Bor i en f.d. kyrka med en bred trappa med bred avsats vid entren. Stålkonstruktion med trä för steg och avsats. Har väl suttit där i snart 100 år dock och mycket som har rostat sönder. Har reparerat och förstärkt genom åren men tänkte nu att det är dags att riva och börja om.
Jag tänkte behålla storleken på avsatsen och bygga den mer som en altan med räcke, samt göra trappan smalare. Inga konstigheter att snickra ihop, men vad jag har dålig koll på är grund. Under trappan är det grus som vi fick dit för ett par år sedan. Har nog varit grus där tidigare också men som har växt över. Marken är iaf väldigt hård och kompakt, har tidigare försökt slå ner en stolpsko och kom typ 10cm ner innan jag gav upp.
Min fundering är helt enkelt vad jag bör använda som grund. Gruset fungerar ju redan som dränering så jag tänker att det kanske kunde räcka med en stabil ram och lägga den på några betongblock. Allt fästs naturligtvis även i fasaden.
Någon som kan ge allmänna råd?
Jag tänkte behålla storleken på avsatsen och bygga den mer som en altan med räcke, samt göra trappan smalare. Inga konstigheter att snickra ihop, men vad jag har dålig koll på är grund. Under trappan är det grus som vi fick dit för ett par år sedan. Har nog varit grus där tidigare också men som har växt över. Marken är iaf väldigt hård och kompakt, har tidigare försökt slå ner en stolpsko och kom typ 10cm ner innan jag gav upp.
Min fundering är helt enkelt vad jag bör använda som grund. Gruset fungerar ju redan som dränering så jag tänker att det kanske kunde räcka med en stabil ram och lägga den på några betongblock. Allt fästs naturligtvis även i fasaden.
Någon som kan ge allmänna råd?
Ja det förstås. Lite annat upplägg här bara, det ska i stort sett bli motsvarande en altan med trappa. Ska ordna några bilder så det är lättare att se vad som behövs göras. Plattformen blir ca 1.5m upp, höftar med ca 5x3m, trappan ca 2m bredF fribygg skrev:
Så, här kommer några bilder på hur det ser ut idag. Stålkonstruktion fäst i fasaden, vilar på betong nere vid mark. Bredd ca 3,6m, avsatsen ca 1,6m, djup från vägg till sista trappsteg ca 3,2m.
Och en snabb skiss på vad jag tänkte göra, toppvy till höger. Djupet ungefär samma, men en smalare trappa och mer altan-yta på höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och en snabb skiss på vad jag tänkte göra, toppvy till höger. Djupet ungefär samma, men en smalare trappa och mer altan-yta på höger sida.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara