5 238 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Pergola på balkong
Hej. Jag funderar på möjligheten att bygga en enkel pergola på min balkong (4,50x1,50 m) så att man kan hänga upp nåt slags solskydd och kanske lite belysning. Som jag förstår saken så krävs inget bygglov för en pergola så länge den inte förändrar husets fasad eller har väggar och/eller tak. Då det i mitt fall handlar om en bostadsrättslägenhet får man dock inte fästa den i fasaden eller på annat sätt göra åverkan på denna. Utmaningen ligger således i att få den självbärande, stabil och förankrad så att den inte riskerar blåsa ner från balkongen.
Som jag ser det så är enda möjligheten att förankra hela konstruktionen att i balkongens bakkant skjuta upp stolpar (t.ex. 70x70 eller 95x95) längs med fasaden upp mot den sneda takfoten så att dessa inte kan falla framåt. Stolparna skulle sedan förbindas med en bärlina/hammarband på tvären. I balkongens framkant skulle man bygga på motsvarande sätt med stolpar sammanfogade med ett hammarband på tvären. Samtliga stolpar skulle jag sen fästa i balkongräcket. Slutligen skulle takstolsreglarna sättas i balkskor mot bärlinan/hammarbandet och fästas med gaffelankare ovanpå det främre hammarbandet.
Vad tror ni om denna konstruktion? Vilka virkesdimensioner kommer jag behöva? Andra idéer eller aspekter? Är det rentav en helt galen idé som jag hellre borde skrota?
Tacksam för all input...
Som jag ser det så är enda möjligheten att förankra hela konstruktionen att i balkongens bakkant skjuta upp stolpar (t.ex. 70x70 eller 95x95) längs med fasaden upp mot den sneda takfoten så att dessa inte kan falla framåt. Stolparna skulle sedan förbindas med en bärlina/hammarband på tvären. I balkongens framkant skulle man bygga på motsvarande sätt med stolpar sammanfogade med ett hammarband på tvären. Samtliga stolpar skulle jag sen fästa i balkongräcket. Slutligen skulle takstolsreglarna sättas i balkskor mot bärlinan/hammarbandet och fästas med gaffelankare ovanpå det främre hammarbandet.
Vad tror ni om denna konstruktion? Vilka virkesdimensioner kommer jag behöva? Andra idéer eller aspekter? Är det rentav en helt galen idé som jag hellre borde skrota?
Tacksam för all input...
Nej, montering av en vanlig markis skulle kräva att man skruvar i fasaden, vilket alltså inte är tillåtet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Fungerar den här sortens markis med lodräta stöttor?
https://www.hornbach.se/p/balkongmarkis-bla-vitrandig-3x1-5m/6145059/
https://www.hornbach.se/p/balkongmarkis-bla-vitrandig-3x1-5m/6145059/
Det är ju bara använda ballast.
En pergola är inget större vindfång om du avser en klassisk pergola. Ska du ha något permanent tak som fångar vind blir det ju något helt annat men det är ju egentligen inte en pergola utan ett skärmtak.
En pergola är inget större vindfång om du avser en klassisk pergola. Ska du ha något permanent tak som fångar vind blir det ju något helt annat men det är ju egentligen inte en pergola utan ett skärmtak.
Har kollat på den typen av markis men då min balkong ligger längst upp i huset så har den tyvärr ingen balkong ovanför att klämma fast den mot.BirgitS skrev:
Jag hade väl tänkt ha nåt slags insynsskydd på ena kortsidan samt möjligen lite ribbor upptill som bryter de värsta solstrålarna.D Bubblebubb skrev:
Vad tänker du på för ballast? Jag misstänker att jag inte får borra och skruva fast något i balkongens betonggolv...
Kan du inte söka tillstånd eller dispens för en markis? Sök reda på någon variant som estetiskt smälter bra in i balkongen/fasaden och presentera för styrelsen så kan det väl inte vara helt omöjligt, eller?
