet ligger synligt. Jag har med andra ord ett ypperligt tillfälle att kunna fästa den inre bärlinan direkt i reglarna. Problemet är dock att jag av olika skäl har lite ont om plats mellan fönstret och taket och funderar helt enkelt om en inre bärlina med dimensionen av 45x95 räcker?

Takbjälkarna kommer sedan ha dimensionen 45x120 som ligger ovanpå bärlinan. Spännvidden landar på cirka 2,80 - 3 meter. Lutningen 7 grader.

D09
Jag hade vad jag tror var ett liknande bekymmer.

Dvs för lite utrymme mellan ovankant fönster och takfot.

Löste det genom att skära ut / jacka ur från liggande bärlina. Fick plats med större reglar då

Okej, men förlorar man inte för mycket av bärigheten i bärlinan då? Hade i så fall snarare tänkt att jacka ur i själv takreglarna i så fall för att eventuellt kunna gå upp en dimension där. Från 45x120 till 45x145...

D09
Jimmy Jazz skrev:
Okej, men förlorar man inte för mycket av bärigheten i bärlinan då? Hade i så fall snarare tänkt att jacka ur i själv takreglarna i så fall för att eventuellt kunna gå upp en dimension där. Från 45x120 till 45x145...
Vet inte vinst / förlust på bärigheten utan tänkte i min lilla egna värld ;) att om jag kan använda 120mm med någon cm urjack så borde det hålla bättre än en 95mm, spikade på sidor av urjacket med så tror inte regeln spricker sen omsluts även regeln i jacket för ev sidoförskjutning.

Men kan givetvis ha tokfel :)

Har ju inte snöat än ;)

D09
ImageUploadedByByggahus.se1371479596.143812.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visar hur jag gjorde, rätt eller fel vettefan ;)

Informativ bild. Kan kanske vara en möjlig lösning det också då. :)

Men om reglarna ligger fritt inne vid väggen kan du ju fästa hur du vill och rent teoretiskt skippa bärlina. Bärlinans dimension beror ju till stor del på dess fästpunkter och spännvidd mellan desas. Har du 60cc mellan reglarna vid väggen blir det ju inga stora avstånd. Kan du dessutom passa in takbjälkarna så de kommer vid en regel så ser jag ingen risk att bärlinan inte skulle hålla, särskilt inte för ett enkelt altantak.
Det är ju annat med en yttre bärlina där du kanske har 2-3m spännvidd mellan pelarna om det är skjutdörrsparti eller helt öppet.
Eller har jag missuppfattat?

Ja, har ju 60 cc mellan reglarna så då borde faktiskt en inre bärlina på 45x95 funka finfint. Blir nog så att jag kör på det. Den yttre bärlinan kommer givetvis ha en större dimension.

En följdfråga när det gäller den inre bärlinan - fästa med franska eller vanlig skruv?

Dina takbjälkar anser jag vara alldeles för klena även i södraste Sverige. Skulle du be en konstruktör rita ditt uterum skulle säkert haft takstolar i limträ på 42x180.

• Gilla
Gurra777
  • Laddar…
Ett tillägg från Skåne; Jag lade precis märke till att mina 45*120 är nerböjda i mitten ca 2-3 cm längden är 3,3 m. Tyvärr vet jag inte när det är byggt kan vara allt mellan 1990-2010. Enkelt plasttak på. Jag tror inte jag hade velat gå ner i dimension. Blev lite brydd, har precis jackat ur lite i dom för att få in räls för glasparti, iofs längst ut nästan men ändå.

Jo, är ju lite orolig för min tanke med att använda 45x120. Tror ni att det gör någon skillnad om jag använder 45x145 och jackar bort 2,5 cm för att sedan lägga dom på bärlinan?

Visst gör 145 skillnad. Även minskat cc = fler bjälkar gör ju skillnad. Dubbel tjocklek är mer än dubbelt så bra, så det är bättre att satsa på tjocka reglar om det finns plats.
Kolla här för dimensioneringsstips:
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering.aspx
Med 2.8m längd, 1.2m cc och 45x170 så hade dock jag sovit gott under enkelt plasttak. Blir det sjukt mycket snö så får man väl antingen upp o skotta eller bygga nytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.