Altan & Uteplats
kniv: Det kommer fungera, så länge de inte har direkt markkontakt och behandlas med förslagsvis linolja
Ethum: [citat] Ok, jag tänkte sätta terassfötter på ramen för att lätt få den i våg. Sedan stärka upp med stödben tätt på bjälklag.
brumbjorn: Fukten är problemet. Jord nära trallen ger problem. Kanske du kan sätta soltålig plast under trallen. Den måste dock vara dränerad. Sätt plasttrall som regel. :)
eriksaaf: Hej! Hade samma problem med 7stegs Vangstycken från byggmax. Bygde trapp i tisdags och märkte att det stack iväg upp till 3cm på sista steget. I mitt fall gick jag på den längsta och la på material som jag skruvade fast på sidan av stycket. Skulle säga att det i mitt fall var 25cm djup och 17höjd men att det var +/- 1,5cm på det värsta.
Ossian K Olsson: [citat] Det gör mig glad att höra! Tyvärr har jag ingen ritning eller beskrivning men här kommer några bilder som kanske förklarar lite [bild] Jag sågade ur stolparna 70x70 med kap- och gersågen. Sen kapade jag ur reglarna på samma sätt. [bild] Sen byggde jag de två ”sidorna” såhär. Längden valde jag efter den själva rostfria bänken jag hade hittat på Blocket. Reglarna var
Jokmok: Tror jag landat i att göra något som bilde nedan [citat] Mja, den risken kan ju finnas. Läget här är västlig riktning och hyfsat med sol. Inget som täcker så som träd eller liknande. Sen lutar ju hela tomten en hel del mot just väster bort från huset. Jag tror det inte blir för murrigt men sånt där är ju så klart svårt att helt veta innan. Du har nog rätt i att få bort lite
Fredrik Lindelöw: Min har funkat nu ett år utan problem. Men jag vet ut kanterna lite någon mm sen banka jag in de med en hylsa i mitten så bytte ju växel då min verkar pajat med samtidigt. Nu funderar jag på att byta i min andra markis innan den pajar med. Har ju ändå en bussning hemma liggande.
Erik Ivar: Hej! Jag vill bygga in min fristående gasolgrill (https://www.bruksanvisni.ng/nordic-season/huntington-gg501715/bruksanvisning?p=25) in i ett utekök där jag planerar att ha stommen av tryckimpregnerade reglar. Själva bänkskivan har jag inte bestämt än men oavsett så förstår jag ju att själva grillen måste ha något obrännbart material runt omkring. Jag har kollat på cementboard
GoForIt: För balkonger, där det finns uppenbart stora risker för svåra olyckor vid fall, gäller både "hängslen och livrem". Allt ska vara väl överdimensionerat och överdrivet infäst. Genomgående bultar (där så är möjligt) med överdriven dimension i anpassad ytbehandling. Spikbeslag ska fyllas helt. Helst med både ankarskruv och ankarspik. Vid anslutningar till vägg, säkerställ att
Humsipums: [citat] Jag ser nu långt i efterhand att jag svarat i fel tråd. Ursäkta. jag lyckas heller inte ändra det.
kniv: I första hand hade jag använt skalblock som fyllts med betong. Blir extremt stabilt och kommer hålla längst. Dock en hel del jobb. Något enklare murning är lecablock. Men allra enklast är nog byggtimmer. Går fort och passar ofta ok med hur altanen ser ut i trä. Dock börjar den ofta tippa lite efter ett par år pga marktrycket. Oavsett lösning på mur så bör ni ha plast, platonmatta
klaskarlsson: [citat] Frågan kommer upp rätt ofta här på bygga hus:https://www.byggahus.se/sok/?q=altan+kostnad Svaret är lite "hur långt är ett snöre", det enda mer exakta svaret är att ta in offerter. Mellan 1500 - 2500 kr/kvm brukar man räkna schablonmässigt. Så typ 65000 - 120 000 kr för er då...
kniv: cc40 skulle ge 4 skruvreglar till jämfört med cc60. Så ca 600-700kr mer skulle det kosta att minska avståndet
Bobbobula: Hej. Någon som kan förklara vad det för skillnad på modellerna Grillskär och Båtskär, är den ena mycket bättre än den andra? Hur står sig sj gasolgrillen jämfört med Weber och Napoleon? Är det någon som har haft någon av dessa i några år utomhus året om och kan tala om ifall de börjar rosta eller likande? Man vill ju inte köpa ett helt utekök för en massa stålar som
slothy: [citat] Låter fint. Tittade på gräsklippare och finns massor av fina gamla Klippo som är 20 år gamla. Gissar att säljarna ofta köper batteri eller robot. Kan förstå det också, inte mycket att serva på en batteri jfm bensin.
Prodigys: Jag hade siktat på att ha ett ganska tjock sättlager, typ 6-7cm och använda naturgrus snarare än kross. Sen får du använda plastklubba och vattenpass för att försöka få det jämnt. [citat] Använder man stenmjöl måste man definitivt padda det innan läggning.
kniv: 15 kvm altan är inte mkt, säg 2 dagar för 2 personer om grundläggning ska inkluderas. 32 h á 700kr = 22 400kr. 50 % ROT ger 11 200kr i arbetskostnad
HEM2121: [citat] Ättika och lite diskmedel eller såpa, gästrum det en solig dag, ättikan tar bättre när solen skiner, lägg på och skrubba lite, låt verka i 1 timma, spola av med vatten och skrubba. Ta en bryt i taket. Olja INTE in altanen, smuts fastnar i oljan och oljan oxiderar. Tvätta varje år med såpa och vatten, helst riktig tallsåpa. Svårt smutsat eller alger, använd ättika. 5 liters
Dennis86: [citat] Nä panelbrädorna är nog bara 22 skulle jag tro. Spikläkten är 20cm under brädan i väggen. Kunde inte ta ner brädan mer då får jag inget taklut. Testade dra i 120mm skruv men ingen bettade någonstans. .
Demmpa: När man tittar på bilderna på hemsidan så är vissa på altaner. Men mycket hänger på hur foten/fästet är förankrad i altanen/bärverket.
Gizmokvack: [citat] Jag är tyvärr osäker på storleken. De bör ju komma in en bit i ribban för att kunna ta sidolasten från barn som lutar sig, saker som lutar mot staket osv men man behöver inte överdriva. Kraften uppifrån fångas ju upp av brädan under som de står på... så ta en "lagom" längd på skruven 😀
4774: Själv skulle jag göra likadant som trappen för att få det enhetligt.
klaskarlsson: [citat] From what I have gathered you will need some sort of extra protection from wear if you do this on a floor. Usually you apply an oil, or wax, afterwards. I found this experience if you'd want to give it a go yourself. I am planning to try it on some limited boards (not a whole floor though)