Jag tänker att de är mindre skrymmande än pergolas, partytält eller andra halv-fasta installationer som sticker upp som ett torn från balkongen.
Det finns ju även markiser med du kan koppla på väggar om vinden är ett problem.
Jag tänker att de är mindre skrymmande än pergolas, partytält eller andra halv-fasta installationer som sticker upp som ett torn från balkongen.
Det finns ju även markiser med du kan koppla på väggar om vinden är ett problem.
Sten/metall eller något vattenfyllt kan agera ballast tex.Utlandssvensk skrev:
Har kollat på den typen av markis men då min balkong ligger längst upp i huset så har den tyvärr ingen balkong ovanför att klämma fast den mot.
Jag hade väl tänkt ha nåt slags insynsskydd på ena kortsidan samt möjligen lite ribbor upptill som bryter de värsta solstrålarna.
Vad tänker du på för ballast? Jag misstänker att jag inte får borra och skruva fast något i balkongens betonggolv...
Brukar ju även gå att komplettera med infästning i räcket.
Jag förstår tanken på ballast, det är en bra idé. Men vad är det som talar emot att man (ev. som komplement till detta) låser konstruktionen mot takfoten?
De enda alternativen som jag bedömer är aktuella är någon slags pergola eller en inglasad balkong. Det senare känns inte så lockande med tanke på de offerter jag har fått. 😉
Frågan om markis har redan varit upp till diskussion i styrelsen och fått avslag, så det är inget alternativ.Unikt namn skrev:
De enda alternativen som jag bedömer är aktuella är någon slags pergola eller en inglasad balkong. Det senare känns inte så lockande med tanke på de offerter jag har fått. 😉
Om vi för en stund bortser från frågan gällande förankringen, hur skulle ni konstruera pergolan?
Pergolan skulle alltså vara 4,50x1,50 m stor, förmodligen utan taksprång. Stolparna tänkte jag tillverka genom att skruvlimma två reglar i dimensionen 45x95 och bärlinan runtom skulle vara 45x145. Eventuellt skulle "taket" delas upp i ett antal lika stora fack genom att skruva tvärslåar mellan de längsgående bärlinorna. Snyggast skulle det vara om dessa också var i 45x145 men för att spara vikt kan man använda 45x95 istället. Denna konstruktion möjliggör en senare komplettering med längsgående ribbor/överliggare för att ge lite skugga.
Jag har inte räknat på denna konstruktion. Är det realistiskt att ha en spännvidd på hela 4,50m längs långsidan? Vilken virkeskvalitet och -dimension skulle detta i så fall kräva? Eller måste man ha en stolpe mitt på långsidan (som då skulle hamna mitt framför ett stort fönster)?
Pergolan skulle alltså vara 4,50x1,50 m stor, förmodligen utan taksprång. Stolparna tänkte jag tillverka genom att skruvlimma två reglar i dimensionen 45x95 och bärlinan runtom skulle vara 45x145. Eventuellt skulle "taket" delas upp i ett antal lika stora fack genom att skruva tvärslåar mellan de längsgående bärlinorna. Snyggast skulle det vara om dessa också var i 45x145 men för att spara vikt kan man använda 45x95 istället. Denna konstruktion möjliggör en senare komplettering med längsgående ribbor/överliggare för att ge lite skugga.
Jag har inte räknat på denna konstruktion. Är det realistiskt att ha en spännvidd på hela 4,50m längs långsidan? Vilken virkeskvalitet och -dimension skulle detta i så fall kräva? Eller måste man ha en stolpe mitt på långsidan (som då skulle hamna mitt framför ett stort fönster)?
Redigerat:
Hej! Spännande projekt! Gick du vidare med dina planer? Jag funderar på något liknande för en inglasad balkong. Det skulle möjliggöra både att fästa amplar i pergolataket, enkla, smala, sidobord mellan några av stolparna och solskydd. /StinaUtlandssvensk skrev:
Om vi för en stund bortser från frågan gällande förankringen, hur skulle ni konstruera pergolan?
Klicka här för att svara